اینترنت می تواند مکانی گسترده برای کودکان باشد تا بیاموزند، سرگرم شوند، با دوستان مدرسه ای گپ بزنند، و با آسودگی خیال به مکاشفه بپردازند. اما درست همانند دنیای واقعی، وب هم می تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از اینکه به کودکانتان اجازه دهید که بدون نظارت شما به اینترنت متصل شوند، یک سری از قوانین باید تعیین شوند.
اگر نمی دانید که از کجا آغاز کنید، در اینجا چندین ایده در مورد چیزهایی که باید با کودکانتان بحث کنید تا به آنها در مورد استفاده ایمن تر از اینترنت بیاموزید، آورده شده است:
۱- کودکانتان را تشویق کنید که تجارب اینترنتی خود را با شما سهیم شوند. همراه با کودکانتان از اینترنت لذت ببرید.
۲- به فرزندانتان بیاموزید که به غرایز خود اعتماد کنند. اگر در مورد چیزی احساس ناخوشایندی دارند، باید به شما درباره آن بگویند.
۳- اگر فرزندانتان به اتاق های گفتگو سر می زنند، از برنامه های پیام رسان فوری و بازی های ویدویی آنلاین استفاده می کنند، یا فعالیت های دیگری که به نامی برای مشخص کردن خودشان نیاز است، انجام می دهند، به آنها در انتخاب این نام کمک کنید و مطمئن شوید که این نام باعث افشاء هیچ اطلاعات شخصی درموردشان نمی شود.
۴- به فرزندانتان تأکید کنید که هرگز آدرستان، شماره تلفن یا سایر اطلاعات شخصی شامل جایی که به مدرسه می روند یا جایی که دوست دارند بازی کنند را ارسال نکنند.
۵- به کودکان بیاموزید که تفاوت بین درست و غلط در اینترنت همانی است که در دنیای واقعی وجود دارد.
۶- به کودکان بیاموزید که چگونه به دیگر استفاده کنندگان از اینترنت، احترام بگذارند. مطمئن شوید که آنها می دانند قواعد رفتار خوب فقط به دلیل اینکه پشت کامپیوتر هستند، تغییر نمی کند.
۷- به فرزندان تأکید کنید که به دارایی های دیگر کاربران احترام بگذارند. برایشان توضیح دهید که کپی های غیرقانونی از کارهای دیگران – مانند موسیقی، بازیهای تصویری و سایر برنامه ها- مانند دزدیدن آنان از یک فروشگاه است.
۸- به کودکان بگویید که هرگز نباید دوستان اینترنتی خود را شخصاً ملاقات کنند. توضیح دهید که دوستان اینترنتی ممکن است همانی که خود می گویند، نباشند.
۹- به کودکانتان بیاموزید که هرچه که می خوانند و می بینند، صحیح نیست. آنها را تشویق کنید که در مورد صحت مطالب اینترنت از شما سؤال کنند.
۱۰- فعالیت های اینترنتی کودکان خود را با نرم افزارهای پیشرفته کنترل کنید. کنترل های اینچنینی می توانند به شما در تصفیه کردن محتویات مضر، آگاهی از سایت هایی که کودکانتان سر می زنند و فهمیدن آنچه انجام می دهند، کمک کنند.
پیشینه نظام آموزشی فرانسه
نظام آموزشی موجود یا همان «مدارس راهنمایی یگانه» که در زمان «والری ژیسکاردستن» و وزارت «هابی» در آموزش و پرورش فرانسه و به نام همین وزیر شهرت یافته است، در 11ژوییه 1975با تصویب قانون تاسیس نظام آموزشی یگانه ابلاغ شد و بر اساس آن مدارس راهنمایی در متن نظام آموزشی متولد گردید.
پیشنهادهای سارکوزی
نامه سارکوزی که در 34صفحه تنظیم و در یک میلیون شمارگان انتشار یافته است، توسط خود او در اولین روز سال تحصیلی در برابر دانش آموزان فرانسوی قرائت شد. همچنین این نامه با 500هزار یورو هزینه برای بیش از 800هزار کادر آموزشی ارسال می شود.
نظام جدید آموزشی به نام "مدرسه یگانه" در شمار همان میراثی است که از نظر سارکوزی ادامه آثار انقلاب دانشجویی ماه مه سال 68در فرانسه محسوب می شود.
اینکه اقتدار معلم در چشم دانش آموزان کاهش یافته باشد و یا ارتباط بخش های آموزشی با بازار کار سرمایه ضعیف باشد به باور سارکوزی از نتایج همان گرایشهای سوسیالیستی برآمده از انقلاب دانشجویی ماه مه 1968است.
سارکوزی در پیام خود همان شعارهای زمان انتخابات را آورده است: اصلاح مدارس راهنمایی یگانه، استقلال بخشی به مراکز آموزشی، تعلیم همه دانش آموزان معلول، تنظیم و یکنواختی نوسان برنامه های آموزشی، بازسازی ارزشهای فرهنگی در محیط های آموزشی، گشایش درهای مدارس به سوی بیرون (بازار)، توسعه آموزش تربیت بدنی و...
فراهم کردن هزینه این اقدامات در نظام آموزشی فرانسه را سارکوزی موکول به شایستگی، کارآمدی و تعدیل نیروی انسانی کرده است.
سارکوزی تهدید کرده که اگر خانواده ای امکان رفتن فرزند خود را به مدرسه فراهم نکند و یا اینکه غیبت های تحصیلی طولانی شود، باید این کمک ها را قطع کرد.
سارکوزی در پیام خود اولیا دانش آموزان را نیز خطاب قرار داده و با عباراتی جدی، کم سابقه و آمرانه آنها را مسوول اولیه آموزش فرزندان خود قلمداد کرده است.
او به اولیای دانش آموزان گفته است که آنها ادب و احترام به بزرگتر و معلم، قدرشناسی، انجام تکالیف و حس مسوولیت را باید به فرزندانشان منتقل کنند.
سارکوزی در این پیام آورده است که کسی حق ورود به مدارس راهنمایی (کولژ) را ندارد مگر اینکه در سال آخر دبستان شایستگی ورود خود را ثابت کند. همین طور کسی نمی تواند وارد دبیرستان شود مگر در کولژ این نکته را به اثبات برساند.
آموزگاران و اتحادیه های اولیای دانش آموزان فرانسه، کار سارکوزی در مورد بهبود شرایط آموزشی را به اقدام «لیونل ژوسپن» وزیر آموزش ملی فرانسه در سال 1988تشبیه می کنند.
ادامه در http://www.tabalvor.ne
فرخنده میلاد کعبه زاد حماسه و مهرورزی، مولود کعبه، مولی الموحدین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام بر ییروانش خجسته باد
علی علیه السلام و زیبائیها:
زیباترین ولادت: تنها کسی که در داخل خانه خدا بدنیا آمد، اوست.
زیباترین نام: بنا بر روایات متعدد، نام علی مشتق از نام خداست.
زیباترین معلم: علی تربیت شده دست پیامبر (ص) بود.
زیباترین سخنان: به تعبیر بسیاری از بزرگان، نهج البلاغه برادر قرآن کریم است.
به گزارش دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز ضمن مقایسه کمیت و کیفیت هزینههای آموزش و پرورش در استان های مختلف کشور خاطرنشان ساخت که در سال 1385 ، سازمانهای آموزش و پرورش استانها با 25 درصد اختلاف (کمبود اعتبار) روبه رو بودهاند به گونهای که استان گلستان با 42 درصد و استان خراسان شمالی با 7 درصد ، بیشترین و کمترین کمبود اعتبار را به خود اختصاص دادهاند.
به علاوه بین رشد اعتبارات مصوب استانها، در سال 1385 اختلاف 47 درصدی وجود داشته است (استان خراسان جنوبی با 94 درصد رشد بالاترین و استان همدان با 47 درصد کمترین رشد را داشتهاند) ، اما اختلاف عملکرد استانها حدود 23 درصد بوده است (استان بوشهر با 33 درصد بالاترین و استان هرمزگان با 10 درصد کمترین رشد را داشتهاند) که این امر مبین همگنی بیشتر بین استانها در اعتبارات عملکردی در مقایسه با اعتبارات مصوب است.
همچنین در سال 1385 سهم هزینههای پرسنلی در استان لرستان 96 درصد و در استان مرکزی 82 درصد بوده است. بنابراین در استان لرستان صرفا 4 درصد و در استان مرکزی 18 درصد به امور غیرپرسنلی اختصاص یافته است که با توجه به تاثیر هزینههای غیرپرسنلی بر امور کیفیت بخشی، وجود تفاوت 5 برابری در این شاخص بین استانهای مختلف از فقدان الگوهای علمی – کارشناسی عدالت محور در تخصیص منابع حکایت میکند.
نکته دیگر اینکه رشد هزینههای پرسنلی استانها در سال 1385 نسبت به سال 1384 معادل 30 درصد بوده که استان بوشهر با 37 درصد بیشترین و استان هرمزگان با 7 درصد کمترین رشد را در این زمینه داشتهاند. به عبارت دیگر اختلاف رشد هزینههای پرسنلی بین این دو استان بیش از 5 برابر بوده است.
در همین حال بین سهم سرانه واحدهای آموزشی از کل اعتبارات هزینهای در استانهای مختلف حدود 5 درصد تفاوت وجود داشته است. استان هرمزگان با 5/6 درصد بیشترین و استان قم با 4/1 درصد کمترین سهم را به واحدهای آموزشی اختصاص دادهاند. به عبارت روشنتر بین استان هرمزگان و استان قم حدود 5/4 برابر در تخصیص اعتبارات سرانه واحدهای آموزشی تفاوت وجود داشته است. شدت نابرابری تخصیص اعتبارات در این سال بین استانها ، بیش از 40 واحد بوده است. این شاخص (شدت نابرابری) در سال 1384 ، به دلیل تخصیص مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبارات ویژه از سوی مجلس شورای اسلامی برای سرانه حدود 29 واحد بوده که بیانگر همگنی بیشتر استانها در سال 1384 بوده است.
علاوه بر ناهمگنی در سهم اعتبارات سرانه واحدهای آموزشی، در میزان رشد سالانه این شاخص نیز بین استانها تفاوت قابل ملاحظهای وجود دارد. به عنوان مثال رشد اعتبار سرانه واحدهای آموزشی استان آذربایجان غربی، 128 درصد (بیش از دو برابر) و استان خراسان شمالی 55 درصد بوده است.
نکته قابل تامل دیگر این است که در زمینه رشد هزینههای غیرپرسنلی (که استانها مدیریت بیشتری بر هزینه کرد آن دارند) بین استانهای کشور تفاوت قابل تامل و فاحشی وجود دارد. به طوری که رشد هزینههای غیرپرسنلی استان آذربایجان غربی در سال 1385 نــسبت بــه ســــال 1384 بیش از چــهار بــرابـــر (303 درصد) بوده ، در حالی که این شاخص برای استان کهگیلویه و بویراحمد، 41 درصد (41 درصد کمتر از سال قبل) ذکر شده است. میانگین این رشد در کل کشور 10 درصد و شدت دوگانگی یا نابرابری 426 واحد و بسیار بالا بوده است.
در همین حال سهم هزینههای حقالتدریس از کل هزینه های فصل اول در سال 1385 در استانهای کشور معادل 2/8 درصد بوده است. در این زمینه بین استان هرمزگان (15 درصد) با مازندران (6/3 درصد ) اختلاف 4/11 درصدی وجود دارد. به بیانی دیگر سهم حقالتدریسی استان هرمزگان بیش از 4 برابر استان مازندران بوده است.
گرچه رشد هزینههای حقالتدریس در سال 1385 در مجموع و در مقایسه با سال قبل ، بیش از 47 درصد بوده است، اما در توزیع این نسبت بین استانها اختلاف زیادی مشاهده میشود، به طوری که رشد برخی استانها مثل آذربایجان شرقی 327 درصد (بیش از 4 برابر) ، کرمان 185 درصد (نزدیک به 3 برابر) و فارس 165 درصد مثبت بوده و در مقابل استانهای هرمزگان با 4- درصد، زنجان 3- درصد و سیستان و بلوچستان 5 درصد و کرمانشاه با 6 درصد از کمترین رشد هزینههای حقالتدریس برخوردار بودهاند. شدت دوگانگی (نابرابری) در این شاخص 122 واحد است که در سال قبل 67 واحد بوده است.
مرکز پژوهش ها همچنین افزود: سهم هزینههای اضافه کار کارکنان در آن سال در استانهای گیلان و گلستان 7/4 درصد و در شهرستانهای استان تهران معادل 7/1 درصد (3 برابر کمتر) بوده که میانگین این شاخص نیز در کل کشور در سال 1385 معادل 3 درصد بوده است. این رقم در سال 1383 برابر با 5/1 درصد بوده است که مبین 2 برابر شدن سهم هزینههای اضافه کارکنان از کل هزینههای فصل اول است.
علاوه بر این رشد هزینههای اضافه کار استانها در مقایسه با سال قبل حاکی از نابرابری قابل ملاحظهای است، به طوری که رشد هزینههای اضافه کاری استان قزوین 267 درصد (نزدیک 4 برابر) شده و در مقابل هزینههای اضافه کاری کرمان 5- درصد بوده است.
از همشهری گزارش کامل ای را می توانید در اینجا ببینید
روز زیبای مادر و روز زن برشما و همه دوستاران اهل بیت علیهم السلام مبارک باد.
حتماً برای شما پیش آمده است که بخواهید شکلی را بدون برداشتن قلم از روی کاغذ طوری بکشید که از هر پاره خط تنها یک بار عبور کنید.
مثلاً شکل یک مربع با یک قطر را مجسم کنید؛ به راحتی میتوان آنرا بدون برداشتن قلم از روی کاغذ کشید. اما اگر بخواهیم مربع با دو قطرش را به گونهای بکشیم که از ضلعها یا قطرهایی که رسم شده دوبار عبور نکنیم کار مشکل میشود، نه؟
سالها پیش شخصی به نام «اویلر» برای اولین بار مسئله ای به عنوان «پل کوینزبرگ» را مطرح کرد که زمینه شاخه مهمی از ریاضیات به نام «نظریه گرافها» شد. او میخواست از تمام پلهای شهرش بگذرد، طوری که فقط یک بار از هرکدام آنها عبور کند!
شما هم برای اینکه با این مبحث جالب بیشتر آشنا شوید ،کاغذ و قلم را بردارید و تلاش کنید شکلهای آخر مطلب را به همین روش بکشید.
اگر محل تلاقی چند خط را یک نقطه بنامیم، نقطه فرد به نقطه ای گفته میشود که تعداد خطهایی که به آن وصل است فرد باشد و نقطه زوج هم به نقطه ای گفته می شود که تعداد خطهایی که به آن وصل شده است زوج باشد. مثلاً در شکل شماره یک، 6 نقطه داریم که همه آنها زوج هستند.
با دلیل ریاضی میتوان نشان داد که اگر شکل، دارای هیچ نقطه فردی نباشد و یا تعداد نقطههای فرد آن 6،4،2....(عددی زوج) باشد، آن شکل قابل ترسیم است. مثلاً شکلهای 1 و 5 را از هر راسی که شروع کنید به راحتی میتوانید بکشید.
اگر شکل، دو نقطه فرد داشته باشد (شکلهای 2و 3و 6) باز هم قابل کشیدن است، اما به شرط این که از نقطه فرد شروع به کشیدن کنید. مثلاً در شکل 6، اگر از نقطه ای به جز نقطههای a و b شروع کنید نمیتوانید شکل را بهطور کامل رسم کنید. و اگر شکل بیشتر از دو نقطه فرد داشته باشد (شکل 4و7) ، هرگز نمیتوانید آن را رسم کنید و تلاش شما بینتیجه خواهد بود.
منبع همشهری