مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

استراتژی بهبود دائم

 پیشرفتهای بزرگ را می توان حاصل توسعه و تداوم قدمهای کوچک دانست . تحولات ناگهانی معمولا ً سریع و ناپایدارند در حالی که تحولات کوچک مدام و بهم پیوسته اگر چه از سرعت کمی برخوردارند ولی پایدار و مطمئن هستند . توجه دائمی به حرکت در مسیر رشد و بهبود ، انسان را در مسیر کمال قرار می دهد . حضرت علی ( ع ) این موضوع را به نیکوترین وجهی بیان فرموده است :  « هر کس که دو روزش مانند هم باشد ، زیان دیده است »

ژاپنی ها این نکته را به خوبی درک کرده اند . آنها فرآیند بهبود دائم و مستمر را به عنوان یک استراتژی برگزیدند و در تمام زمینه ها از آن بهره جستند . آنها در این مورد از واژه ای به نام « کایزن- Kaizen » استفاده می کنند کـه بـه معنای « پیشرفت دائم » یا « بهبود مستمر » می باشد . این اصطلاح در زبان آنها به طور مرتب به کار می رود . پیروی از فرهنگ کایزن یا بهبود مستمر ، تأثیر شگفت انگیز در کار آنها داشته است . آنها خود را مقید کردند که مرتبا ً پیشرفت کنند و دائماً معیارهای خود را برای زندگی بهتر ، بالا ببرند. و همین موجب توفیق و کامیابی شان گردید ه است .

کمال ، نظمی همیشگی و واقعی است . چیزی نیست که فقط گاهی به فکر آن بیفتیم . باید خود را به آن متعهد و نسبت به تعهد خود پایبند باشیم و گامهایی که بر می داریم در آن جهت باشد . جوهر و عصاره کمال را باید پیشرفت تدریجی ، مداوم و لحظه به لحظه ، دانست که در دراز مدت به تغییرات عظیم و بنیادی منجر خواهد شد .

بیشتر افراد اضطراب دارند و دائما ً نگرانند که مبادا شغل خود ، سرمایه خود ، همسر خود و یا سلامت خود را از دست بدهند . چیزی که موجب ثبات و تحکیم امنیت انسان می شود آن است که خود را در راستای مسیر بهبود ببیند و هر روز که می گذرد دریابد که کمی پیشرفت کرده است . باید در این فکر بود که هر روز کیفیت زندگی را قدری بهبود بخشید و دائم چیزهای تازه آموخت و راههای بهتری برای بهبود کیفیت زندگی پیدا کرد . باید این احساس را در خود تقویت سازیم که همیشه قادر به فراگیری روشهای نو و گسترش فعالیتهای خود هستیم .

پرسش مهمی که اینجا پیش می آید آن است که با موانع و مشکلات چه کنیم و چه برخوردی با آنها داشته باشیم . پاسخ آن است که مشکلات همیشه وجود دارند هیچ راهی نیست که بی مانع و مشکل ما را به مقصود و کمال مطلوب برساند . موانع دو گونه اند : یا از میان برداشتنی هستند که باید با همت و کوشش آنها را از سر راه برداشت و یا آنقدر محکم و استوارند که نمی توان آنها را کنار زد .

در این صورت باید راه مناسبی از کنار آنها گشوده و به راه ادامه داد که در این صورت ، ممکن است راه جدیدی باز شود . نکته بسیار مهم آن است که مشکلات را پیش از آنکه به مرحله حساس و خطرناکی برسند ، کشف و رفع نمائیم ، به قول شیخ اجل سعدی :

سر چشمه شاید گرفتن به بیل       چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

مهم آن است که شخص با اولین ، دومین و یا چندمین مانع از پا نایستد و آن را پایان کار تلقی نکند .

ترانه ها

قدرت سحر آمیز باور و اعتقاد

 ما اغلب در زندگی از اموری سخن می گوئیم که اعتقاد و نظر روشنی درباره ماهیت آنها نداریم . ولی در عین حال ، مواردی هم هست که ما نسبت به آنها « احساس یقین و اطمینان » می کنیم . احساس اطمینان داشتن نسبت به امور و روابط حاکم بر پدیده های پیرامون خود موجب می شود که نیروی درونی خود را بهتر به کار گیریم و در نتیجه ، رفتار بهتری داشته باشیم . و به سادگی برای آن راه حل پیدا کنیم . این احساس یقین و اطمینان را باور می نامیم . باور دارای نیروی معجزه آسایی است و قدرتی شگفت انگیز دارد . باورهای ما در تمامی امور زندگی ، نقش قابل ملاحظه ای دارند.

باور های صحیح ، نیروبخش ، و باورهای غلط ، نابود کننده ، هستند . در زمینه های اقتصاد و بازرگانی نیز باورهای غلطی وجود دارد که ما را به سرازیری رکود اقتصادی سوق می دهد . در یکی از مقاله های منتشر شده مطلب جالبی در این زمینه بیان شده است . در این مقاله دو اتومبیل معرفی شده بود . یکی  اتومبیل « لیزر» ساخت کارخانه پلیموت کرایسلر و دیگری اتومبیل « اکلیپس » ساخت کارخانه میتسوبیشی و نوشته بود در مقابل هر 19 اتومبیل که کارخانه کرایسلر می فروشد ، کارخانه میتسوبیشی 100 اتومبیل به فروش می رساند . تکته مهم این است که این دو اتومبیل عینا ً یکی هستند و هر دو اتومبیل با مشارکت هر دو شرکت مزبور ساخته شده اند . تنها تفاوت این دو اتومبیل در نام و کارخانه سازنده آنها است با این وجود ، چگونه چنین چیزی ممکن است ؟

تحقیقات مربوط به علت این تفاوت فروش نشان داد که مردم به اتومبیلهای ژاپنی بیشتر علاقمند هستند زیرا اعتقاد دارند که کیفیت ساخت این اتومبیلها بالاتر است . مشکل اساسی در غلط بودن این عقیده است ، زیرا این دو اتومبیل در واقع یکی هستند و کیفیت آنها کمترین تفاوتی با هم ندارند .

چرا مشتریان چنین اعتقادی دارند ؟ علت آن است که ژاپنی ها در مورد کیفیت کالا ، شهرتی برای خود به دست آورده اند . و کسی در این مورد تردیدی به خود راه نمی دهد . یکی از مهمترین باورهایی که ما می توانیم برای کسب موفقیت و سعادت داشته باشیم آن است که قادریم به طور مداوم و پیوسته کیفیت کار و زندگی خود را بالا ببریم و دائم در حال رشد و پیشرفت باشیم . اگر این باور در اعماق ذهن و اندیشه ما رسوخ کند ، نیروی سحر آمیزی به ما خواهد بخشید و ما را در نیل به آرمانها و اهداف خود یاری خواهد نمود . باید که :

باور کنیم سپیده را ، صبـح را ، رویش سبـز جـوانـه هـا را . از حـال بـه آینـده پلـی بـایـد زد ، چشم نـوازشگـر فـردا منتظـر تـوست !

ترانه ها

 

خنده

انسان تنها موجودی است که می‌خندد و خنده زبان مشترک تمامی انسان‌هاست نگاهی به تاثیر خنده بر دردهای جسمی و روحی
 
خنده که از در وارد می‌شود، بیماری از پنجره می‌گریزد.
آیا می‌دانید... خندیدن نوعی <آنتی‌ بیوتیک> طبیعی است که محرومین جهان با استفاده از این امر طبیعی، می‌توانند بسیاری از درد‌های خود را تخفیف دهند؟
 آیا می‌دانید خنده ارزان‌ترین داروی پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری‌هاست؟ به عبارت دیگر، خنده هم خاصیت پیشگیری دارد و هم خاصیت درمان.
آیا می‌دانید
آیا می‌دانید خنده عمر را طولانی می‌کند؟
 آیا می‌دانید لبخند زدن، بی‌خرج‌ترین هدیه است؟ پس آن را از خود و دیگران مضایقه نکنید.
 آیا می‌دانید وقتی می‌خندیم، آثار منفی نگرانی و اضطراب از تن و روان محو می‌شوند و با خندیدن است ‌که نیروی عظیم مثبتی در اختیار انسان قرار می‌گیرد که به آرامش، شادابی و سلامتی کمک می‌کند؟
‌آیا می‌دانید وقتی می‌خندیم، آرام می‌گیریم، کیفیت زندگی‌مان بهتر می‌شود، درواقع با خندیدن، منابع درون خود را در جهت مثبت، سوق می‌دهیم.
آیا می‌دانید با عادت به خندیدن است‌ می‌توانیم که ذهن خود را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به انسانی سالم‌تر، شادتر، قدرتمندتر و کامیاب‌تر تبدیل شویم؟
 آیا می‌دانید خنده موسیقی روح است؟
آیا می‌دانید افرادی که بیشتر می‌خندند، سالم‌تر و شاداب‌تر از انسان‌های اخمو، عبوس و بداخلاق هستند؟ آیا می‌دانید با خندیدن، ظرفیت ریه‌های افراد، افزایش یافته و اکسیژن بیشتری وارد بدن شده و به سوی سلول‌ها رهسپار می‌شود و مغز با دریافت اکسیژن بیشتر، بهتر عمل می‌کند. به همین علت، خنده از سکته‌های قلبی، مغزی ، تنگی رگ‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی و ده‌ها بیماری دیگر به‌خوبی پیشگیری می‌کند.
آیا می‌دانید خندیدن به خود و کارهای اشتباهی که می‌کنیم، نقطه‌ی مقابل سرزنش کردن خود است؟ آیا می‌دانید خندیدن و ورزش، ارتباط نزدیکی با هم دارند؟ خنده یک نوع ورزش است و ورزش هم به شادابی انسان کمک فراوان می‌کند.
 آیا می‌دانید 22 دی ماه برابر با 11 ژانویه را <روز جهانی خنده> نامیده‌اند؟
 آیا می‌دانید خنده عامل موفقیت انسان در همه‌ زمینه‌های زندگی است؟ انسان تنها حیوانی است که می‌خندد و خنده زبان مشترک تمامی انسان‌هاست؟
آیا می‌دانید وقتی می‌خندیم، 400 عضله بدن به حرکت در می‌آیند و اندام ها و ارگان‌های داخلی و خارجی بدن به جنبش درآمده و ورزش می‌کنند و حتی با خنده می‌توان به مقابله با چاقی پرداخت؟
آیا می‌دانید با اجرای تمرین‌های بسیار ساده از همان ابتدا به نتیجه‌های جالبی می‌رسیم چرا که با ترشح هورمون‌های مثبت، چهره‌مان شاداب‌تر و جذاب‌تر می‌شود و احساس نشاط و طراوت می‌کنیم و زندگی را به شکل بهتری تجربه می‌کنیم؟
آیا می‌دانید امروزه دانشمندان کشف کر‌ده‌اند که خنده، سیستم ایمنی و دفاعی بدن را که در تندرستی و سلامتی نقش اساسی دارد تقویت کرده و فعال‌تر می‌سازد؟ آیا می‌دانید برخی از پزشک‌ها عقیده دارند 10 دقیقه خنده عمیق در طول روز می‌تواند در کاستن درد‌های شدید مؤثر باشد و امکان‌ استراحت پیوسته‌ بیماران را فراهم‌ کند.
آیا می‌دانید ترشح ایمنوگلوبولین‌ها با میزان خندیدن ما ارتباط مستقیم دارد؟ در روز‌های شاد و خندان، میزان ترشح ایمونوگلوبولین به مقدار زیاد صورت می‌گیرد اما در روزهای حزن‌انگیز، میزان ترشح آن بسیار پایین است. افرادی که میزان کمتری ایمونوگلوبولین دارند، بیشتر در معرض آلودگی ویروس و میکروب قرار می‌گیرند. ایمونوگلوبولین به مبارزه دستگاه ایمنی بدن با بیماری‌ها کمک می‌کند.
آیا می‌دانید سایتوها کنیازها که به آن هورمون شادی نیز گفته می‌شود، در اثر شاد بودن و خندیدن،‌ ترشح شده و دستگاه ایمنی بدن را قوی‌تر می‌سازد؟
آیامی‌دانید خنده نیروی بیکرانی در خود نهفته دارد و با ایجاد احساس‌های مثبت، شادی بخش و آرامش دهنده، باعث لذت بردن از زندگی می‌شود.
آیا می‌دانید آندورفین‌ها که در شخص ایجاد احساس اعتمادبه‌‌نفس و سرخوشی می‌کند، در اثر خندیدن تولید می‌‌شود. مقدار آندورفین‌ها با ورزش و فعالیت‌های نشاط‌آور بالا می‌رود.

کلمات قصار

do not let what you cannot do interfere with what you can do
 
نگذارید آن کارهایی که نمی توانید انجام دهید با آن کارهایی که می توانید انجام دهید مخلوط شود
 
there is always danger for those who ar afraid of it
 
برای کسانی که از خطر می ترسند،همیشه خطر وجود دارد
 
in prosperity,our friends know us,in adversity,we know our friends
 
در خوشبختی،دوستانمان ما را می شناسند،دربدبختی،ما دوستانمان را می شناسیم
 
imagination is the highest kite that one can fly
 
خیال پردازی بلندترین بادبادکی است که شخص می تواند به پرواز درآورد

میلاد بزرگ پاسدار

سوم شعبان، ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت و آموزگار شهادت، حضرت حسین بن علی علیه السلام مبارک و خجسته باد.

پخش مستقیم از کربلا

زندگی

 
 زندگی پر از بلندی و پستی است
اما ما انسان ها عادت بر این داریم که در بلندی ترس از پستی داریم
و در پستی حسرت بلندی را می خوریم

 

پندنامه ی افلاطون

پندنامه ی افلاطون
 
مقدمه:
     این پندنامه وصایای افلاطون (Plato) است به شاگرد ِ خود ارسطاطالیس (Aristotle) که در انتهای کتاب ِ اخلاق ِ ناصری شیخ بزرگوار خواجه نصیرالدین طوسی آمده است.
معبود ِ خویش را بشناس و حق ِ او را نگه دار،
 و همیشه با آموزش دادن و آموزش گرفتن باش،
و توجه بر طلب ِ علم را مقدم دار.
 اهل ِ علم را به کثرت ِ علم امتحان مکن،
بلکه اعتبار ِ حال ِ ایشان به دوری از شر و فساد کن.
 و از خدا چیزی مخواه که نفع ِ آن منقطع (مقطعی) بـُوَد،
و یقین داشته باش که ?همه ی? مواهب از حضرت ِ اوست،
 و از او نعمت های باقی (نعمتهایی که مثل ِ انرژی پایستگی دارند!)،
و فوایدی که از تو مفارقت(جدایی) نتواند کرد، التماس کن.
 
همیشه بیدار باش
که شرور را اسباب بسیار است،
 و آنچه نشاید کرد (شایسته نیست)  به آرزو مخواه،
و بدان که انتقام ِ خدا از بنده،
به سُخـط (خشم ِ بی رحمانه)  و عـِتاب (بی حرمتی و سرزنش)  نبـُوَد،
بلکه به تقویم (متحول کردن) و تأدیب (ادب کردن از فرط ِ عشق) باشد.
  
بر تمنای ِ حیات ِ شایسته اقتصار مکن (اکتفا مکن)
تا موتی شایسته با آن مضاف نبـُوَد،
(حیات و مرگ را با هم در نظر بگیر و تا مطمئن نشدی مرگی شایسته خواهی داشت به زندگی ِ آن مرگ اکتفا نکن)
و حیات و موت را شایسته مشمر،
مگر که وسیله ی اکتساب ِ خیر بوده باشد.
 
 و بر آسایش و خواب اقدام مکن،
مگر بعد از آنکه محاسبه ی نفس در سه چیز را
به تقدیم رسانیده باشی،
 
اول آنکه تأمل کنی تا در آن روز هیچ خطا از تو واقع شده است یا نه،
دوم آنکه تأمل کنی تا هیچ خیر اکتساب کرده ای یا نه،
سوم آنکه هیچ عمل به تقصیر فوت کرده ای (کوتاهی کرده ای در عمل به ندای درونت) یا نه.
  
و یاد کن که چه بوده ای در اصل،
و چه خواهی شد بعد از مرگ،
و ?هیچکس? را ایذا (رنجور) مکن،
که کارهای عالم در معرض ِ تغیر و زوال است.
و ?بدبخت? آن کس بُوَد که از تذکر ِ عاقبت غافل بُوَد و از زَلـَت (لغزش) باز نـَه ایستد. (این تعریف ِ بسیار علمی و دقیقی از معنای بدبخت است و فوق العاده اهمیت دارد. پس بدبخت کسیست که با وجودیکه به او تذکرات ِ مهمی داده می شود، دست از تکرار ِ چیزی که می داند خطاست بر نمی دارد. جالب این است که کسی که می لغزد می داند که دارد می لغزد.)
 
 سرمایه ی خود را از چیزهایی که از ذات ِ تو خارج بُوَد مساز.
  
و در فعل ِ خیر با مستحقان، انتظار ِ سؤال مدار(منتظر نه ایست تا رنجوری از تو گدایی کند تا بعدش تو به او کمک کنی)،
بلکه پیش از التماس افتتاح مکن. (قبل از اینکه التماس کند، شروع به کمک کن)
  
حکیم مشمار کسی را که به لذتی از لذت های عالم شادمان بُوَد و یا از مصیبتی از مصائب ِ عالم جَزَع (ناله) کند و اندوهگین شود،
همیشه یاد ِ مرگ کن و به مردگان اعتبار گیر.
(کسی که به جایزه ای و مدالی تکیه می کند و گرفتنش مغرور و شاد شده است و یا کسی که مدالی را نگرفته و آه می کشد و بر پشت ِ دست می زند را دانا ندانید. به مرگ نگاه کنید که به هیچ مدالی اهمیت نمی دهد.)
 
 خساست ِ مردم را از بسیاری ِ سخن ِ بی فایده ی او،
و از اخباری که کند به چیزی که از آن مسؤول نبُوَد (می گوید این مشکل ِ شماست و مشکل ِ شما به او ربطی نیست)، بشناس. (این نشانه های دقیقی از یک خسیس است.)
و بدان که کسی که در شر ِ غیر از خود اندیشه کند،
(کسی که به فکر ِ ضرر رساندن به دیگریست، مثل ِ دانشجویی که جواب ِ مسأله ای را می داند اما به دانشجوی دیگری که همان را ازو سؤال می کند نمی گوید یا کاسبی که می خواهد کسی را ورشکست کند)
نفس ِ او قبول ِ شر کرده باشد و مذهب ِ او بر شر مشتمل شده. (یعنی چنین کسی خیال می کند که زرنگ است ولی او در واقع ریسک ِ بزرگی کرده و شر را باور کرده است و آنرا در اعماق ِ وجودش راه داده. چنین کسی راهی که در زندگی طی می کند پر از شر خواهد بود زیرا راه ِ زندگی ِ ما پژواک ِ نیات ِ قلبی ِ ماست.)
 

 از ترانه ها ۱۷مرداد

کلمات قصار

* باید کاری کرد، فرصت کوتاه است و زمان از دست می رود.

*شکست وجود ندارد. فقط نتیجه کار است که گاهی به دل شما نمی نشیند. آن قدر راه را عوض کنید تا به مقصد خود برسید.

*به مشکل هایتان بخندید، تا همیشه موضوعی برای خندیدن داشته باشید.

*همیشه نسبت به مهر و عشق همراهتان سپاسگزار باشید و حرمت آن را حفظ کنید.

*زندگی کابوس نه، که لذّت است. لذّت از دیدار یک درخت، یک نور تابیده شده از سقف آسمان، یک نگاه پرتاب شده به بیرون پنجره.

*دست به عمل بزنید، همین حالا. دقت کنید، همین حالا.

*وارد مسیر فکری جدید شدن خیلی ساده است. به سادگی بالا بردن دست ها و بر هم زدن آن ها و با تمام قوا گفتن: حال من عالیه! به همین سادگی چشم انداز جدیدی را فرا راه ضمیر و جسمتان قرار می دهید.

*خودتان را باور کنید و از خود توقّع بیشتری داشته باشید.

*بزرگ ترین پشتوانه و دلگرمی یک زن یا مرد این است که همسرش حامی او باشد.

*ما بیشتر در مورد کسانی صحبت می کنیم که بیشتر در موردشان فکر می کنیم.

*به چیزهای زیادی در زندگی تان فکر کنید که باید به خاطرشان سپاسگزار باشید.

*لیاقت خود را افزایش دهید. هر کس به اندازه ی ظرفیتی که دارد، از برکات الهی بهره مند می شود 
*
به خودت افتخار کن که برای دیگران منشا خیر و برکت هستی
.

کاین اشارت ز جهان گذران ما را بس

لبخند ژوکوند(مونالیزا
 
شاهکار لئوناردو داوینچی
 
لبخندی تلخ بر گذرا بودن این دنیا
 

این بازیگران ما
 
چنانکه از پیش با تو گفتم
 
همه اشباح و ارواح بودند
 
و همه در هوا محو شدند
 
و بدین سان
 
برجهای گردون سای
 
و کاخهای شکوهمند
 
و معابد پر هیبت
 

و خود این گوی عظیم خاک
 
و تمامی میراث آن
 
همه چون تار و پود بی بنیاد این رویا
 
بر باد خواهند رفت
 
و همانند این ساز و برگهای دروغین صحنه آرایی
 
هیچ نشانی از خود به یادگار نخواهند گذاشت
 
قماش هستی ما را نیز با تار و پود همین رویاها بافته اند
 
و این عمر کوتاه را در پرده ی خواب پیچیده
اند
 
ویلیام شکسپیر