مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

چگونه مکعب روبیک را حل کنیم ؟

حتما میدونید مکعب روبیک چیه؟ یه بازی فکری معتاد کننده و همچنین اعصاب خورد کن !

برای اینکه در نوروز اگر این را دادند به دستتان کم نیارید.....

ین بازی فکریه توسط پرفسوری مجاری به نام ارنو روبیک در سال 1974 اختراع شد، تا سال 1979 این مکعب جادویی فقط در مجارستان به تولید و فروش میرسید تا اینکه در همان سال این مکعب کم کم به آمریکا و اروپا راه یافت و نام ارنو روبیک را پرآوازه ساخت. روبیک انواع مختلف داره مثل2.2.2 یا 3.3.3 یا 4.4.4 و یا حتی بیشتر که معروفترینش همون 3.3.3 هست.

حل و ارائه ی راه حلی برای حل این فکر-افزار تا مدتها فکر ریاضی دانها رو به خودش جلب کرد تا اینکه بالاخره در سال 1981  راه حلی ساده توسط جیمز جی. نورس برای حل این مکعب جادویی پیدا شد و در کتابی با همین عنوان راه حلشو به چاپ رسوند. هرچند از همون سال به بعد راه حلهای زیادی برای روبیک ارائه شد ولی ساده ترین راه توسط پرفسور ریاضی به نام دیوید سینگ مستر ارائه شد. این راه  حل بسیار ساده است و مکعب رو به صورت ردیف به ردیف از پایین تا بالا به سادگی به حل میرسونه. این راه حل ا دعا میکنه که مکعب رو در کمتر از 100 حرکت حل میکنه. در سال 2007 توسط کامپیوتر راه حلی 26 حرکتی برای روبیک ارئه شد و در سال 2008 کوتاه ترین راه حل ممکن یعنی 22 حرکت برای روبیک کشف شد.

همچنین هرساله مسابقه هایی برای حل کردن سریع روبیک در جهان برگذار میشه که رکورد حل سرعتی روبیک متعلق به فردی آلمانی به اسم Erik Akkersdijk و در مدت زمان 7.08 ثانیه است. میتونید ویدو این حل رو در اینجا پیدا کنید. همچنین میتونید در این سایت تمامی رکوردها رو ببینید، بهترین رکورد ایران هم با مدت زمان 12.71 ثاتیه است.

هر حرکت در حل روبیک باید حساب شده باشه وگرنه میتونه تمام زحمت چند ساعتتونه به هدر بده. طبق ادعایی در ویکیپدیا این مکعب به چیزی در حدود 43 کوانتیلیون (10 به توان 18) حالت میتونه در بیاد. پس کاملا دقت کنید که راه رو اشنتباه نرید !

خودتان روبیک را حل کنید

حتما شما هم مکعب روبیکی درست نشده تو خونه دارید، اگه میخوایید مکعبتون رو حل کنید از این PDF( حجم 1مگ)  استفاده کنید و قدم به قدم واسه ی حلش اقدام کنید. فقط اگه میخواید که از حل روبیک لذت ببرید، فورا جواب رو نگاه نکنید، اول هدف رو که در بالای هر صفحه سمت راست کشیده شده است رو نگاه کنید و سعی کنید که خودتون به هدف برسید و اگه نتونستید به سراغ راه حل برید.

بعد نوشت :

دوستانی که درخواست آموزش فارسی کرده بودن میتونن آموزش حل فارسی رو از این لینک دانلود کنن. این آموزش توسط آذرخش عزیزی، یکی از خوانندگان خوب این وبلاگ، به فارسی ترجمه شده. از این دوست عزیز تشکر میکنم.

متشکرم از دوست خوبم که این مطلب را به من ایمیل کردند.


سال نو مبارک

سفر یاب  

تقویم 89

 

یادم باشد که زیبایی‌های کوچک را دوست بدارم حتی اگر در میان زشتی‌های بزرگ باشند.
یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند ، نه آن گونه که می‌خواهم باشند.
یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی‌تواند مرا با خود آشتی دهد.
یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی‌تواند با دیگران مهربان باشد.
نوروز مبارک

 

 

شما چندسال دارید؟

البته نه سن فیزیولوژیکی بلکه سن فکری 

از گابریل گارسیا مارکز نویسنده و برنده جایزه نوبل در ادبیات

 

در 15 سالگی آموختم که مادران از همه بهتر می دانند ، و گاهی اوقات پدران هم

در 20 سالگی یاد گرفتم که کار خلاف فایده ای ندارد ، حتی اگر با مهارت انجام شود

در 25 سالگی دانستم که یک نوزاد ، مادر را از داشتن یک روز هشت ساعته و پدر را از داشتن یک شب هشت ساعته ، محروم می کند

در 30 سالگی پی بردم که قدرت ، جاذبه مرد است و جاذبه ، قدرت زن

در 35 سالگی متوجه شدم که آینده چیزی نیست که انسان به ارث ببرد ؛ بلکه چیزی است که خود آن را می سازد

در 40 سالگی آموختم که رمز خوشبخت زیستن ، در آن نیست که کاری را که دوست داریم انجام دهیم ؛ بلکه در این است که کاری را که انجام می دهیم دوست داشته باشیم

در 45 سالگی یاد گرفتم که 10 درصد از زندگی چیزهایی است که برای انسان اتفاق می افتد و 90 درصد آن است که چگونه نسبت به آن واکنش نشان می دهند

در 50 سالگی پی بردم که کتاب بهترین دوست انسان و پیروی کورکورانه بدترین دشمن وی است

در 55 سالگی پی بردم که تصمیمات کوچک را باید با مغز گرفت و تصمیمات بزرگ را با قلب

در 60 سالگی متوجه شدم که بدون عشق می توان ایثار کرد اما بدون ایثار هرگز نمی توان عشق ورزید

در 65 سالگی آموختم که انسان برای لذت بردن از عمری دراز ، باید بعد از خوردن آنچه لازم است ، آنچه را که میل دارد نیز بخورد

در 70 سالگی یاد گرفتم که زندگی مساله در اختیار داشتن کارتهای خوب نیست ؛ بلکه خوب بازی کردن با کارتهای بد است

در 75 سالگی دانستم که انسان تا وقتی فکر می کند نارس است ، به رشد و کمال خود ادامه می دهد و به محض آنکه گمان کرد رسیده شده است ، دچار آفت می شود

در 80 سالگی پی بردم که دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترین لذت دنیا است

در 85 سالگی دریافتم که همانا زندگی زیباست.

اسکان نوروزی

اینجا هم اسکان همکاران فرهنگی رزرواینترنتی

او واقعا وجود داشتن خود را جشن می گیرد . او واقعا زنده است

تمام کودکان رازی دارند که تعداد کمی از بزرگسالان آن را به خاطر می آورند یا درک می کنند . آن راز این است که آنها در هر لحظه با عشقی دست نخورده و اعجاب آور دست و پنجه نرم می کنند . به بازی کردن یک کودک بنگرید . شما عشق را در اعمال او می بینید . هر تصمیمی همراه عشق است ، هر فرصتی با عشق لمس می شود ، هر ماجرای جدیدی با عشق آغاز می شود ، هر مانعی با عشق مقاومت می شود . شما می توانید درخشش عشق را در چشمان کودک شاهد باشید ، در خنده و فریادهای شادمانه ی او ، آن را درک کنید و آن را در فضای اطراف او احساس کنید . او واقعا وجود داشتن خود را جشن می گیرد . او واقعا زنده است . چه چیزی موجب می شود که به او اجازه داده شود که با نیروی بیکران خود هر کاری را انجام دهد ؟ من معتقدم که حقیقت امر، پاکی اوست . هنوز نیاموخته است که خجالتی باشد ، بنابراین نگران آن نیست که آواز بچه گانه اش که با خود زمزمه می کند ، به نظر دیگران مسخره بیاید . هنوز نیاموخته است که از شکست بترسد ، بنابراین توجهی ندارد که در حین یادگیری بازی با رورؤک ، ده ها بار زمین بخورد . هنوز بی تفاوتی را نیاموخته است ، بنابراین نگران آن نیست که عجله و هیجان زیاد خود را برای گردش رفتن به شهربازی نشان دهد . در عوض روی اینکه چطور ببیند ، تمرکز می کند و خودش را در شادی محض وج ودش غوطه ور می سازد . کودکان با درک کودکانه ی خود ، عشق را حس می کنند که این حس برایشان رضایت بخش است . به همین دلیل است که کودکان کاملا عشق را احساس می کنند ، می خندند ، گریه می کنند ، چیزی می خواهند یا به کسی نیاز پیدا می کنند . اما با تمام این عبارات ، ما بزرگسالان مخصوصا هنگامی که دیگران اطرافمان هستند ، به ندرت نیاز به دیگری را بروز می دهیم . در عوض ، عشق طبیعی ما ، ذات ناپخته اش جدا می شود و آنچه که تجربه می کنیم کنترل احساساتمان است که اشتیاق زیادی به نشان دادن آن نداریم و با بی تفاوتی زیاد ، دنیایمان را ترک می کنیم . اگر شک دارید که آیا احساس خستگی یا ملال آوری می کنید و یا بزرگسالی هستید که قسم خورده عشق را تجربه نکند ، پس شاید زمانش فرا رسیده باشد که کودک درون خود را که سال ها قبل در اتاق اختصاصی وجود خود زندانی کرده اید ، رها کنید . به او یک بار هم که شده برای یک لحظه اجازه دهید و بگذارید او معلم شما باشد . بدین ترتیب ، در هر لحظه ی زندگیتان با توجه کردن ، جرات داشتن ، خندیدن ، در آغوش گرفتن ، پرستش و لذت بیشتر ، شاد خواهید شد و با احساس اعجاب آور عشق بیشتری روبرو می شوید .از :مجله الکترونیکی ویستا - موفقیت - شماره نهم

چرچیل

 چرچیل (نخست وزیر سابق  انگلیس) روزی سوار تاکسی شده  بود و به دفتر BBC برای مصاحبه
  می‌رفت. هنگامی که به آن جا رسید به راننده گفت: آقا لطفاً  نیم  ساعت صبرکنید تا ن برگردم.
 راننده گفت: "نه  آقا! من می خواهم سریعاً به  خانه  بروم تا سخنرانی چرچیل را از  رادیو
 گوش دهم."
 چرچیل از علاقه‌ی این فرد به خودش خوشحال و ذوق‌زده  شد و یک  اسکناس ده پوندی
  به او داد.
 راننده با دیدن اسکناس گفت:  " چرچیل! کیه ولش کن اگر بخواهید، تا فردا هم اینجا منتظر  می‌مانم!"

شما یک نابغه هستید!

ماوس را روی مربع قرمز نگه داشته و آن را حرکت دهید. سعی کنید مربع قرمز رنگ با دیواره و مربع/مستطیل های آبی رنگ برخورد نکند. اگر بتوانید بیشتر از ۱۸ ثانیه از برخورد  جلوگیری کنید، شما یک نابغه هستید!
 کلیک کنید

چهل حدیث از حضرت محمّد (ص) و امام جعفر صادق (ع)

چهل حدیث از حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) :

1. حضرت محمّد (ص) : برترین ایمان آن است که بدانی خداوند همه جا با توست (کنزل العمال، 66)

2. حضرت محمّد (ص) : هر گاه بنده دروغ بگوید، از بوى گندى که پدید آورده‏است، فرشته به مسافت یک میل از او فاصله گیرد.
دروغ، درى از نفاق(5122/11؛ الترغیب والترهیب: 597/3)

3. حضرت محمّد (ص) : دروغ، درى از درهاى نفاق است. (5122/11؛ کنزالعمال: 8212)

4. حضرت محمّد (ص) :  دروغ، چه جدّى و چه شوخى آن، درست نیست. همچنین درست نیست که مرد به فرزند خود وعده‏اى بدهد وبه آن عمل نکند. همانا راستگویى، به نیکى رهنمون مى‏شود و نیکى به بهشت هدایت مى‏کند و دروغ به‏ناراستى و انحراف مى کشاند و ناراستى و انحراف به آتش رهنمون مى شود. (51260/11؛ کنزالعمال: 8217)

5. حضرت محمّد (ص) : واى بر کسى که براى خنداندن مردم دروغ بگوید، واى بر او، واى بر او. (5126/11؛ کنزالعمال: 8215)

6. حضرت محمّد (ص) :  ناتوان ترین مردم کسى است که از دعا کردن ناتوان باشد. (1646/4؛ امالى طوسى: 89)

7. حضرت محمّد (ص) :  خداوند عزّ و جل نفرت دارد از مردى که در خانه‏اش بر او حمله کنند و او نجنگد. (6874/14؛ عیون اخبارالرضا)ع): 28/2)

8. حضرت محمّد (ص) : زیرک‏ترین شما کسى است که بیشتر از دیگران به یاد مرگ باشد ودور اندیش‏ترین شما آماده‏ترینتان براى آن‏است. (1142/3؛ اعلام الدین: 333)

9. حضرت محمّد (ص) : نخستین کسى که به دوزخ مى‏رود فرمانرواى قدرتمندى است که دادگرى نکند و توانگرى که حقوق مالى خودرا نپردازد و تهیدست متکبّر. (890/2؛ عیون اخبارالرضا)ع): 28/2)
10 . حضرت محمّد (ص) :  هر که براى دیدن برادر مؤمن خود - و نه به قصد نیاز خواهى - به خانه او رود، از دیدارکنندگان خدا انگاشته شود وسزاوار است بر خدا که دیدار کننده خود را گرامى دارد. .(2276/5؛ بحار: 192/77)
11. حضرت محمّد (ص) :  پیامبر خدا صلى الله علیه وآله بر دیوانه‏اى گذشت و پرسید: او را چه شده‏است ؟ عرض شد: او دیوانه است. فرمود: نه،او آسیب دیده‏است. دیوانه کسى است که دنیا را بر آخرت برگزیند. (830/2؛ مشکاة الانوار: 270). 12. کیفر زورگویى زودتر از کیفر هر کردار زشت دیگرى دامنگیر انسان مى‏شود. (524/2؛ کافى: 327/2)

13. حضرت محمّد (ص) : خداوند متعال زیباست، زیبایى را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمت خود را در بنده‏اش ببیند. او فقر وفقرنمایى را دشمن دارد. (772/2؛ کنزالعمال: 1716)

14. حضرت محمّد (ص) : اگر مردى با کاردى تیز و بُرّان به مردى حمله کند، براى او بهتر است تا این که رو به رویش او را بستاید! (5472/11؛ المحجة البیضاء: 284/5)

15. حضرت محمّد (ص) :  چون فاجرى ستایش شود، عرش الهى مى لرزد و پروردگار به خشم مى آید! (5480/11؛ تحف العقول: 46)

16. حضرت محمّد (ص) :  هر که بگوید: من از همه مردم بهترم، بدترین مردم است و هر که بگوید: من بهشتى هستم، دوزخى است. (5482/11؛ نوادرراوندى: 11)

17. حضرت محمّد (ص) : من بعد از نهى شدن از بت‏پرستى، از چیزى به اندازه کشمکش کردن با مردم نهى نشدم. (3508/7؛ تحف العقول: 42)

18. حضرت محمّد (ص) :  هرکه با مردمان ستیزه کند، مروّتش ساقط شود و حرمتش از بین برود. (3510/7؛ امالى طوسى: 512)

19. حضرت محمّد (ص) :  اگر مى‏خواهى خداوند تو را با من محشور فرماید، در پیشگاه خداى واحد قهّار سجده‏ات را طولانى کن. (2384/5؛ بحار: 164/85)

20. حضرت محمّد (ص) :  آیا شما را از بدترین افرادتان آگاه نکنم؟ عرض کردند: چرا اى رسول خدا. فرمود: کسانى که سخن چینى ‏مى‏کنند ، آنان که میان دوستان جدایى مى‏افکنند، کسانى که براى افراد پاک و بى‏گناه عیب مى‏تراشند. (6478/13؛ الخصال: 183)

21. حضرت محمّد (ص) : هر کس برادر خود را براى گناهى که از آن توبه کرده است سرزنش کند، نمیرد تا خود آن گناه را مرتکب شود. (4232/9؛ تنبیه الخواطر: 113/1)

22. حضرت محمّد (ص) : هر گاه یکى از شما به سفر رفت، در بازگشت حتّى اگر شده یک قطعه سنگ براى خانواده‏اش هدیّه وتحفه‏بیاورد! (2488/5؛ بحار: 283/76)

23. حضرت محمّد (ص) :  کوچک به بزرگ سلام کند و یک نفر به دو نفر و عده کمتر به عده بیشتر و سواره به پیاده و رهگذر به ایستاده وایستاده به نشسته. (2562/6؛ کنزالعمال: 25)

24. حضرت محمّد (ص) : هرکه سنّت نیکویى بگذارد که پس از مرگش بدان عمل شود، هم اجر خودش را دارد وهم به اندازه اجر کسانى که به‏آن عمل مى‏کنند، بى آنکه از اجر ایشان چیزى کم شود و هرکه سنّت ناپسندى بنهد و پس از مرگش بدان رفتار شود،گنهکار است و به اندازه گناهان کسانى که به آن سّنت عمل مى‏کنند نیز برایش باشد، بى آنکه از گناه آنان چیزى‏کم شود. (2598/6؛ کنزالعمال: 43079)

25. حضرت محمّد (ص) :  از سوگند دروغ بپرهیزید که آن خانه‏ها را از ساکنانش خالى مى‏کند. (1274/3؛ ثواب الاعمال: 270)

26. حضرت محمّد (ص) :  در بهشت سرایى است به نام دار الفرح )شادى سرا) که تنها کسانى وارد آن شوند که یتیمان مؤمنان را شادکنند. (2450/5؛ کنزالعمال: 6008)

27. حضرت محمّد (ص) : هرکس از میان گروهى‏مردى را به کار گمارد، در حالى که در بین آنها خداپسندتر از او وجود دارد، به خدا ورسول او و مؤمنان خیانت کرده است. (7130/14؛ بحار: 75/23)

28. حضرت محمّد (ص) :  حلالى روشن وجود دارد و حرامى روشن و در این میان امورى است مشتبه و مبهم؛ پس هر که شبهات را رهاکند، از حرامها نجات یابد و هر که شبهات را بگیرد، مرتکب حرامها شود و ندانسته به هلاکت درافتد. (2660/6؛ کافى: 68/1)

29. حضرت محمّد (ص) :  پهلوان کسى نیست که بر مردم زور شود، بلکه پهلوان کسى است که بر نفس خود زور شود. (6708/14؛ تنبیه الخواطر: 10/2)

30. حضرت محمّد (ص) :  همانا نزدیک ترین شما به من در فردا)ى قیامت) و سزاوارترین شما به شفاعت من، راستگوترین، امانتدارترین،خوش اخلاق‏ترین و نزدیک ترین شما به مردم است. (2798/6؛ امالى صدوق: 411)

31. حضرت محمّد (ص) :  هر کس مالى را به ناروا کسب کند، خداوند او را فقیر گرداند. (5736/12؛ امالى طوسى: 182)

32. حضرت محمّد (ص) :  منفورترین شما نزد خداوند، کسانى اند که سخن چینى مى‏کنند، میان برادران جدایى مى‏افکنند و در پى‏یافتن خطا و لغزش براى افرد بى‏گناه هستند. (2518/2؛بحار: 383/71)

33. حضرت محمّد (ص) :  مردم همانند دندانه‏هاى شانه یکسان اند. (6526/13؛ کنزالعمال: 24822)

34. حضرت محمّد (ص) :  بدانید که همه شما سرپرست و رعیّت‏دار هستید و همگان درباره رعیّت و زیردستان خود بازخواست مى‏شوید.فرمانروا، سرپرست مردم است و نسبت به رعیّت خود بازخواست مى‏شود؛ مرد، سرپرست خانواده خویش است‏و درباره آنها باید پاسخگو باشد و زن، سرپرست خانه و فرزندان شوهر خود است و درباره آنها باید پاسخ دهد.(2310/5؛ مسلم: 1829)

35. حضرت محمّد (ص) :  دو کار است که هیچ خوبى بالاتر از آن دو نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان خدا. و دو کار است که‏بالاتر از آن دو، بدى وجود ندارد: شرک ورزیدن به خدا و گزند رساندن به بندگان خدا. (2696/6؛ بحار: 77/137/77)

36. حضرت محمّد (ص) :  کسى که براى کمک به برادر خود و سود رساندن به او قدمى بردارد، پاداش مجاهدان در راه خدا را دارد. (1318/3؛ ثواب الاعمال: 340)

37. حضرت محمّد (ص) : به کسى که به تو خیانت کرده خیانت نکن، که تو نیز چون او خواهى بود. (1588/4؛ بحار: 175/103)

38. حضرت محمّد (ص) :  فاش‏کردن راز برادر دینى خیانت است؛ پس، از این کار دورى کن (1588/4؛ بحار: 89/77)

39. حضرت محمّد (ص) :  خوشبخت‏ترین مردم، کسى است که با مردمان بزرگوار درآمیزد. (2478/5؛ بحار: 185/74)

40. حضرت محمّد (ص) :  با منزلت‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت، کسى است که در راه خیرخواهى براى خلق او بیش از دیگران‏قدم بر دارد. (2694/13؛ مشکاةالانوار: 310)

 

چهل حدیث از امام جعفر صادق(ع):

1. امام جعفر صادق (ع):  هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز می ماند.  (جهاد النفس، ص 83)

۲. امام جعفر صادق (ع):  شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید :در مواظـبـت بر اوقـــات نمـــازها ، در نگهدارى اسرارشان از دشمنان ما و در همدردى و کمک مالى به برادرانشان (میزان الحکمه، باب صفات الشّیعه)

3. امام جعفر صادق (ع):  نزدیکترین حالات بنده به پروردگار حالت سجده است.  (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

4. امام جعفر صادق (ع):  از دو مسلمان که به هم برخورد می کند آن که دیگری را بیشتر دوست دارد بهتر است .

اصول کافی ، ج 3 ، ص 193

5. امام جعفر صادق (ع):   همه خیر در خانه ای نهاده شده و کلیدش را زهد و بی رغبتی به دنیا قرار داده اند .   اصول کافی ، ج 3 ، ص 194

6. امام جعفر صادق (ع):   چنان از خدا بترس که گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی او تو را می بیند . اصول کافی ، ج 3 ، ص 110

 7. امام جعفر صادق (ع):  امیرالمؤمنین علیه السلام  می فرمود : بهترین عبادت عفت است . اصول کافی ، ج 3 ، ص 125

8. امام جعفر صادق (ع):  پیامبر خدا فرمود : هر که گناهی را برای خدا و ترس از او ترک کند خدا او را در روز قیامت خشنود گرداند. اصول کافی ، ج 3 ، ص 128
9. امام جعفر صادق (ع):  خداوند متعال فرموده است : بنده من با چیزی محبوبتر از انجام واجبات به من دوستی نکند .
اصول کافی ، ج 3 ، ص 129
10 . امام جعفر صادق (ع):  عبادت کنندگان سه دسته اند : گروهی خدای متعال را از ترس عبادت کنند و این عبادت بردگان است ، گروهی خدای متعال را به طمع ثواب عبادت کنند و این عبادت مزدوران است . دسته ای خدای متعال را برای دوستیش عبادت کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادت است . اصول کافی ، ج 3 ، ص 131
11. امام جعفر صادق (ع):  اهل دوزخ از اینرو در دوزخ جاودان باشند که نیت داشتند اگر در دنیا جاودان باشند همیشه نافرمانی خدا کنند و اهل بهشت از اینرو در بهشت جاودان باشند که نیت داشتند اگر در دنیا باقی بمانند همیشه اطاعت خدا کنند پس این دسته و آن دسته به سبب نیت خویش جاودانی شدند ، سپس قول خدای تعالی را تلاوت نمود : بگو هرکس طبق طریقه خویش عمل می کند . فرمود : یعنی طبق نیت خویش . اصول کافی ، ج 3 ، ص 135 - 136

12. امام جعفر صادق (ع):  عبادت را به خود مکروه و ناپسند ندارید . اصول کافی ، ج 3 ، ص 137

13. امام جعفر صادق (ع):  چون خدای تعالی بنده ای را دوست دارد و او عمل کوچکی انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول کافی ، ج 3 ، ص 137 – 138
14 . امام جعفر صادق (ع):  صبر سر ایمان است . اصول کافی ، ج 3 ، ص 140
15. امام جعفر صادق (ع):  سه چیز از علامات مؤمن است : شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا .

اصول کافی ، ج 3 ، ص 192
16. امام جعفر صادق (ع):  هر مؤمنی به بلائی گرفتار شود و صبر کند ، اجر هزار شهید برای اوست .

اصول کافی ، ج 3 ، ص 146

17. امام جعفر صادق (ع):  سلیمان دیلمی می گوید : به امام صادق - علیه السلام - عرض کردم فلانی در عبادت و دیانت و فضیلت چنین و چنان است . فرمود : عقلش چگونه است ؟ گفتم نمی دانم . فرمود : پاداش به اندازه عقل است . اصول کافی ، ج 1 ، ص 12

18. امام جعفر صادق (ع):  عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست . اصول کافی ، ج 1 ، ص 27
19. امام جعفر صادق (ع):  پیامبر خدا (ص ) فرموده است:ما گروه پیامبران مأموریم که با مردم به اندازه عقل خودشان سخن بگوئیم . اصول کافی ، ج 1 ، ص 27
20. امام جعفر صادق (ع):  شخصی از امام صادق - علیه السلام - پرسید عقل چیست ؟ فرمود : چیزی است که به وسیله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آید . آن شخص گوید : گفتم پس آنچه معاویه داشت چه بود ؟ فرمود : آن نیرنگ است ، آن شیطنت است ، آن نمایش عقل را دارد ، ولی عقل نیست . اصول کافی ، ج 1 ، ص 11

21. امام جعفر صادق (ع):  ابن سنان گوید به حضرت صادق - علیه السلام - عرض کردم : مردی هست عاقل که گرفتار وسواس در وضو و نماز می باشد : فرمود چه عقلی که فرمانبری شیطان می کند ؟ گفتم : چگونه فرمان شیطان می برد ؟ فرمود از او بپرس وسوسه ای که به او دست می دهد از چیست ؟ قطعا به تو خواهد گفت از عمل شیطان است . اصول کافی ، ج 1 ، ص 13
22. امام جعفر صادق (ع):  پیامبر خدا فرموده است : ای علی هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست . اصول کافی ، ج 1 ، ص 30

23. امام جعفر صادق (ع):  میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر ؟ فرمود : بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد . اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 – 33

23. امام جعفر صادق (ع):  چون خدا خیر بنده ای خواهد ، او را در دین دانشمند کند . اصول کافی،ج 1، ص 39

24. امام جعفر صادق (ع):  کسب دانش واجب است . اصول کافی ، ج 1 ، ص 35

25. امام جعفر صادق (ع):  هر کسی که برای خدا از برادرش دیدن کند ، خدای متعال فرماید : مرا دیدن کردی و ثوابت بر من است و به ثوابی جز بهشت برایت خرسند نیستم . اصول کافی ، ج 3 ، ص 255

26. امام جعفر صادق (ع):  با یکدیگر مصافحه کنید ، زیرا مصافحه کینه را می برد . اصول کافی ، ج 3 ، ص 264

27. امام جعفر صادق (ع):  نباید سر یا دست کسی بوسیده شود مگر دست پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یا کسی که از او پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قصد شود . اصول کافی ، ج 3 ، ص 267
28. امام جعفر صادق (ع):  شیعیان ما با یکدیگر مهربانند ، چون تنها باشند خدا را یاد کنند . اصول کافی ، ج 3 ، ص 268

29. امام جعفر صادق (ع):  از جمله دوست داشتنی ترین اعمال نزد خدای متعال شادی رسانیدن به مؤمن است و سیر کردن او از گرسنگی ، یا رفع گرفتاری او یا پرداخت بدهیش . اصول کافی ، ج 3 ، ص 276
30. امام جعفر صادق (ع):  سدیر گوید : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : آیا فرزند می تواند پدرش را پاداش دهد ؟ فرمود : پاداشی برای پدر نیست جز در دو صورت : پدر برده باشد و پسر او را بخرد و آزاد کند،پدر بدهی داشته باشد و پسر آن را بپردازد . اصول کافی ، ج 3 ، ص 237

31. امام جعفر صادق (ع):  شرافت مؤمن به شب زنده داری و عزتش به بی نیازی از مردم است . اصول کافی ، ج 3 ، ص 218
32. امام جعفر صادق (ع):  به امام صادق علیه السلام عرض شد . کدام اعمال بهتر است ؟ فرمود : نماز در وقت و نیکی با پدر و مادر و جهاد در راه خدای متعال . اصول کافی ، ج 3 ، ص 231

33. امام جعفر صادق (ع):  دنیا مانند آب دریاست که هر چه شخص تشنه از آن بیشتر آشامد ، تشنگیش بیشتر شود تا او را بکشد . اصول کافی ، ج 3 ، ص 205

34. امام جعفر صادق (ع):  هر که به یک زندگی ساده از خدا راضی باشد خدا هم به عمل اندک او راضی شود .

اصول کافی ، ج 3 ، ص 207

35. امام جعفر صادق (ع):  اگر اندازه کفایت ، بی نیازت کند ، کمترین چیز دنیا بی نیازت کند و اگر اندازه کفایت بی نیازت نکند ، هر چه در دنیا هست بی نیازت نکند . اصول کافی ، ج 3 ، ص 209

36. امام جعفر صادق (ع):  چیزی که مایه تقرب به خدای متعال است کوچک مشمار ، اگر چه پاره خرمایی باشد .

اصول کافی ، ج 3 ، ص 212

37. امام جعفر صادق (ع):  وقتی اراده کار خیری نمودی تأخیرش مینداز زیرا خدای متعال گاهی بر بنده مشرف می شود که او مشغول طاعتی است ، پس می فرماید : به عزت و جلالم سوگند که تو را پس از این هرگز عذاب نکنم و چون اراده گناهی کردی انجام مده ، زیرا گاهی خدا بر بنده مشرف می شود که او معصیتی انجام دهد ، پس می فرماید : به عزت و جلالم که تو را بعد از این دیگر نخواهم آمرزید . اصول کافی ، ج 3 ، ص 213

38. امام جعفر صادق (ع):  اگر مؤمن پاداشی را که برای مصیبتها دارد بداند ، آرزو می کند که او را با قیچی تکه تکه کنند . اصول کافی ، ج 3 ، ص 354
39. امام جعفر صادق (ع):  کسی که احادیث ما را روایت کند و دلهای شیعیان ما را استوار سازد ، از هزار عابد بهتر است . اصول کافی ، ج 1 ، ص 40

40. امام جعفر صادق (ع):  از دو صفت پرهیز کن که هرکس هلاک شد به خاطر این دو صفت بود . بپرهیز از این که طبق رأی و نظر خویش به مردم فتوی دهی یا به آنچه نمی دانی عقیده دینی پیدا کنی .اصول کافی ، ج 1 ، ص 52

از وبلاگ  http://negarnews.blogfa.com/