مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

وزیرشدن بی بالگرد

سرانجام علی احمدی که تمایل قبلی و قلبی خود را برای ماندن در آموزش وپرورش  علنی کرده بود . مدیریتش از طرف مرد اول دولت نمره قبولی نگرفت . شاید علی احمدی هرگز تصور نمی کرد ،احمدی نژاد ، خانم دکتری را که تنها تجربه ی کلان مدیریتی  و اجراییش  ریاست 13 ما هه بر سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حکمی به امضا خودش است ،را بر او تر جیح داده و به عنوان گزینه مناسب جهت سکانداری کشتی طوفان زده تعلیم و تربیت به مجلس معرفی کند . سوسن کشاورز که با حکم علیاحمدی در سال سوم دولت نهم به سازمان آموزش و پرورش استثنایی رفت ، بهبود خدمات کمی وکیفی آموزشی در این سازمان و برداشتن نام استثنایی را از اهداف وبرنامه های خود  اعلام کرده بود و امروز بعداز گذشت بیش از یکسال از ریاست او بر سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حالی به عنوان گزینه وزیری،  بزرگترین ، پر مخاطب ترین ، و مهم ترین وزارت معرفی میگردد که  نه تنها نام استثنایی  از سازمان تحت  مدیرتش  حذف  نشده و جهش قابل اشاره ای  در آموزش و پرورش استثنایی  گزارش نشده ، که عدم واریز شدن مبلغ ذخیره شده در طرح اتیه سازان به حساب کشاورزی دانش آموزان استثنایی واکنش شدید انجمن دفاع از حقوق معلولان و اعتراض خانواده هایشان را به همراه داشته ست .سوسن کشاورز تنها با اتکا به داشتن دکترای تعلیم و تربیت اسلامی و 13 ماه معاونت علی احمدی در حالی از طرف احمدی نزاد به عنوان انتخاب اول جهت وزرات مهم اموزش وپرورش معرفی می شود که حتی مطرح شدن نامش در گمانه زنی ها هم واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشته است .(آموزش وپرورش آزمایشگاه یا کار گاه آموزشی نیست ) عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات  مجلس با ذکر این مطلب  می گوید : اینکه به خانم ها فرصت وزارت داده شود خوب است اما اینکه فردی را با بالگرد به قله برسانیم و بگویم تو قله را فتح کرده ای اصلن چیز خوبی نیست .ا فراد باید  خود از کوه با لا بیایند  تا فراز و فرودش را بچشند و تجربه کسب کنند که مسلمن کشاورز این ویژگی را ندارد .اسداله عباسی  معرفی خانم کشا ورز با این تجربه  و توان  مدیریتی را نشانه ای از عدم شناخت احمدی نژاد  نسبت به اموزش وپرورش می داند. از سویی دیگر نورالله حیدری عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است  که وسعت  وتنوع فعالیت های مو جود در آموزش  و پرورش و گستره جغرافیایی وسیع ان و سنگینی کار در این  وزارتخانه ، اموزش وپرورش را نیازمند مدیری قوی و کار امد و همپا با رئیس جمهور کرده است . وی معتقد است که : دشواری و مشقت های کار در این وزرات بگونه ای است که  شرایط جسمانی وروحانی خواهران را نمی طلبد . این نماینده مجلس حتی  فراتر از تخصص و توان اجرایی  با توجه به حجم دشواری کار در آموزش وپرورش میگوید : وزیر شدن یک زن بر آموزش  و پرورش موجب ایجاد عارضه برای خود او  میشود .شاید بتوان تسلیم شدن مردان قبلی  اصول گرا و اصلاح طلب و بغض و فریاد های صریح  اخرین انان در برابر  مشکلاتی مانند کسری  سنتی بودجه ، نبود امار وارقام دقیق ،مطالبات ،مدارس چند نوبته ، حق التدریس ها ، معیشت و منزلت معلم  ، کهنه بودن نظام اموزشی وونبود نگاه و  اراده وعزم ملی  برای کمک به وزیر شاهدی بر دیدگاه  نماینده  مردم اردل بدانیم . اما در این میان رئیس کمیته آموزش وپرورش  کمیسیو ن آموزش وتحقیقات  مجلس هم هر گونه رد یا تایید وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قبل از حضور در مجلس و ارائه دید گاه وبرنامه متعصبانه و یا جانبدارانه می داند و بر رعایت عدل و انصاف در بررسی و رسیدن به نتیجه گیری   تا کید می کند . در این میان جامعه فر هنگی  سال هاست  بی انکه  مورد مشورت قرار گیرند  شاهد حضور وزیران مرد با طر ح ها وبرنا مه های مختلف بود ه اند  و تا کنون کام خود را از عملکرد هیچ یک شیرین ندیده  و با بی تفاوتی به امدن ورفتن وزیرشان تگاه می کنند چن  انها بهتر از هر کسی می دانند  که مشکل اموزش و پرورش  هیچگاه  شخص وزیر  و  وتفکرات و برنامه های مردان قبلی نبوده است که امروز با تغییر جنسیت وزیر لبخند رضایتی بر لب بنشانند ،   بلکه  وضعیت موجود حاکم بر آموزش وپرورش را  محصول نا باوری متولیان و دولت و مجلس  به کارکرد و جایگاه این نهاد  و معلمانش می دانند . تغییر دید گاهی که با تغییر جنسیت از علی احمدی ها به سوسن های کشاورز حاصل نمی شود بلکه به خود ارزیابی و عزم واقعی از طرف دولت و مجلس نیاز دارد .  نگارنده به عنوان یک معلم اعتقاد دارد  جوانه زدن باور به مهم ترین بودن اموزش و پرورش وایمان به نقش معلمها  در سعادت و رشد جامعه ایرانی زمانی اغاز خواهد شد که اول :   رئیس دولت وزیر اموزش و پرورش را از میان مدیران کار کشته و با تجربه ، مقتدر ،ازمایش پس داده و متخصص ، ساختار شکن و  صدالبته مورد قبول افکار عمومی جامعه معلمی بر گزیند . دوم مجلس ونمایندگان مردم  هم فارغ از سیاسی کاری و جنسیت وزن یا مرد بودن وزیر ، به برنامه و راهبرد اجرایی و نه رویایی او، سایقه و توان مدیریتی و اجرایی و میزان مقبولیت او در بین فر هنگیان  اعتماد کنند واو را با ایمان به توانایی  و داناییش و بدون بالگرد به قله  صدارت اموزش و پرورش بر سانند .  

 از:http://rasoolpapaei.blogfa.com/

ستانداردهای معلم مجرب

وزنامه همشهری محسن جامی مبنای این استانداردها بر این اساس است که معلمان تازه کار چه چیزی را باید بدانند و یا انجام دهند. فرآیند آموزشی معلمان مجرب و کارآمد، نمایشگر درک کامل آنان از نیازهای تحصیلی؛ احساسی و فیزیکی تک تک یادگیرندگان است. به دنبال هر یک از استانداردهای معلم مجرب، به ملاک های عملکردی پیشنهادی اشاره شده است. انتظار می رود که استانداردها و ملاک های عملکردی به عنوان یک کل مورد توجه قرار گیرد. نه این که به عنوان یک لیست تجویز شده برای ارزیابی عملکرد مورد استفاده واقع شود. ملاک های عملکردی برای هر استاندارد ماهیتی توصیفی دارند و بر اساس درجه اولویت ذکر نشده اند. استاندارد ۱: معلم مجرب آموزش را طراحی و برنامه ریزی می کند. ملاک های عملکردی: - آموزش را به گونه ای تدوین می کند که دانش آموزان را وادار به استفاده از دانش، مهارت و فرآیند های تفکر کند. - مهارتها و فرآیندهای تفکر و محتوا را در ماده درسی تلفیق می کند. - آن دسته از تجارب یادگیری که امکان چالش، تلاش، انگیزش و مشارکت فعال در یادگیری را فراهم می آورد، مورد بهره برداری قرار می دهد. - موقعیت فیزیکی کلاس را به گونه ای ترتیب می دهد که یاددهی و یادگیری امکان به کارگیری روش های مختلف را فراهم آورد. - فرآیند ارزیابی مناسب را تدوین می کند و به کار می گیرد. - منابع مناسب و گوناگونی را از مدرسه و جامعه؛ در جهت خدمت به یادگیری جمع آوری نموده و از آنها استفاده می کند. - آن دسته از تجارب یادگیری را که دانش آموزان را به سازگاری، چاره جویی؛ چالش انگیزی؛ انعطاف پذیری و خلاقیت تشویق می کند، تدوین و آنها را به کار می گیرد. - از دانش حاصل از تجارب گذشته برای پیش بینی چالش های آموزشی آینده استفاده می کند. استاندارد ۲: فضای یادگیری را ایجاد و آن را حفظ می کند. ملاک های عملکردی: - ارتباط حمایت آمیز با دانش آموزان برقرار کند و آنان را به چالش کشاند. - به وسیله تعیین انتظارات مناسب در طی فعالیت های گروهی، تعامل کلاسی مثبت ایجاد می کند. - نسبت به تک تک فراگیران حساسیت مناسب نشان می دهد و به شکلی واقعی پاسخگوی همه دانش آموزان است. - به منظور ارتقا فرایند کلاسی و شیوه های آموزشی از خود انعطاف پذیری و خلاقیت نشان می دهد. - جهت ایجاد یک محیط چندرسانه ای غنی مواد و وسایل را به نحو مناسب جای داده و سازماندهی می کند. - از انواع فنون کلاس داری که احساس مسئولیت و مشارکت همه افراد را ترغیب می کند، استفاده می کند. - با دیگر همکاران جهت ایجاد یک فضای یادگیری کارآمد در درون مدرسه همکاری می کند. استاندارد ۳: آموزش را اجرا، اداره می کند. ملاک های عملکردی: - هدف های جزیی و حدود انتظار مربوط به یادگیری را بیان می کند. - میان یادگیری و دانش قبلی تجارب و سوابق دانش آموزان و نیز انتظار نقش های آینده شان ارتباط برقرار می کند. - از مجموعه مهارت ها، مفاهیم، ویژگی ها و یا فرآیندهای تفکر که باید آموخته شود، الگوسازی کرده و آنها را عملاً نشان می دهد. - موفقیت هایی جهت افزایش معلومات فراگیران درباره تشابهات و تفاوت های فرهنگی ایجاد می کند. - فراگیران را جهت انعکاس تفکرات خود و دیگران ترغیب، تشویق و تهییج می کند. - از راهبردهای مناسب طرح سؤال جهت کمک به دانش آموزان برای تفکر و حل مسأله استفاده می کند. - آزمونی از مباحث اجتماعی مرتبط با محتوای درس برای دانش آموزان ترتیب می دهد. - از رسانه ها جدید استفاده بهینه می کند. - از زمان استفاده بهینه می کند. - برای دانش آموزان موقعیت هایی را جهت انجام تمرین مطالب آموخته شده فراهم می کند. - آموخته های اشتباه(خطاهای یادگیری) دانش آموزان را شناسایی می کند، راهنمایی های لازم را انجام می د هد و پیشرفت آنان در رسیدن به اهداف معین به طور مستمر بازخورد می دهد. استاندارد ۴: نتایج یادگیری را سنجیده بیان می کند. ملاک های عملکردی: - روش های ارزشیابی مناسب را انتخاب می کند و آنها را مورد استفاده قرار می دهد. - شرایط مناسبی را برای ارزیابی ایجاد می کند که تفاوت های اجتماعی و فرهنگی و فیزیکی را مورد توجه قرارداده باشد. - عملکرد دانش آموزان را با استفاده از ملاک های تعیین شده ارزیابی می کند. - موقعیت هایی را برای دانش آموزان جهت ارزیابی، بهبود و ارتقا عملکردهایشان بر اساس نتایج ارزشیابی فراهم می کند. - انتظارات، ملاک های ارزشیابی، وضعیت پیشرفت آنان و نقاط قوت و ضعف را به والدین و خود فراگیرنده اعلام می کند.

عکس تصادفی از گالری

da7.gif

وبلاگ آموزش و پرورش ایران
وبلاگ آموزش و پرورش جهان
دریافت مجموعه اخبار آموزشی pdf
دریافت مجموعه اخبار اجتماعی
دریافت مجموعه اخبار html
آموزش نیوز

 

spacer.png, 0 kB MamboLearn.com IranBs.com

پندلقمان حکیم

روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو سه پند می دهم که کامروا شوی:

اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری !
دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی !
و سوم اینکه در بهترین کاخ ها و خانه های جهان زندگی کنی !

 

پسر لقمان گفت:

ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور میتوانم این کارها را انجام دهم؟

لقمان جواب داد:

اگر کمی دیر تر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.
اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای بهترین خوابگاه جهان است.
و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای گیری، آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست.

از وبلاگ پالس

قبلا شما کجا وکی زندگی می کردید .

 این سایت با گرفتن تاریخ تولد به شما می گوید که شما در زندگی قبلیتان کی و کجا بودید

کلیک کنید

علی احمدی: مدرسه مشاور یقه بسته نمی خواهد


زیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت کنونی نحوه تدریس در مدارس و تربیت دانش آموزان گفت: مدارس به مشاور یقه بسته و چشم و گوش بسته احتیاجی ندارد.

به گزارش مهر، علیرضا علی احمدی در جمع معلمان مرکز تربیت معلم شرافت، در پاسخ به سئوال معلمی مبنی بر اینکه چرا آموزش و پرورش برای برخورد با دانش آموزانی که در مدرسه مواد مخدر می فروشند و یا سی دی های مبتذل رد و بدل می کنند چیست و چرا نمی توانیم با این دانش آموزان هیچ گونه برخوردی کنیم، تصریح کرد: اگر شما با همین منوال ادامه دهید، نمی توانید در آموزش و پرورش بمانید.

وی ادامه داد: بسیاری از امور را نمی توان با آیین نامه انضباطی حل کرد، بارها این مسئله را گفته ام که معلمان رقیبهایی همچون ماهواره، اینترنت و...پیدا کرده اند و منزلت اجتماعی آنها از این طریق مخدوش شده است و آنها دیگر گروه مرجع برای دانش آموزان به حساب نمی آیند.

وزیر آموزش و پرورش فوتبالیستها، هنرمندان و بازیگران را از دیگر گروه های مرجع دانش آموزان دانست و اظهار کرد: به وجدان خودمان رجوع کنیم و ببینیم که چه کرده ایم که دانش آموزان ما اینچنین شدند.

علی احمدی به روشهای تربیتی معلمان نیز اشاره کرد و ادامه داد: معلمان ما از گذشته به روشهایی عادت داشته اند که جای تامل دارد، مثلا به دانش آموز می گویند بنشین، حرف نزن، ساکت و حتی رشد و بلوغ آنها را نیز به رسمیت نمی شناسند. پس بنابراین باید نگاهمان را نسبت به این جریان عوض کنیم و با دانش آموزان رفتار متفاوتی داشته باشیم.

وی افزود: برخی از مسائل که برای ما غیر عادی تلقی می شود در شرایط فعلی کاملا طبیعی و عادی است و اگر ما آنها را به رسمیت بشناسیم مشکلی ایجاد نمی شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیش از این که فضای مدرسه را امنیتی کنیم باید سعی داشته باشیم که با دانش آموزان دوست باشیم تا وقتی که دانش آموزان در دانشگاه قبول می شوند و فضای جدید را تجربه می کنند دچار غرور و خودباختگی نشوند.

منبع: آموزش نیوز

کشف قدیمی‌ترین مدرسه‌ جهان در مصر


براساس کاوش‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته، ساکنان شهر آمهیدا در علوم مختلف، بویژه دندان‌پزشکی و ساخت ابزار‌آلات فلزی مهارت داشته‌اند.

قدیمی‌ترین مدرسه جهان با پنج‌هزار سال قدمت در بقایای شهری که مردم آن به تدریس دندان‌پزشکی و دیگر علوم می‌پرداختند، در مصر کشف شد.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان مصری در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در غرب صحرای مصر، موفق به کشف بقایای ساختمانی شدند که می‌توان آن را قدیمی‌ترین مدرسه‌ی جهان دانست.

باستان‌شناسان این بنای آجری را بخشی از شهر تاریخی آمهیدا (Amheida) می‌دانند که قدمت آن حدود پنج‌هزار سال است و در سال‌های دور با جمعیتی حدود 75هزار نفر در مسیر تجاری مردم تمدن‌های رم و یونان باستان بوده است. تا به‌حال در بقایای این مدرسه، آثاری از تمدن‌های رم و یونان باستان از جمله ظرف‌های سفالی حاوی روغن زیتون کشف شده‌اند.

براساس کاوش‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته، ساکنان شهر آمهیدا در علوم مختلف، بویژه دندان‌پزشکی و ساخت ابزار‌آلات فلزی مهارت داشته‌اند.

باستان‌شناسان کشف قدیمی‌ترین مدرسه‌ی جهان را یک کشف منحصربه‌فرد دانستند و امیدوارند با ادامه‌ی کاوش‌ها، آثار تاریخی دیگری را کشف کنند.

منبع : آموزش نیوز 

این هم وبلاگ جددید http://pira1.blogspot.com

شاید امکاناتی بیشتر داشته باشد