مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

تو از قبیله لیلی

تو از قبیله لیلی
من از قبیله مجنون
تو از سپیده و نوری
من از شقایق پر از خون
تو از قبیله دریا
من ازنژاد یک کویرم
تو از قبیله لبخند
من از قبیله اندوه
حدیث عشق منو
تو حدیث ابر بهاری....

عطیه برتر

عشق بردباری ست.
این رفتار عشق است که با آرامش صبر کند بی شتاب و بداند که در لحظه مشخصی خواهد توانست خود را تجلی دهد . آماده است تا در آن زمان مشخص وظیفه خود را انجام دهد اما تا آن زمان با بردباری و آرامش صبر می کند .عشق برد بار است همه چیز را تحمل می کند. همه چیز را باور دارد . منتظر همه چیز است . جون عشق می تواند بفهمد.
مهربانی ، عشق فعال.
فقط یک چیز مهمتر از شادی ست : قداست . این در دسترس ما نیست اما امکن شاد کردن دیگران که در توان ما هست. خداوند این امکان را تقریبا به رایگان در دستان ما گذاشت . اگر به دقت بنگریم در می یابیم که این امکان برای ما هیچ خرجی ندارد.پس چرا در کمک به دیگران تردید می کنیم ؟ شاد ی کالایی نیست که در احتکار زیاد شود نیز چیزی نیست که به بخشیدن بکاهد. بر عکس با پراکندن عشق است که می توانیم سهم خود را بیفزاییم.
عشق کارمایه راستین حیات است.جایی که عشق باشد انسان هست و خدا هست.کسی که در عشق شادی می یابد در انسان شادی می یابدو در خداوند شادی می یابد .خدا عشق است پس عشق بورزید.بدون تبعیض بدون زمان مشخص بدون پیش فرض بدون ترس از رنج : عشق بورزید
سخاوت. عشق در آتش حسد نمی سوزد
عشق حسد نمی ورزد سوختن در آتش حسد یعنی عشق به رقابت با عشق دیگران.بگذارید دیگران عشق بورزند و بکوشید خود همچنان عشق بورزیدسهم خود را ادا کنید بهترین بخش وجودتان را . یگانه راه گریز از حسادت تمرکز نیروها در عشق است . فقط باید به یک چیز حسادت کنیم : به روح عظیم ، غنی و سخاوتمند آنان که عشقی را می شناسند که در آتش حسد نمی سوزد .
و بنابراین پس از آموختن همه اینها باید چیز دیگری را نیز بیاموزیم : فروتنی.که مهری بر لبهامان بگذاریم و بردباریمان ، نیکیمان ، سخاوتمان را فراموش کنیم . پس از نفوذ عشق در زندگیمان و تحقق یفتن وظیفه زیبایش باید خاموش بمانیم و هیچ نگوییم . عشق پنهان می کند حتی خودش را .عشق می پر هیزد از خود ارضایی.عشق کبر ندارد ، غرور ندارد.
پنجمین عنصر چیزی ست که می تواند در این رنگین کمان عشق غریب و بی فایده بماند: ظرافت. این عشق میان انسانها ست عشق به جامعه . بسیار می گویند که ظرافت احساسی کامل است . عشق نمی تواند خشن یا ناسازگار باشد نمی تواند رفتار نادرست داشته باشد . شاید پر حیاترین آدم جهان باشید هیچ آماده رویارویی با دیگران نباشید اما اگر اندکی عشق در قلبتان باشد همواره درست عمل خواهید کرد . کسی که عشق در قلب داشته باشد نمی تواند رفتار زمخت داشته باشد حال آنکه نجیب زادگان دروغین کسانی که تنها افاده دارند دستخوش احساسات خویشند و نمی توانند عشق بورزند. عشق اطوار ناپسندیده ندارد.
سخاوت . عشق در پی نفع خویش نیست خودش رانمی خواهد . عشق حتی به دنبال کوچکترین داشته خویش نیست. عشق بورزید چرا که عشق عطیه برتر است نه به خاطر آنکه در ازایش چیزی به ما می دهد..
مهمترین درس در تمامی آموزه های روحانی به ما می گوید شادی در داشتن و پذیرفتن نیست فقط در دهش است. . . . . .
قسمتی از : "عطیه برتر رساله ای در باره عشق" اثر پائولو کوئلیو

باور

ما در روزگاری هستیم که بسیاری چیز ها را می توان دید و
 
باور نکرد و بسیاری چیز ها را ندیده باور کرد.
 
*****
 
نیمه شب بود و غمی تازه نفس
 
ره خوابم زدو ماندم بیدار
 
ریخت از پرتو لرزنده ی شمع
 
سایه ی دسته گلی بر دیوار.
 
همه گل بود ،ولی روح نداشت
 
سایه ای مضطرب و لرزان بود
 
چهره ای سرد و غم انگیز و سیاه
 
گوییا مرده ی سرگران بود!
 
شمع ،خاموش شد از تندی باد.
 
اثر از سایه به دیوار نماند!
 
کس نپرسید کجا رفت، که بود،
 
که دمی چند درین جا گذراند!
 
این منم خسته درین کلبه ی تنگ
 
جسم درمانده ام از روح کجاست
 
من اگر سایه ی خویشم، یا رب،
 
روح آواره ی من کیست، کجاست؟
 
 
           ( فریدون مشیری)

تست

تست پیش دبستانی!
 
How did you do on this one? It's just one question, so take your time and think about it.
این و چطوری حلش می کنی؟ فقط یک سؤاله، پس وقت بذار و درباره اش فکر کن.
Pre-school children were asked the following question:
"In which direction is the bus pictured below traveling?"
از بچه های پیش دبستانی این سؤال پرسیده شد :
«اتوبوس توی این شکل به کدوم طرف میره؟»
Look carefully at the picture.

Do you know the answer?
با دقت به شکل نگاه کن.
می تونی جواب بدی؟
 
(The only possible answers are "left" or "right.")
(جواب های ممکن چپ یا راست هست)
Think about it
درباره اش فکر کن
Still don't know?
هنوز نمی دونی؟
Okay, I'll tell you.
باشه، من بهت میگم.
The pre-schoolers all answered "left."
بچه های پیش دبستانی همگی جواب دادند : «چپ»
When asked, "Why do you think the bus is traveling in the left direction?"
وقتی ازشون پرسیدن : «چرا فکر می کنید اتوبوس داره به طرف چپ میره؟»
They answered:
"Because you can't see the door."
اونا جواب دادن :
«چون تو نمی تونی در رو ببینی.»
 
How do you feel now ???
I know, me too.
الآن چه احساسی داری؟؟؟
می دونم، منم همینطور.

عقاب یا مرغ؟؟؟

مردی تخم عقابی را پیدا کرد و آن را در لانه مرغی گذاشت. عقاب با بقیه جوجه ها از تخم بیرون آمد و با آنها بزرگ شد. در تمام زندگیش، او همان کارهایی را انجام داد که مرغها می کردند.
 برای پیدا کردن کرمها و حشرات، زمین را می کند و قدقد می کرد وگاهی هم با دست و پا زدن بسیار،کمی در هوا پرواز می کرد.
 سالها گذشت و عقاب پیر شد. روزی پرنده با عظمتی را بالای سرش بر فراز آسمان ابری دید.
 او با شکوه تمام، با یک حرکت ناچیز بالهای طلاییش، برخلاف جریان شدید باد پرواز می کرد.
 عقاب پیر، بهت زده نگاهش کرد و پرسید:" این کیست؟" همسایه اش پاسخ داد:" این عقاب است _ سلطان پرندگان. او متعلق به آسمان است و ما زمینی هستیم." عقاب مثل مرغی زندگی کرد و مثل مرغ مرد. زیرا فکر می کرد
مرغ است.
 

فراگیری، ستاره‌ای پنج‌سو

دانش‌آموزان به دلیل توانایی‌ها و ضعف‌های ویژه خود، ناخواسته شیوه آموزش‌شان را برمی‌گزینند و فقط زمانی به آموزش و پرورش پاسخ می‌دهند که به زبان دلخواهشان با آنها سخن گفته شود.

فرآیند تجزیه و تحلیل و به خاطر سپردن آموزه‌ها نیز در آنها متفاوت است و هر یک به شیوه خاص خود مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و به ذهن می‌سپارند.

از این رو شناسایی «شیوه فراگیری دانش‌آموزان» باید مقدم بر «انتخاب شیوه آموزش» بوده و آموزش بر اساس نحوه فراگیری دانش‌آموزان انتخاب شود؛ که در غیر این صورت فرآیند فراگیری- آموزش عقیم خواهد ماند.

آنچه در پی می‌خوانیم نگاهی است به شیوه فراگیری- آموزش دانش‌آموزان و راهکارهای لازم جهت شناسایی فرآیند آموزش- فراگیری.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد هر دانش‌آموز به شیوه‌ای متفاوت از همسالان و همکلاسی‌هایش اطلاعات و نکات را دریافت می‌کند که این مسئله به عنوان ویژگی‌ برای هر فرد محسوب می‌شود؛ ویژگی‌ای که گاه معضلی جدی در آموزش و پرورش محسوب شده و والدین و اولیا مدرسه را در برخورد با دانش‌آموز و آموزش و پرورش او سردرگم می‌کند.بگذارید با مثالی ساده بحث را بیشتر بشکافیم؛ اگر شیوه فراگیری دانش‌آموزی «بصری یا دیداری» باشد و والدین و آموزگار بخواهند به شیوه «زبانی» نکات درسی را به او آموخته یا با او رفتار کنند، دانش‌آموز نه تنها نکته‌ای نمی‌آموزد، بلکه از آموزش نیز دلزده خواهد شد.

ادامه http://www.hamshahri.net/News/?id=16056

نمره انضباط از کارنامه‌ دانش‌آموزان حذف می‌شود

 
معاون آموزش و پرورش عمومی از تغییر ملاک نمره انضباط از صفر تا 20 خبر داد و گفت: گزینه‌های عالی، خوب، نیاز به تلاش و راهنمایی بیشتر ، جایگزین نمره شده و به این ترتیب دیگر روحیه  دانش‌آموزان با گرفتن نمره‌ای مثل -5- آسیب نمی‌بیند.

حسین احمدی ، در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: از این پس والدین در بعضی نمرات دانش‌آموزان تا یک نمره در ارزشیابی مستمر دخالت خواهند داشت. 

وی با اعلام شناسایی و جذب 25 هزار کودک 6 تا 10 ساله دختر دارای محرومیت زیاد تحصیلی افزود: این دانش‌آموزان محروم به دلایل مختلف فرهنگی، ‌اقتصادی، نبود معلم زن و ... از تحصیل محروم مانده بودند که پس از شناسایی از خانواده‌ها جدا و در مدارس جذب شدند.  به گفته وی یک تا دو درصد جمعیت در سن تحصیل، زیر پوشش برنامه‌های آموزش و پرورش نیستند.

احمدی تصریح کرد: برای دور نبودن دانش آموزان از تحصیل تمام توان خود را به کار بسته‌ایم و از همین رو 900 مرکز شبانه روزی به اضافه برنامه‌های روستا مرکز - در کلاس‌های 8 نفره - نیز تشکیل شده‌اند. وی تاکید کرد: خواهان توجه خاص  به آموزش معلمان دوره ابتدایی هستیم.

معاون آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این که مشکلات تحصیلی، سازشی، خانوادگی و یادگیری دانش‌آموزان باید در دوره عمومی حل شده و به سنین بالاتر کشیده نشود تاکید کرد: تاکنون برای این دوره تحصیلی مشاور نداشته‌ایم و قصد داریم برای این دوره مشاوران خاص جذب کنیم.

وی در این باره به حضور 300 هزار معلم اول ابتدایی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: حدود 10 درصد این افراد به طور جداگانه و خاص آموزش مشاوره‌ای می‌بینند.

احمدی یادآور شد: برگزاری امتحانات دانش آموزان دوره عمومی (راهنمایی و دبستان) در دو نوبت بهمن و خرداد برگزار می‌شود و این آیین‌نامه ارزشیابی در دست اصلاح قرار دارد.

وی با اشاره به این که نرخ جذب دانش‌آموزان 6 ساله از 97 درصد سال -82-81 هم اکنون به 6/98 درصد رسیده است گفت: متأسفانه به علت پراکندگی، بزرگی و برخی مسایل فرهنگی کشور نتوانسته‌ایم نرخ پوشش خود را به 100 درصد برسانیم.

وی در پاسخ به «ارائه آمار ترک تحصیل‌کرده‌های آموزش و پرورش» با بیان این که ریاست مرکز آمار کشور قول داده است تا اردیبهشت سال آینده کلیه نتایج آماری، افراد لازم‌التعلیم، دانش‌آموزان تحت پوشش، سواد، درس خوانده‌های خارج از مدرسه و ... را ارائه کند، تصریح کرد: در سال تحصیلی 84 ــ 85 ، 5/97 درصد دانش‌آموزان ابتدایی و 16/92 درصد راهنمایی‌ها قبول شده‌اند و این در حالی است که سال گذشته 3/97 درصد ابتدایی‌ها و 13/92 درصد راهنمایی‌ها قبول شده بودند.

به گفته احمدی مکاتبات و کارهای مقدماتی جذب مشاور در دوره ابتدایی آغاز شده و پیشنهاد راه‌اندازی رشته مشاوره ابتدایی و راهنمایی در مراکز تربیت معلم به کمیته هماهنگی ارائه شده است.

از :http://www.hamshahri.net/News/?id=15677

 
     
  

قرآن کریستالی

کتاب الکترونیکی قرآن مجید دانلود کنید

 http://www.parsquran.com/download/ebook.html

کلمات قصار

We cannot direct the
winds but we can adjust
the sails
 
ما نمیتوانیم بادها را هدایت کنیم
اما می توانیم
بادبانهای خود را تنظیم نماییم
 
 
 
Failures are like skinned
knees painful but
superficial
 
شکست
مانند زانوهای مجروح شده است
دردناک اما سطحی است
 
 
Its a funny thing abut
life if you refuse to accept
anything but the abest
you very often get it
 
یک نکته بامزه درباره زندگی اینست که
اگر شما از پذیرش هر چیزی بجز بهترینها امتناع کنید
در اغلب موارد آنرا بدست می آورید
 
 
When in doubt tell
the truth
 
وقتی در شکید
حقیقت را بگویی

 

دوست دارم اعتراف کنم که
من از سه "ت" : تملق و ترس و تلون
همواره بدور
و به جای این سه "ت" سه "ص" : صداقت و صمیمیت و صراحت
را در زندگیم برگزیده ام
وامیدوارم بر همین بمانم

و بر همین بمیرم
دکتر شریعتی

هرکسی چیزی را می بیند که آن را در قلب خود حمل می کند. (گوته
معتقدم که سرنوشت انسانها را فقط محبت معلوم می کند وبس. (شکسپیر

شریف ترین دلها دلی است که اندیشه ی آزار کسان درآن نباشد. ( زرتشت
)خواجه عبد الله انصاری(
الهی / دانایی ده که از راه نیفتیم و بینایی ده که در چاه نیفتیم
الهی / آفریدی رایگان و روزی دادی رایگان / بیامرز رایگان که تو خدایی نه بازرگان.

الهی / بنیاد توحید ما خراب مکن وباغ امید ما بی آب مکن .

الهی / می بینی و میدانی و برآوردن می توانی.

الهی / بود و نابود من تورا یکسان /از غم مرا به شادی رسان


از مخالفت ها نترسید بادکنک فقط وقتی می تواند بالا رود که با باد مخالف مواجه شود(چرچیل

تنها کسی مرتکب اشتباه نمی شود که عمل نمی کند" مرد عمل باشید(ناپلئون

بکوش تا عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری . (آندره ژید

کسی می تواند در پای عشق بمیرد که پیش از آن زندگی در پیش چشم های وی مرده باشد . (شاندل

نوشتن برای فراموش کردن است نه برای بیاد آوردن !( توما س
ولف

 

لیوان آب را زمین بگذار

 استادی در شروع کلاس لیوان پر از آبی را و آن را بالا گرفت تا همه ببینند.
سپس از شاگردان پرسید:به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟شاگردان
جواب دادند 50 گرماستاد گفت:من بدون وزن کردن نمی دانم دقیقا وزنش
چقدر است.اما سوال من این است اگر من این لیوان اب را چند دقیقه همین
طور نگه دارم چه اتفاقی می افتد؟شاگردان گفتند:هیچ اتفاقی نمی افتد.
استاد پرسید:خوب اگر یک ساعت همین طور نگه دارم چه اتفاقی می افتد؟
یکی از شاگردان گفت :دستتان درد می گیرد.استاد گفت حق با توست.
حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟شاگرد دیگری گفت :دستتان بی
حس می شود عضلات به شدت تحت فشار قرار می گیرند و فلج می شوند
و مطمینا کارتان به بیمارستان خواهد کشیدوهمه شاگردان خندیدند.
استاد گفت خیلی خوب است.ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییر کرده است؟ شاگردان جواب دادند:نه استاد ادامه داد:پس چه چیزی باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ شاگردان گیج شدند.
یکی از آنها گفت:لیوان را زمین بگذارید.استاد گفت:دقیقا مشکلات زندگی هم مثل همین است اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید اشکالی ندارد.اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید درد می کشید.اگر بیشتر از آن نگه شان دارید فلجتان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.
فکر کردن به مشکلات زندگی مهم است.اما مهم تر آن است که در پایان هر روز و پیش از خواب آن را زمین بگذارید وبه این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیرید.
هر روز صبح سر حال و قوی بیدار می شوید و قادر خواهید بود از عهده هر مساله و چالشی که برایتان پیش می آید بر آیید.
دوست من یادت باشد لیوان آب را همین امروز زمین بگذاری.
                                          زندگی همین است.