مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

سوالات آزمون آئین نامه آموزشی واجرایی مدارس متوسطه کاردانش

سوالات آزمون آئین  نامه  آموزشی واجرایی مدارس متوسطه ویژه مدیران هنرستانهای کاردانش

-1 جدول دروس پایه دوم و سوم در شاخه کار دانش توسط چه کسی تهیه می شود ؟

الف ) وزرات آموزش وپرورش( دفتر کار دانش)                           ب) سازمان آموزش وپرورش

ج) اداره آموزش وپرورش شهرستان /منطقه / ناحیه                       د) مدیر هنرستان کاردانش

2-چه دروسی الزاماً در پایه دوم کار دانش ارائه می گردد؟

الف ) دین و زندگی2  - عربی 2  - زبان 2 -  آمادگی دفاعی          ب)دین وزندگی2  - عربی 1/2  - زبان 2 -  آمادگی دفاعی               ج)دین وزندگی2  - عربی 1/ 2  - زبان 2   تاریخ                  د)دین وزندگی2  - عربی 1/ 2  - زبان 2 -  آمادگی دفاعی ادبیات 2           

3حداکثر واحد های قابل ارائه در پا یه دوم و سوم در دوره روزانه شاخه کاردانش چند واحد است؟

الف )در هر پایه 34واحد تعیین شده است                                     ب) در هر پایه 32واحد تعیین شده است      

ج)درپایه دوم32واحدودر پایه سوم 34واحد تعیین شده است             د)درپایه دوم وسوم سقف واحد  تعیین نشده است

4-از مهارت افتاده سال دوم در  .................. باید آزمون مجدد بعمل آید.

الف) دیماه همان سال        ب)    خرداد سال بعد        ج)    شهریور ودی ماه سال بعد        د )    همه موارد 

5-تعداد واحد های دروس قابل ارائه در دوره تابستان  در واحد آموزشی روزانه چند واحد است؟

الف )32واحد اعم ازدروس حضوری وغیر حضوری                    ب)32واحد که باید کلاً غیر حضوری ارائه شود    

   ج) 32واحد که می تواند حد اکثر 8واحد آن حضوری باشد          د) 32واحد که می تواند حد اکثر 10واحد آن حضوری باشد

6-چه دروسی دردوره تا بستان جزءسقف واحد محاسبه نمی شود؟

الف )دروس مهارتی که مجدداًدر واحد آموزشی روزانه انتخاب نمی شود      ب) دروس مهارتی که مجدداًدر واحد آموزشی روزانه انتخاب می شود        ج) درس کار ورزی که مجدداًدر واحد آموزشی روزانه انتخاب می شود       د) درس کار ورزی که  برای اولین بار انتخاب می شود

7-چه دروسی شامل مزا یای تبصره (نمره بین 7تا10)در زمان فارغ التحصیلی در شاخه کاردانش نمی شود؟

الف )دروس مهارتی(استاندارد مهارت)          ب)درس کار ورزی             ج)درس کا رآفرینی             د)هیچ کدام

8- نمره دانش آموزی در درس زبان خارجه در خرداد ماه سال دوم 8 می باشد وی........................

الف ) می تواند نمره  را جهت استفاده  از تبصره ذخیره نماید             ب) موظف به شرکت در امتحان شهریور همان سال است

ج) در صورت غیبت در امتحان شهریور سال دوم می  تواندنمره را ذخیره نماید  د) الف وج صحیح است

9حد اکثر واحدقابل ارائه به صو.رت حضوری در دوره تابستانی روزانه چند واحد است؟

الف )حد اکثر 8واحدبه انضمام کارورزی      ب) حد اکثر 10واحدبه انضمام کارورزی   

 ج) حد اکثر8واحد بدون کارورزی               د) حد اکثر 10واحد

10-در  دیماه بعد از پایه سوم حداکثر  چند واحد می توان ارائه کرد؟

الف )30واحد             ب) 32واحدبه انضمام کارورزی          ج) 30واحدبه انضمام کارورزی              د)32واحد بدون کارورزی      

11-تغیر رشته در چه پا یه ای قابل اجرا است؟

الف )در حین تحصیل در پایه دوم                                                   ب) در حین تحصیل در پایه سوم      

 ج) بعد از تحصیل در پایه سوم                                                           د) درخرداد ماه یا شهریور ماه پایه دوم

12- دروس انتخابی توسط چه کسی انتخاب  می شود؟

الف )توسط دانش آموز       ب)توسط مدیر        ج)توسط شورای مدرسه          د)توسط مدیروهمفکری دانش آموزان

 

 

13-آیا می توان در دوره دی ماه بعدازسال سوم درس کارورزی را بصورت حضوری ارائه داد؟

الف)بااخذ مجوز از کمسیون خاص اداره آموزش وپرورش می توان کارورزی را حضوری ارائه داد  

ب) بااخذ مجوز از اداره آموزش وپرورش می توان کارورزی را حضوری ارائه داد    

ج) بااخذ مجوز از سازمان  آموزش وپرورش استان می توان کارورزی را حضوری ارائه داد        

د) بااخذ مجوز از شورای مدرسه می توان کارورزی را حضوری ارائه داد

14-نمره مأخوذه دانش آموزی در درس عربی 1/2در پایان سال دوم کمتر از حد نصاب تعیین شده، می باشد.نحوه ارائه درس عربی 2/2 در پایه سوم به چه صورت خواهد بود؟

الف )درس عربی1/2ودرس عربی2/2به صورت همزمان در پایه سوم ارائه می شود    

ب)درس عربی 1/2 در دوره تابستانی، با توجه به اینکه درس عربی2/2 در پایه سوم ارائه می شود

ج) درس عربی 1/2 در پایه سوم ودرس عربی2/2 در دوره تا بستانی ارائه می شود 

د) درس عربی1/2ودرس عربی2/2به صورت همزمان در دوره تابستانی ارا ئه می شود

15-درس مازاد دانش آموزی که با تغییر رشته وی موافقت می شود،چگونه پذیرفته می شود؟

الف )سوابق عیناً در کارنامه تحصیلی وی ثبت می شود و درس مازاد به عنوان درس اختیاری شاخه کاردانش پذیرفته می شود          ب) سوابق عیناً در کارنامه تحصیلی وی ثبت می شود و درس مازاد به عنوان درس اختیاری شاخه کاردانش پذیرفته نمی شود 

ج) سوابق عیناً در کارنامه تحصیلی وی ثبت میشود ودروسی که در جدول دروس  اختیاری تعریف شده  به عنوان درس اختیاری شاخه کاردانش پذیرفته می شود        

د) سوابق عیناً در کارنامه تحصیلی وی ثبت میشود،لیکن به میزان واحد های اختیاری تعیین شده در رشته مجدداً باید درس اختیاری بگذراند

16-نمره ارزشیابی استاندارد های مهارت درواحدهای آموزشی روزانه با چه ضرایبی ثبت کارنامه تحصیلی می شود؟

الف )1-2-1-6                                 ب) 1-1                         ج)1                            د)1-4

17-درخصوص اعتراض وتجدید نظر نمرات دروس مهارتی کدامیک از موارد زیر صحیح است ؟

الف )نمره بخش نظری قابل اعتراض وتجدید نظر می باشد، لیکن نمره بخش عملی قطعی وغیر قابل اعتراض وتجدید نظر می باشد          ب) نمره بخش نظری غیر قابل اعتراض وتجدید نظر می باشد، لیکن نمره بخش عملی  قابل اعتراض وتجدید نظر می باشد 

ج) نمره بخش نظری وعملی غیر قابل اعتراض وتجدید نظر می باشد      

د) نمره بخش نظری وعملی قابل اعتراض وتجدید نظر می باشد

18-اگر دانش آموزی در امتحانات پایانی نوبت دوم غیبت موجه داشته باشد ،وضعیت امتحان وی چگونه خواهد بود؟

الف )با موافقت شورای مدرسه می توان شرایط شرکت وی را در امتحان غایبین موجه خرداد ماه فراهم کرد        

ب) باموافقت کمسیون خاص اداره آموزش وپرورش می توان شرایط شرکت وی را در امتحان غایبین موجه در خرداد ماه فراهم کرد        

 ج)با موا فقت مدیر واحد آموزشی می توان شرایط شرکت وی را در امتحان غایبین موجه فراهم کرد                        

د) با موا فقت دانش آموز، مدیر واحد آموزشی باید شرایط شرکت وی را در امتحان غایبین موجه در خرداد ماه  فراهم کند

19-دروس اختیاری از چه جداولی قابل استفاده است؟

الف )  ازجدول اختیاری مصوب تمامی رشته های مهارتی            ب) ازجدول اختیاری مصوب همان رشته  مهارتی    

ج)   ازجدول سایر رشته ها                                                    د) ازجدول دروس عمومی و تخصصی سایر رشته ها

20-نحوه انتخاب واحد مهارتهای شاخه کاردانش در سیستم مکا نیزه(مهارتهای ادامه دار در دو سال)........................

الف )تعداد واحد نظری در یک سال  وتعداد واحد عملی در سال بعدی           ب)تعداد واحد نظری وعملی مهارت در سال شروع آموزش        ج) تعداد واحد نظری وعملی مهارت درسال دوم آموزش مهارت                      د) تفاوتی ندارد

21-در مهارتهای شاخه کاردانش آزمون پایانی اول........................

الف )وجود ندارد     ب)الزامی است       ج)بسته به نوع رشته متفاوت است     د)50% نمره آزمون نهایی را به خود اختصاص می دهد

 

 

22- برنامه امتحانی نوبت دوم و شهریور ماه توسط چه واحدی تهیه شود؟

الف )برای تمامی دروس بر نا مه امتحانات توسط  واحد آموزشی 

ب) برای تمامی دروس بر نا مه امتحانات توسط اداره آموز ش و پرورش 

ج)برای دروس غیر مها رتی در شاخه کاردانش توسط واحد آموزشی و برای دروس مهارتی توسط سازمان آموزش وپرورش  استان با هما هنگی دستگاه مجری باید

د) برای دروس غیر مها رتی در شاخه کاردانش توسط اداره آموزش وپرورش  و برای دروس مهارتی توسط سازمان آموزش وپرورش  استان

23-منبع و ماخذ آموزش وآزمون در شاخه کار دانش .............................است

الف ) استاندارد های آموزشی سازمان فنی وحرفه ای             ب) استاندارد های آموزشی جهاد سازندگی                 

 ج) استاندارد های آموزشی دستگاه های متولی                   د) کتب مرتبط شاخه فنی وحرفه ای

24- نمره آزمون کدام دسته از مهار تها در معدل سال دوم تاثیر ندارد؟

الف ) مهارتهای پایان پذیر در یک سال                                   ب) مهارتهای  ارائه شده خارج از آموزشگاه              

 ج) مهارتهای ادامه دار در بیش از یک سال                            د)هیچ کدام از مهارتها         

25- نحوه ادامه تحصیل فارغ التحصیلان شاخه کار دانش چگونه است؟

الف ) شرکت در آزمون کاردانی پیوسته شاخه فنی وحرفه ای          ب) شرکت در آزمون دانشگاه جامع علمی کاربردی        ج)تحصیل در دوره پیش دانشگاهی                                              د)همه موارد

26-هر 60 ساعت کار ورزی معادل.................  است

الف ) 2 واحد درسی         ب)  5/1 واحد درسی              ج) 1  واحد درسی              د)  5/2 واحد درسی        

27- عنوان دروس تکمیلی در شاخه کار دانش به چه دروسی اطلاق می گردد؟

الف ) قانون کار، ایمنی و بهداشت کار آفرینی                                           ب) کارورزی و کار آفرینی  

ج)  کارورزی ، قانون کار، ایمنی و بهداشت وکار آفرینی                              د) هیچ کدام

28-انتخاب دروس قانون کار، ایمنی و بهداشت و کار آفرینی ......................        

الف ) الزامی است            ب) اختیاری است          ج) بستگی به رشته مهارتی دارد              د)موارد الف وج

29-برای ورود به رشته امور اداری شاخه کار دانش کدامیک از نمرات زیر حداقل باید 12 باشد

الف ) زبان خارجه (1)            ب) ادبیات فارسی (1)          ج) ریاضی (1)                   د)موارد الف و ب

30-ثبت نام دانش آموزان پایه دوم شاخه کار دانش از سال تحصیلی 85- 84 براساس ...............فهرست                    رشته های مهارتی انجام می شود

الف ) مجموعه پنجم           ب) مجموعه ششم                  ج)  مجموعه هفتم                د) مجموعه چهارم

31- بررسی ، ریشه یابی و انجام اقدامات به هنگام  در مورد غیبت ها ی خاص دانش آموزان به عهده کدامیک از افراد زیر است؟

الف ) مدیر                            ب)معاون                               ج) مشاور                           د) دبیران

32- هفته بهداشت روانی چه تاریخی است؟

الف )هفته آخرمهرماه          ب) هفته اول آبان ماه                 ج) هفته آخر آبان ماه           د) هفته اول آذرماه

33- فارغ التحصیلان کاردانش متقاضی ثبت نام در دوره پیش دانشگاهی :

الف ) ازشرکت درامتحان تغییر رشته معافند           ب) به شیوه داوطلب آزاد ازشرکت درامتحان تغییر رشته معافند                    ج) بایستی درامتحان تغییر رشته شرکت نمایند                   د) به شیوه داوطلب آزاد بایستی درامتحان تغییر رشته شرکت نمایند

 

 

 

34- دانش آموزی که فقط شرایط ورود به شاخه کار دانش را کسب نموده، ولی در منطقه آموزشی محل سکونت وی این شاخه دایر نمی باشد باید ..........

الف ) با نظر مشاور و تایید شورای مدرسه به یکی از رشته های دیگر هدایت شود

ب) با نظر مشاورمی تواند سال اول راتکرار پایه نماید تا شرایط رشته های دیگر راکسب نماید

ج) ) با نظر مشاور و تایید شورای مدرسه و اداره آموزش وپرورش منطقه می تواند به شاخه یا رشته ای که بیشترین امتیاز را کسب نموده هدایت شود

د) با نظر مشاور می تواند در امتحانات تعیین رشته که از اول مهرماه لغایت 15 مهرماه برگزار می شود شرکت نماید

35- برنامه ریزی و تشکیل گروه های کاری و انجام هماهنگی لازم برای برگزاری هفته معرفی مشاغل ( تشکیل نمایشگاه،گروههای نشریه نویسی ،تئاترو.....)در کدام ماه صورت می گیرد.

الف )  اسفند ماه                         ب)  فروردین ماه                       ج)  اردیبهشت ماه                د)  خرداد ماه

36-درتدوین برنامه درسی شاخه کاردانش ، رعایت سقف  ساعات آموزشی به صورت حداقل وحداکثرتا چند ساعت در هفته الزامی است.

الف )حداقل 32ساعت وحداکثر44ساعت                                      ب) حداقل 36ساعت وحداکثر48ساعت       

ج) حداقل 36ساعت وحداکثر50ساعت                                         د) حداقل 34ساعت وحداکثر48ساعت

37-در صورتی که در پایان تابستان سال سوم هنرجو موفق به گذراندن واحد کارورزی نشود شرایط اخذ آن چه زمانی وچگونه باید می باشد ؟

الف )باید به مدارس بزرگسالان منتقل ودر آنجا این درس را اخذ نماید        

ب)با مجوزکمیسیون خاص می تواند در دیماه این درس را اخذ نماید      

ج) با مجوزکمیسیون خاص می تواندتا پایان سال بعد این درس را اخذ نماید                

د) آموزشگاه می تواند وی را فارغ التحصیل اعلام کند

38 اگر دانش آموزی در شهریور ماه در امتحانات تعیین رشته شرکت نکرد و شرایط نیاورد و سال بعد  ترک تحصیل نمود چنانچه بعد از ترک تحصیلی جهت ادامه تحصیل مراجعه نماید، وضعیت امتحان تعیین رشته وی چگونه است ؟

الف ) بایستی در مدرسه مبداء از وی امتحان تعیین رشته به عمل آید  و هدایت تحصیلی مجدد صادر گردد         

ب) شرایط شرکت در امتحان تعیین رشته را از دست داده است        

ج)بایستی در مدرسه مقصد در امتحان تعیین رشته شرکت نماید وهدایت تحصیلی مجدد صادر گردد                   

د) بایستی درشاخه کاردانش ثبت نام و در پایه دوم تغییر رشته دهد.

39- آمار دانش آموزان دی ماه چگونه نگهداری می شود

الف) دفتر آماری خاص این دانش آموزان تهیه وپلمپ می گردد

ب) در دفتر آمار همانسال تحصیلی پلمپ ونگهداری می شود

ج) ) در دفتر آمار سال تحصیلی قبل پلمپ ونگهداری می شود

د)مدیر مخیر به انتخاب یکی از موارد فوق است

 40 -امتحانات تغییر رشته پیش دانشگاهی در چه زمانی برگزار میگردد؟

الف ) دی ماه ومردادماه           ب)دیماه              ج) مرداد ماه             د)درهرزمانی که دانش آموز آمادگی لازم را داشته باشد

41- انتخاب درس/ دروس تخصصی قبل از احراز شرایط ورود به رشته ................. (در دوره متوسطه  )

الف )  بلا مانع است                 ب) مجاز نمی باشد            ج) در بزرگسالان بلا مانع است                    د)در روزانه بلا مانع است        

 

 

42- کدام فرمول نحوه محاسبه  نمرات دروس مهارتی در فرم 248 را نشان می دهد ؟

الف ) (نمره عملی × 75) +( نمره نظری ×25) تقسیم بر 100                   ب) 25% نمره  نظری + 75%  نمره عملی  

ج)  سه برابر نمره عملی + یک  برابر نمره نظری                                       د) الف و ب صحیح است

43- اگر امتحان دروس تغییر رشته دانش  آموزی در شهریور ماه با امتحانات سایر دروس وی تداخل داشته باشد وضعیت اوچگونه خواهد شد ؟ 

الف ) دانش آموز باید در امتحان تغییررشته یا در امتحان درس خود شرکت کند        

ب) ) دانش آموز فرصت امتحان تغییررشته را از دست می دهد

ج)باید دروس تغییررشته را همراه با امتحانات غائبین موجه امتحان دهد

د) باید دروس اصلی را همراه با امتحانات غائبین موجه امتحان دهد

44 در سال تحصیلی 85 84 درصدهای هدایت تحصیلی پایه  اول به پایه دوم به شرح ذیل بوده است :

الف ) 69 % فنی 14% کار دانش 17%نظری                    ب) 69 % نظری 14% فنی 17% کار دانش                

ج) 69 % کار دانش 14% فنی17% نظری                         د) 20% فنی 51% کار دانش 29% نظری         

45- به آن دسته از دانش آموزان شاخه فنی حرفه ای  و کار دانش که بدلیل نقص عضوقادر به انجام فعالیت های عملی درس های تخصصی رشته مربوط  نیستند ، اجازه داده میشود :

الف ) با تصویب کمیسیون خاص بدون شرکت درامتحان تعیین رشته در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند          

ب) بدون شرکت درامتحان تعیین رشته در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند      

ج)  با تصویب کمیسیون خاص بدون شرکت درامتحان تعیین رشته در رشته ای که کمیسیون خاص تعیین می کند  ادامه تحصیل دهند                  

 د) با تصویب کمیسیون خاص بدون شرکت درامتحان تغییر رشته در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند          

46 کدامیک از موارد زیر در خصوص دانش آموزقبول پایه اول متوسطه که بدلیل نیاوردن رشته مناسب در هدایت تحصیلی می خواهد به بزرگسالان  برود وسن  وی به هنگام ورود 15 سال می باشد ،صحیح است.

الف )  ورود این دانش آموز به بزرگسالان بلاماتع است               

ب) ورود این دانش آموز  با هر سنی بلاماتع است                

ج) )  ورود این دانش آموز به بزرگسالان مجاز نمی باشد 

د) فقط بارای کمیسیمون خاص  ورود اینگونه دانش آموز ان امکان دارد         

47- اگر به دانش آموزی برخورد کردید که بدون داشتن ضوابط لازم برای ورود به یک رشته / شاخه ثبت نام نموده      وادامه تحصیل داده، تکلیف چیست ؟

الف ) ارجاءپرونده ( جهت صدور رای) به کمیسیون خاص اداره        

 ب) دانش آموز می تواند به تحصیل خود ادامه دهد    

ج) دانش آموز موظف است در اولین نوبت امتحانی پس از صدور رای در امتحان تعیین رشته شرکت کند

د) الف وج

48 تغییر رشته در کدامیک از موارد زیر صحیح  نمی باشد؟

الف ) ازپایه دوم شاخه نظری به پایه دوم شاخه فنی وحرفه ای         

ب) ) ازپایه دوم شاخه نظری و وفنی و حرفه ای به پایه دوم شاخه کار دانش      

ج)  ازپایه دوم شاخه نظری و فنی و حرفه ای به پایه سوم شاخه کار دانش       

د) ازپایه دوم شاخه نظری وفنی و حرفه ای به پایه سوم شاخه نظری و فنی و حرفه ای

49 طول سال تحصیلی برای دانش آموزان سال سوم تا پایان .................... افزایش خواهد یافت.

الف )  دی ماه سال بعد                  ب) ) مهر ماه سال بعد                          ج)  شهریور ماه                            د) هیچکدام

50 حداکثر سن ثبت نام در پایه های اول ،دوم و سوم به ترتیب .............و........... و................ سال تمام است

الف )  17- 18 - 19                   ب)  19 20 - 21                     ج)18 - 19 - 20                        د) هیچکدام

51- مسئولیت حسن اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان و تایید نهایی نمون برگ شماره 1 هدایت تحصیلی به عهده ..........می باشد.

الف )  مشاور                                ب) معاون                             ج)  مدیر واحد آموزشی                 د)  متصدی امور دفتری

52 دارنده کارنامه قبولی پایه اول متوسطه :

الف ) می تواند در یکی از رشته های شاخه نظری به دلخواه ثبت نام کند و ادامه تحصیل دهد        

 ب) می تواند در یکی از رشته های شاخه نظری پس از کسب شرایط لازم  ثبت نام کند و ادامه تحصیل دهد                 

ج)  می تواند در شاخه کار دانش به دلخواه ثبت نام کند و ادامه تحصیل دهد    

 د) ب وج

53- نمون برگ هدایت تحصیلی برای دانش آموزان پایه اول روزانه باید: 

الف )  پس از امتحانات خردادماه  همزمان با صدور کارنامه سالانه برای کلیه دانش آموزان قبولی صادر گردد       

ب) پس از امتحانات خردادماه  همزمان با صدور کارنامه سالانه برای کلیه دانش آموزان تجدیدی صادر گردد      

ج) پس از امتحانات خرداد وشهریورماه همزمان با صدور کارنامه سالانه برای کلیه دانش آموزان پایه اول( قبولی یا تجدیدی ) صادر گردد          د)پس از امتحانات شهریور ماه همزمان با صدور کارنامه سالانه صادر گردد         

54- دانش آموزان دیپلم در شاخه کار دانش که متقاضی ادامه تحصیل در رشته علوم ریاضی پیش دانشگاهی  می باشد می بایستی در امتحانات تغییر رشته دروس ذیل شرکت کند:

الف ) جبر واحتمال حسابان                             ب) جبر واحتمال حسابان - فیزیک      

ج) عربی 3 ویژه انسانی ادبیات تخصصی           د) نیازی به شرکت در آزمون تغییر رشته نیست

55- دریافت گواهی نامه دوره پیش دانشگاهی با کدامیک از شیوه های ذیل امکان پذیر است ؟

الف ) تحصیل در مراکزپیش دانشگاهی روزانه                               ب)  تحصیل در مراکزپیش دانشگاهی بزرگسالان    

ج) تحصیل به صورت داوطلب آزاد                                             د)  هرسه مورد

56- دوره آموزش از اول مهرماه هر سال آغاز وحداقل تا پایان ........  سال بعد ادامه و امتحانات پایانی در ........... برگزار می شود

الف )خرداد ماه  - تیر ماه                                   ب)  اردیبهشت ماه -  خرداد ماه      

ج) خرداد ماه  -  خرداد ماه                                   د)  اردیبهشت ماه -  اردیبهشت ماه

57- فارغ التحصیلان دی ماه دوره متوسطه وقبل از آن می توانند :

الف )  از نیم سال دوم سال تحصیلی در مراکزپیش دانشگاهی ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهند      

ب)  در مراکزپیش دانشگاهی نوبت  دوم (بزرگسالان)یا به صورت داوطلب آزاد ادامه تحصیل دهند   

ج) با توجه به سایر ضوابط وشرایط وعدم وجود منع قانونی  با توقف از نیم سال اول سال تحصیلی بعد در مراکزپیش دانشگاهی ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهند        

د)الف وج

58- تغییر رشته دانش آموز پایه دوم رشته های نظری که در پایه اول با استفاده از تبصره ریاضی 1  قبول شده است ، به یکی از رشته های مهارتی کار دانش که پیش نیاز آن ریاضی 1 با نمره 10 است :

الف ) چنانچه نمره درس همنام آن درس در پایه دوم به حد نصاب مقرر برسدبلامانع است        

ب) نیازی به امتحان تعیین رشته نمیباشد    

ج) بایستی در امتحان تعیین رشته همزمان با  دانش آموزان پایه اول درس پیش نیاز را امتحان دهد وحد نصاب  را کسب کند            د) الف وج

59- مهارتهای کاردانش رویکرد................ دارد

الف ) استانی                         ب) کشوری                    ج)  منطقه ای                د)آموزشگاهی

60- نمره نهایی هر درس عبارت است از مستمر اول با ضریب ..........پایانی اول با ضریب.......مستمر دوم با ضریب .......پایانی دوم با ضریب................ تقسیم بر...............

الف ) 2- 13- 6 - 12                ب) 1 2-  2 6 - 11              ج) 1- 3-  2 6 -12               د) 1- 2 1 6 - 10

61-چنانچه در امتحانات شهریور ماه  معدل درس های پایه اول دانش آموزی حداقل .......... باشد با داشتن نمره بین ........تا.......... در حداکثر دو ماده درسی و نمره ................در یک ماده درسی به شرط احراز شرایط هدایت تحصیلی برای ورود به یک شاخه یا رشته قبول شناخته می شود.

الف ) 12 7 تا 10 کمتر از 10                  ب) 13 7 تا 10   صفر              ج) 12 -7 تا 10 صفر             د) هیچکدام

62- کدامیک از دوپاسخ زیر درمورد دانش آموزی که به واحد های آموزشی بزرگسالان  منتقل می شوند  صحیح است ؟ 

الف )  دانش آموزی که به واحد های آموزشی بزرگسالان  منتقل می شوند  در صورت تمایل  و احراز شرایط لازم ، برابر آئین نامه آموزشی متوسطه بزرگسالان می تواند مجدداً به مدارس روزانه انتقال یابد       

ب)  چنین دانش آموزی نمی تواند  به مدارس روزانه انتقال یابد              

63- نحوه ادامه تحصیل دانش آموزی که در حین سال تحصیلی سن او به حداکثر سن مجازآن سال برسد چگونه است ؟

الف ) در هر زمان از سال که سن وی به حد اکثر برسد از مدرسه اخراج می گردد         

ب) نام  اوسریعاً به آموزش و پرورش منطقه و حوزه نظام وظیفه اعلام می گردد        

ج) به واحد آموزشی بزرگسالان منتقل می گردد          

د) در واحد آموزشی روزانه ادامه تحصیل میدهد

64- کدام یک از طبقه بندی ها براساس ( زیر گروه گروه رشته ) می باشد ؟

الف ) ساختمان- عمران   صنعت                                       ب) کفش وسراجی  - صنایع دستی پوشاک

ج) نرم افزار کامپیوتر کامپیوتر خدمات                             د) آشپزی خدمات اجتماعی - خدمات

65 در شماره ردیف رشته ( 303- 101- 12- 1) کدام عدد نشان  دهنده زمینه صنعت است ؟

الف ) 303                       ب) 101                           ج) 12                             د)  1

66- کد استاندارد مهارتی در شاخه کار دانش که در سیستم Schl Sal و بکفا قابل شناسایی می باشد ، چند رقمی است ؟

 الف ) دو رقمی                 ب)  سه رقمی                    ج) چهار رقمی                 د)  نه رقمی

67 دروس پایه  ، کلاس اول برای دانش آموزان دوره متوسطه در همه شاخه ها و رشته ها چند واحد است؟

الف ) 33                        ب) 32                            ج)  31                           د) 34

68- دروس عمومی و الزامی برای پایه دوم وسوم برای کلیه رشته های مهارتی .................واحد می باشد.

الف )  20                       ب)  22                         ج) 31                            د)  32

69- دروس مهارتی ،تکمیل مهارت ، پایه واختصاصی در شاخه کار دانش ودر مجموعه هفتم چند واحد است ؟

الف ) 43                     ب) 47                          ج) از  43 واحد  تا 47 واحد متغییر است            د) هیچکدام

70- در آموزش مهارت هر .......... ساعت آموزش نظری ، هر .......... ساعت آموزش عملی ، هر .......... ساعت کارورزی معادل یک واحد می باشد

الف ) 60 45 30                 ب) 30 -  45  - 60                 ج) 45 30 - 60           د) 30 -45 - 120

71- حد اقل نصاب قبولی در استاندارد مهارت به تفکیک بخش های نظری و عملی توسط ................ مشخص می شود . الف )  وزرات آموزش وپرورش         ب) سازمان آموزش وپرورش         ج)سازمان فنی و حرفه ای            د) دستگاه متولی

72 ساعت آموزش  برای استاندارد های مهارتی که مدت آموزش آنها دو ساله است برای هر هفته بر چه عددی تقسیم می شود؟

الف )  30                                    ب)   50                         ج)  60                       د) 70

73- حداکثر واحد کارورزی در مجموعه هفتم چند واحد می باشد؟

الف ) 5/3                                   ب) 4                          ج) 5/4                      د)  7

74 کدامیک از موارد زیر نشان دهنده کد استاندارد متولی در مهارتهای  وابسته به سازمان فنی و حرفه ای است ؟

الف ) 9784                      ب)  2/1/11/52 8                     ج)  305 102 101 - 1                    د)هیچ کدام

75 نمره نظری وعملی هنرجویی در درس حسابداری در سال تحصیلی 86 - 85 به ترتیب 10 و 14 می باشد ، وضعیت وی در این درس چگونه است ؟  

الف )   قبول است                           ب)  در بخش نظری قبول ولی بخش عملی را باید مجدداً امتحان دهد      

ج)    افتاده است                             د) در بخش عملی قبول ولی بخش  نظری را باید مجدداً امتحان دهد          

76- نمره نظری وعملی هنرجویی در مهارت نقاشی براساس مجموعه هفتم  به ترتیب 10 و 14 می باشد ، وضعیت وی در مهارت مذکور  چگونه است ؟  

الف )  قبول است                           ب)  در بخش نظری قبول ولی بخش عملی را باید مجدداً امتحان دهد      

ج)   افتاده است                             د) در بخش عملی قبول ولی بخش  نظری را باید مجدداً امتحان دهد          

77- نمره قابل ثبت در کارنامه در بخش نظری وعملی مهارت حقوق و دستمزد هنرجویی که از بخش نظری نمره 12و عملی نمره 16 را کسب نموده است ، چه نمره ای است؟

الف )  نظری 12 و عملی 16                ب) هردو بخش 14              ج) هردو بخش 15              د)هردو بخش 75

78 در مهارت های خرید آموزش، قرار دادلازم فی مابین آموزشگاه آزاد و.................. منعقد می گردد ؟

الف )  وزرات آموزش وپرورش  (دفتر کار دانش)    ب) سازمان آموزش وپرورش      ج)اداره منطقه / ناحیه            د)مدیر هنرستان

79    دانش آموزی در پایان شهریور ماه سال دوم موفق به کسب نصاب قبولی در دروس عمومی نشده است ، زمان  امتحان مجدد    این دروس ....................می باشد

الف)دی ماه همان سال                                                               ب)  فقط امتحانات شبانه

ج) شهریور و دی ماه بعد از سال سوم  بدون انتخاب واحد                     د) شهریور و دی ماه بعد از سال سوم  با انتخاب واحد 

80 کدام دسته از دروس زیر را با توجه به شرایط می توان در پایه دوم و یاسوم ارائه نمود ؟

الف ) دین و زندگی3 جغرافیای عمومی  - زبان فارسی          ب)ادبیات فارسی - دین و زندگی2  - تاریخ معاصر ایران        

ج)  زبان 2 ادبیات فارسی 2  -  زبان فارسی2          د) ادبیات فارسی 2  -  زبان فارسی2- جغرافیای عمومی  - تاریخ معاصر ایران   

پاسخنامه آزمون آئین نامه آموزشی و اجرایی مدارس متوسطه ویژه مدیران

1

د

41

ج

2

ب

42

د

3

د

43

د

4

ج

44

ب

5

ج

45

ج

6

الف

46

د

7

حذف

47

د

8

ب

48

ب

9

الف

49

الف

10

ب

50

ج

11

د

51

ج

12

ب

52

ب

13

الف

53

ج

14

الف

54

ب

15

ب

55

د

16

ج

56

ب

17

ج

57

ج

18

الف

58

د

19

ب

59

ج

20

ب

60

د

21

الف

61

الف

22

ج

62

ب

23

ج

63

د

24

ج

64

ب

25

د

65

د

26

ج

66

ج

27

ج

67

ج

28

ج

68

ب

29

د

69

ج

30

ج

70

ب

31

ج

71

د

32

ب

72

ج

33

ج

73

ج

34

ج

74

ب

35

الف

75

ب

36

ب

76

الف

37

ب

77

ج

38

د

78

ب

39

ب

79

د

40

ج

80

د

              

 منبع :http://modiran-k.blogfa.com/

اصلاح آیین نامه آموزشی دوره متوسطه مورخه 3/4/86

در هفتصد چهل و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش که با حضور وزیر وسایر اعضای آن تشکیل شد،بندهایی از آیین نامه آموزشی دوره متوسطه(روزانه) اصلاح شد و به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموش وپرورش – دکتر محمدیان دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش درباره این جلسه اظهار داشت: اعضای این شورا سالروز شهادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا(س) وارتحال مرجع عالیقدر جهان اسلام حضرت آیت الله فاضل لنکرانی را به ملت شریف ایران تسلیت گفتند.

محمدیان با اشاره به مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش افزود:دراین جلسه بند هایی از آیین نامه آموزشی دوره متوسطه(روزانه) به شرح زیر اصلاح شدوبه تصویب رسید:

 1- ترک تحصیل قبل از امتحانات نوبت اول و همچنین وقفه تحصیلی جزو سنوات تحصیلی محاسبه نمی شودو ترک تحصیل بعد ازامتحانات نوبت اول،جزو سنوات موضوع این ماده نمی باشد(اصلاحیه تبصره 2-ماده 5)

 

2- چنانچه درس های باقیمانده از پایه دوم،پیش نیاز درس های پایه سوم باشد؛دانش آموزباید این درس ها را با رعایت ضوابط پیش نیاز به همراه سایر درس های پایه سوم برابر مقررات و حداکثر تا 37 واحد انتخاب کند(اصلاحیه تبصره 1 – ماده 8)

 

3- دانش آموزی که پس از پایان امتحانات شهریورماه،شرایط قبولی را احراز نمی کند،چنانچه با احتساب نمرات خردادماه شرایط قبولی را داشته باشد نمرات خردادماه وی جایگزین نمرات دروس مربوط در شهریور ماه شده واعلام نتیجه خواهدشد(اضافه شدن یک تبصره به عنوان تبصره ۵  – ماده 75)

 

4- اگر دانش آموزی در طول یک نوبت یا هردونوبت از سال تحصیلی به دلایل موجه نتواند در کلاس های دروس انتخابی شرکت کند، با توجه به نوع درس و شرایط و امکانات مدرسه به پیشنهاد معلم مربوط و تایید شورای مدرسه در خصوص چگونگی ارزشیابی این گونه دانش آموزان تصمیم گیری و اقدام خواهدشد(اصلاحیه ماده 1- 85)

 

5- چنانچه دانش آموز در فاصله زمانی بعد از ثبت نام و قبل از شرکت در امتحانات پایانی نوبت اول  ترک تحصیل نماید(هر چند نمره ارزشیابی مستمر داشته باشد)برای وی کارنامه با ذکر مراتب ترک تحصیل صادر می گردد وآن سال جزو سنوات تحصیلی وی محاسبه نمی شود و اگر دانش آموزی بعد از امتحانات نوبت اول ترک تحصیل نماید در کلیه دروس نوبت دوم غائب غیرموجه منظور واعلام نتیجه شده و کارنامه صادر می شود ومراتب ترک تحصیل در سوابق تحصیلی وی قید و آن سال جزو سنوات تحصیل وی منظور می شود(اضافه شدن ماده 3-85)

 

دبیرکل شورا عالی آموزش وپرورش در پایان افزود: ادامه بررسی بندهای دیگر آیین نامه آموزشی دوره متوسطه(روزانه) به جلسه بعد موکول شد وهمچنین در این جلسه از زحمات سه عضو سابق این شورا که ماموریت آنها به پایان رسیده بود تقدیر وتشکربه عمل آمد

ویژگی‌های مدیریت مدارس آلمان

مقدمه‌

امروزه بسیاری از متفکران و متخصصان تعلیم و تربیت که طرفدار برداشت و دید نو در زمینهِ اصلاحات آموزشی هستند، براین باورند که برنامه‌ریزی اصلاحات برای تجدیدنظر اساسی در عملکرد گذشته و کنونی نظام‌های تعلیم و تربیت هرکشور، باید در پرتو بررسی پیشینهِ تاریخی تحولات آموزش و پرورش و تحلیل وضعیت کنونی نظام آموزشی و همچنین بررسی عملکرد آموزشی سایر کشورها و ممالک دنیا، صورت پذیرد، در این صورت می‌توان با دیدی نو و جامع، عواملی را که موجب رکود فعالیتهای فرهنگی و علمی و شکل‌گیری دشواریهای کنونی نظام آموزشی شده است، شناسایی کرد.

با دیدی واقع‌بینانه بر عملکرد آموزشی و پرورشی سایر کشورها می‌توان یک تطبیق علمی - پژوهشی برنظام آموزش و پرورش خود بیا فکنیم و نقاط قوت و ضعف خود را با دیدی وسیع و نگرشی عمیق بررسی نماییم لذا در این گزارش تحقیقاتی، ویژگیهای مدیریت مدارس در کشور آلمان مورد بررسی قرار گرفته است.

امروزه، <خودگردانی مدارس> به عنوان راهی برای حل و فصل رضایتبخش امور آموزشی، در آلمان قبل از هرکشور دیگری مورد توجه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت است.

مدیران مدارس آلمان از اختیارات وسیعی در ادارهِ امور آموزشی و اداری برخوردارند و تمامی نهادها، که به نحوی در تحقق اهداف تربیتی مؤثرند، در مدیریت و اداره امور آموزش و پرورش چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم مشارکت دارند.

مدیران مدارس آلمان که به رکتور معروفند، سرپرست معلمان هستند. آنان براساس پیشنهاد شورای مدرسه و با حکم رئیس اداره مدارس ایالت تعیین می‌شوند و این وظایف را برعهده دارند:

1) مسئول برنامه‌ریزی تحصیلی و عرضه‌کننده برنامهِ کار برای هر یک از معلمان.

2) نظارت بر فعالیتهای تحصیلی در هر یک از کلاسها، براساس برنامه تعیین شده.

3) نظارت بر حضور و غیاب دانش‌آموزان و اجرای مقررات و ضوابط قانونی در امور آموزشی، بهداشتی و حوادث.

4) مسئول تهیه تجهیزات و امکانات آموزشی و تأمین نیازمندیهای مالی مدرسه و نیز تصمیم‌گیری در زمینهِ تخصیص اعتبارات برای خرید ابزار و وسایل آموزشی.

در آلمان، در غیاب مدیر مدرسه، وظایف وی را معاونش برعهده می‌گیرد. همچنین در مدارس آلمان شوراهایی به نام <شورای مدرسه>، <شورای معلمان>، <انجمن والدین> و <انجمن دانش‌آموزان> مدیر را در حل و فصل امور یاری می‌دهند.

شورای مدرسه:

این شورا در راس کمیته‌های مشورتی و تصمیم‌گیری مدارس قرار دارد. اعضای آن متشکل از مدیر مدرسه، نماینده شورای دانش‌آموزان، نماینده معلمان و مشاور و مسئول امور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.

در نظام آموزش آلمان، شورای مدرسه نهادی شناخته شده است که زمینه را برای همکاری میان مدیر، معلمان، شاگردان و والدین فراهم می‌سازد. وظایف این شوراها در ایالت‌های آلمان متفاوت است؛ امّا مهمترین آنها عبارت است از:

* تدوین مقررات و ضوابط انضباطی در مدرسه، تعیین تدریس در کلاسهای درس، مشخص کردن ساعت استراحت میان ساعات تشکیل کلاس، تعیین میزان تکالیف برای دانش‌آموزان و میزان ساعات تشکیل کلاس‌ برای تدریس هر درس در برنامه هفتگی مدرسه.

* مهیا کردن وسایل رفت و آمد دانش‌آموزان و امکانات آموزشی و بهداشتی.

* تصویب و تأیید برنامه‌ بازدیدها و گردشهای علمی و نیز تهیه امکانات اجرایی برای این برنامه‌ها.

* تعیین کتابهای درسی که شورای معلمان از میان کتابهای درسی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش ایالت انتخاب کرده است. همچنین تعیین کمیت و کیفیت ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان و رتبه‌ بندی آن.

در برخی از ایالتها، شورای مدرسه در زمینه اصلاح یا تغییر تشکیلات و سازمان مدرسه، تجهیز وسایل و امکانات آموزشی مدرسه، بازسازی و نوسازی ساختمان مدرسه، حل و فصل اختلافهای میان والدین و اولیای مدرسه در زمینه دشواریها و مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان،‌ برگزاری مراسم ویژه (جشن فارغ‌التحصیلی) و جمع‌آوری کمک‌های نقدی نقش فعالی ایفا می‌نماید.

شورای معلمان‌

این شورا که متشکل از معلمان یا نماینده هر یک از معلمان پایه‌های تحصیلی یا بخش‌های آموزشی مدرسه است، مدیر را در حل و فصل رضایت‌بخش مسائل مدرسه یاری می‌دهد. وظایف این شورا عبارت است از:

* انتخاب کتابهای درسی برای هریک از پایه‌های تحصیلی از میان کتابهای درسی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش ایالت و طراحی ساعات مدرسه (برنامه کلاس).

* بررسی اختلاف نظر والدین با معلمان در زمینه امور تحصیلی و پرورشی دانش‌آموزان.

* تصمیم‌گیری دربارهِ انتقال دانش‌آموزان به مدرسه‌ای دیگر یا تغییر کلاس آنها.

* تهیهِ طرح پیشنهادی برنامه مدرسه و عرضهِ آن به شورای مدرسه برای تصویب.

* تصمیم‌گیری دربارهِ روش آموزش و برنامه تحصیلی دانش‌آموزان با توجه به آزادی عمل معلمان در روش تدریس.

* ارائه پیشنهاد در زمینهِ تعیین معیارهای ارزیابی کار معلمان و ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان. معمولاً مدیر مدرسه، به عنوان رئیس شورا، تصمیمات این شورا را به مرحلهِ اجرا می‌گذارد.

انجمن والدین‌

این انجمن با گروهی از اولیای دانش‌آموزان هر مدرسه تشکیل می‌شود و به حکم <قانون مدارس آلمان> دارای این اختیارات است:

*تشکیل جلسات، مطلع ساختن والدین دانش‌آموزان از جدیدترین تصمیماتی که درجلسات عمومی مدرسه اتخاذ شده است و منعکس کردن نظریات آنان به شورای مدرسه.

* همکاری با مدیریت مدرسه، معلمان و شورای دانش‌آموزان (انجمن دانش‌آموزان) در امور تربیتی.

* حمایت از منافع و تقاضاهای شورای مدرسه در منطقه‌ای که مدرسه در آن قرار گرفته است.

* شرکت در شورای مدرسه و شورای معلمان با برخورداری از حق را‡ی.

* حمایت از خواستهای والدین در امور تحصیلی فرزندانشان.

*اظهارنظر دربارهِ شرایط پذیرش دانش‌آموزان، طراحی برنامه درسی، اهداف تربیتی، ارزشیابی کارایی دانش‌آموزان و ضوابط ارتقا از پایه‌ای به پایهِ بالاتر و ارزشیابی مدرک تحصیلی.

* نظارت بر اجرای مناسب فعالیتهای تحصیلی دانش‌آموزان، کمک به مدیریت و معلمان مدرسه در اجرای گردشهای علمی و بازدیدهای خارج از مدرسه و تشکیل کلاسهای جبرانی.

البته انجمن والدین می‌تواند در مدرسه جلسه عمومی تشکیل دهد و تمامی والدین دانش‌آموزان را دعوت کند.

انجمن والدین، نمایندگان خود را برای شورای والدین منطقه و استان کاندید می‌نماید.

این شورا نماینده والدین در سطح منطقه یا استان است.



انجمن دانش‌آموزان‌

در قانون جدید مدارس آلمان، که از اول آگوست 1997 به مرحلهِ اجرا درآمد، برای والدین و دانش‌آموزان در امر تصمیم‌گیری مشترک و سازندهِ امور مدرسه حقوق گسترده‌ای در نظر گرفته شده است.

قوانین آموزش و پرورش ایالتها هرکدام به حق مشارکت دانش‌آموزان از طریق نمایندگان خویش در انجمن دانش‌آموزان در سطح مدرسه و انجمن دانش‌آموزان در سطح منطقه و استان تأکید ورزیده‌اند.

این انجمن‌ها نه تنها از حقوق دانش‌آموزان در کانونهای آموزشی دفاع می‌کنند، بلکه با شرکت نمایندگانشان در شورای مدرسه، شورای تربیتی منطقه و استان در اتخاذ تصمیمات تربیتی منطبق با چارچوب وظایف هریک از دانش‌آموزان، مشارکت فعال دارند.

جلسه عمومی انجمن دانش‌آموزان در سال دو بار برپا می‌شود.

این جلسات برای تبادل نظر و گفت و شنود دربارهِ مسائل دانش‌آموزان است و تمامی نمایندگان دانش‌آموزان از هر مدرسه و در هر مقطع تحصیلی در آن شرکت می‌کنند.

این جلسات با صدور قطعنامه‌ای دربردارندهِ نظریات دانش‌آموزان در راستای حل و فصل مسائل آموزش و پرورش مناطق و استان کار خود را به پایان می‌رساند.

سپس مفاد این قطعنامه برای تصمیم‌گیری به اطلاع مقامهای محلی آموزش و پرورش می‌رسد.

در آلمان امکان برقراری ارتباط میان دستگاه مرکزی آموزش و پرورش و مقامهای محلی، از وزیر آموزش و پرورش ایالتی گرفته تا مدیریت و شوراهای تربیتی درسطح استان، شهر، ناحیه، مدرسه و سرانجام انجمن دانش‌آموزان وجود دارد که بسیار گسترده است. به‌طور معمول، روابط میان این نهادها، آگاهانه، منظم، مستحکم و صمیمانه است و مشکلات تربیتی از طریق جلسات خصوصی و رسمی حل و فصل می‌شود.

منبع :http://www.rie.ir/

عجیب ترین دانستنی های دنیا

یک سوسک حمام می‌تواند 9 روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد.

یک کوروکودیل نمی‌تواند زبانش را بیرون در بیاورد.

حلزون می‌تواند 3 سال بخوابد.

به طور میانگین مردم از عنکبوت بیشتر می‌ترسند تا از مرگ!

اگر جمعیت چین به شکل یک صف از مقابل شما راه بروند، این صف به خاطر سرعت تولید مثل هیچ‌وقت تمام نخواهد شد.

خطوط هوایی آمریکا با کم کردن فقط یک زیتون از سالاد هر مسافر در سال 1987 توانست 40000$ صرفه‌جویی کند.

ملت آمریکا بطور میانگین روزانه 73000 متر مربع پیتزا می‌خورند.

چشم‌های شترمرغ از مغزش بزرگتر است.

بچه‌ها بدون کشکک زانو متولد میشوند. کشکک‌ها در سن 2 تا 6 سالگی ظاهر می‌شوند.

کوبیدن سر به دیوار 150 کالری در ساعت مصرف می‌کند.

پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.

گربه‌‌ها می‌توانند بیش از یکصد صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از 10 تا!

ادرار گربه زیر نور سیاه می‌درخشد.

تعداد چینی‌هایی که انگلیسی بلدند، از تعداد آمریکایی‌هایی که انگلیسی بلدند، بیشتر است!!

دوئل کردن در پاراگوئه آزاد است به شرطی که طرفین خون خود را بر گردن بگیرند.

فیل‌ها تنها حیواناتی هستند که نمی‌توانند بپرند.

هر بار که یک تمبر را میلیسید 10/1 کالری انرژی مصرف می‌کنید.

فورییه 1865 تنها زمانی بود که ماه کامل نشد.

کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است.

اگر عروسک باربی را زنده تصور کنید سایزش 33-23-39 و قدش 2 متر و 15 سانتی‌متر خواهد بود با گردنی 2 برابر بلندتر از یک انسان نرمال.

تمام خرسهای قطبی، چپ دست هستند.

اگر یک ماهی قرمز را در یک اتاق تاریک قرار دهید، کم کم رنگش سفید می‌شود.

اگر به صورت مداوم 8 سال و 7 ماه و 6 روز فریاد بزنید، انرژی صوتی لازم برای گرم کردن یک فنجان قهوه را تولید کرده‌اید.

در مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن خود را می‌کندند حتی ابروها و موژه‌ها.

کوتاه‌ترین جنگ در تاریخ در سال 1896 بین زانزیبار و انگلستان رخ داد که 38 دقیقه طول کشید.

در 4000 سال گذشته هیچ حیوان جدیدی رام نشده است.

هیچ‌وقت نمیتوانی با چشمان باز عطسه کنی.

تعداد انسان‌هایی که به وسیله خر کشته می‌شوند، از انسان‌هایی که در سانحه هوایی می‌میرند بیشتر است.

چشم‌های ما از بدو تولد همین اندازه بوده‌اند، اما رشد دماغ و گوش ما هیچ‌وقت متوقف نمی‌شوند.

هر تکه کاغذ را نمی‌توان بیش از 9 بار تا کرد.

در هرم خئوپوس در مصر که 2600 سال قبل از مبلاد ساخته شده است، به اندازه‌ای سنگ به کار رفته که می‌توان با آن دیواری آجری به ارتفاع 50 سانتی‌متر دور دنیا ساخت.

اگرتمام رگ‌های خونی را در یک خط بگذاریم، تقریبا 97000 کیلومتر می‌شود.

وقتی مگس بر روی یک میله فولادی می‌نشیند، میله فولادی به اندازه دو میلیونیم میلیمتر خم می‌شود.

آمریکا تا 50 میلیون سال دیگر دو نیم خواهد شد.

عدد 2520 را می‌توان بر اعداد 1 تا 10 تقسیم نمود، بدون آن‌که خارج قسمت کسری داشته باشد.

30 برابر مردمی که امروزه بر سطح زمین زندگی می‌کنند، در زیر خاک مدفون شده‌اند.

تنها حیوانی که نمی‌تواند شنا کند، شتر است.

شیشه در ظاهر جامد به نظر می‌رسد ولی در واقع مایعی است که بسیار کند حرکت می‌کند.

در هر ثانیه بیش از 5000 بیلیون بیلیون الکترون به صفحه تلویزیون برخورد می‌کند و تصویری را که شما تماشا می‌کنید، بوجود می‌آورد.

شانس شبیه بودن دو اثر انگشت، یک به 64 میلیارد است.

یک لیتر سرکه در زمستان سنگین‌تر از تابستان است.

قد انسان تا 20، 25 سالگی و گاها 40 سالگی بلند می‌شود و از چهل سالگی به بعد، قد انسان هر دو سال حدود 6 میلی‌متر کوتاه می‌شود.

فقط با از دست دادن یک درصد از آب بدن، احساس تشنگی می‌کنیم!

دهان انسان روزانه یک لیتر بزاق تولید می‌کند.

چیتا یا یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان خشکی است. او در عرض فقط 3 ثانیه 100 کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد. رکوردی که حتی سریع‌ترین خودروهای فراری هم نتوانسته‌اند بشکنند.

کرم‌های ابرشیم در 56 روز، 86 هزار برابر خود غذا می‌خورند.

تنها قسمت بدن که خون ندارد، قرینه چشم است.

شتر در 3 دقیقه 95 لیتر آب می‌خورد
این هم منبع :http://www.qodsdaily.com

مقام معلم

”مقام معلم از دیدگاه استاد محمدحسین شهریار“

عشـــق و تعلیــم از نخستیــن اوستـــــاد

وینچنیـن معلــول بـــی علــت خــداســت

ســـرالاســـرار اســـت ایـــن آمــوختــــن

سینه ها را ثانی سینا کند
می توان در سایه ی آموختن
اول از استـــــــاد یــــــــاد آمـوختیـــم

 

کــــو بـ­ـــه مـــا آمـــوختـــن را یـــاد داد

کـــو نهـــاد افـــروز و یــادآمــوز مـاســت

ایـــن بــه تــاریکــی چــراغ افـــروختـــن

چشم نابینای دل بینا کند
گنـــج عشــــق جــــاودان انـــدوختـــن

پــس ســـویــدای ســــواد آمــوختیـــم


 

”هـــــو“


 

وز ســوادآمـــوز مـــا هـــم یـــاد بـــــاد      کـو بـه مـا خـوانــدن نــوشتــن یــــاد داد

از پــــدر گـــر قـــالـــب تـــن یــافتیـــم       از معلــــم جـــــان روشـــــن یــافتیـــم

ای تــــو کشتــــی نجـــــات روح مــــــا         ای بـــه طــوفـان جهـــالــت نـــوح مــــا

ای معلــم چـــون کنـــم تـــوصیـــف تــو        چـــون خــدا مشکــل تــوان تعـریـف تـــو

یــک پـــدر بخشنــده ی آب و گــل اســـت      یــک پــدر، روشنگــــر جـــان و دل اســت

وَلَـــــدَّک بــــاَعلَّمَـــــکَ بــــــازَوَّجَـــک       هــــر ســـــه را حـــق اُبـــوت مشتـــرک

لیـک اگـر پـرســی کــدامیـن بـــرتــریــن       آنکــــه دیــــن آمـــوزد و علـــم الیقیـــن

مــا همــه طفلیـــم و روحـــانــــی پـــدر       کــی پــدر بــدخـــواه بــاشــد بــا پســـر

آنکـــه بـــا تـــو درس قـــرآن مــی دهــد      بــا تــو دارد جــــاودان جـــان مــی دهــد

مــا جهـــان جـــاودان خـــواهیــم و بــس    خـــواه بـــاشـــد زودرس یـــا دیـــر  رس

آفـــرینــش مکتـــب اســـت وکـــردگـــار      خـــود مـــدیـــــر و انبیـــا آمـــوزگـــار

ایـن جهـان هـای مـوقـــت هـــر چــه بــود      مــــرگ را محکــــوم و در حکـــم نبــــود

انبیــــا را هــــم خــــــــدای اوستـــــاد      علــم مطلـــق تــا کلیـــــد وحــــــی دارد

انبیـــا را عــــلم مـــــا کــــان و یکـــون       لیـــک رخصـت نیسـت از میـــزان فـــزون
تــا ظهـــور قــائــم ایـــن دانـــش قلیـــل      لیکــــن از آن پـــس سبیــــل و سلسبیــل
دیــن و کفــر مــا اســـاس عـــلم و جهـــل    کـار دیگـر
علــم و جهـــــل ماســت سهــــل
ای معلــــــم ای چــــــــراغ رهنمــــــــا       در ردیـــف انبیــــایـــی مــــــرحبــــــا


 

لیکن این خواندن نوشتن واجب است
پیرم و موی سرم برف تموز
صبحت آموزگاران یاد باد
 زانکه اقراء باسم ربک موجب است
یاد عهد مکتبم، در دل هنوز
”یاد باد آن روزگاران یاد باد“


 

 

 


 

مقام معلم از دیدگاه استاد چراغی


 

ای معلم ای چراغ راه من
ای بدین آموختن آموزگار
روز اول راز قلبم یافتی
همچو شمعی سوختی در محفلم
ای طبیب روح ای استاد من
پاک کردی قلب ما از غیر دوست
 
 
 

ای به تاریکی ره، همراه من
ای فراز قله های افتخار
آنچه را تا یافتی بشکافتی
کرده ای روشن چراغی بر دلم
ای که عشق ناب دادی یاد من
زان سپس دانم که تنها یار اوست

« روز مبادا »

وقتی تو نیستی
نه هست های ما چونان که بایدند،
نه باید ها
مثل همیشه آخر حرفم و حرف آخرم را
با بغض می خورم
عمریست لبخند های لاغر خود را در دل ذخیره می کنم
باشد برای روز مبادا
اما در صفحه های تقویم،
روزی به نام روز مبادا نیست
آن روز هرچه باشد روزی شبیه دیروز
روزی شبیه فردا
روزی درست مثل همین روزهای ماست
اما کسی چه می داند
شاید امروز نیز روز مبادا باشد
وقتی تو نیستی
نه هست های ما چونان که بایدند،
نه باید ها
هر روز ِ بی تو روز مباداست
آینه ها در چشم ما چه جاذبه ای دارند
آینه ها که دعوت دیدارند
دیدارهای کوتاه از پشت هفت دیوار
دیوارهای صاف
دیوارهای شیشه ای شفاف
دیوارهای تو
دیوارهای من
دیوارهای فاصله بسیارند
آه! دیوارهای تو همه آینه اند
آینه های من همه دیوارند

 

آیا میدانید؟

Did you know that the three most difficult things to say are:  
 
I love you, Sorry and help me
 
آیا میدانید که  سه جمله ای که بیان آنها از همه جملات سخت تر است  
دوستت دارم - متاسفم و  کمکم کن
 
میباشد

Did you know that those who dress in red are more confident in themselves؟  
آیا میدانید که کسانی که قرمز میپوشند از اعتماد بیشتری نسبت به خود بر خوردارند؟

Did you know that those who dress in yellow are those that enjoy their beauty؟  
آیا میدانیدکه کسانی که زرد میپوشند از زیبایی خود لذت میبرند؟

 Did you know that those who dress in black, are those who want to be unnoticed and need your help and understanding?  
و آیا میدانید که کسانی که لباس مشکی به تن میکنند نمیخواهند مورد توجه قرار گیرند ولی به کمک و درک شما نیاز دارند؟

Did you know that when you help someone, the help is returned in two folds?  
آیا میدانید که زمانی که به کسی کمک میکنید اثر آن دوبار به سوی شما بر میگردد ؟

Did you know that it's easier to say what you feel in writing than saying it to someone in the face? But did you know that it has more value when you say it to their face?  
و آیا میدانید که نوشتن احساسات بسیار آسانتر از رودرو بیان کردن آنهاست اما ارزش رودرو گفتن بسی بیشتر است؟

Did you know that if you ask for something in faith, your wishes are granted?  
آیا میدانید که اگر چیزی رابا ایمان از خداوند بخواهید به شما عطا خواهد شد؟

  Did you know that you can make your dreams come true, like falling in love, becoming rich, staying healthy, if you ask for it by faith, and if you really knew, you'd be surprised by what you could do.    
آیا میدانید که شما میتوانید به رویاهایتان جامه عمل بپوشانید رویاهایی مانند عشق ثروت سلامت اگر آنها رابا اعتقاد بخواهید و اگر واقعا این موضوع را میدانستید از آنچه قادر به انجامش بودید متعجب میشدید  ؟

 But don't believe everything I tell you, until you try it for yourself, if you know someone that is in need of something that I mentioned, and you know that you can help, you'll see that it will be returned in two-fold.  
اما به آنچه من به شما میگویم ایمان نیاورید تا زمانیکه خودتان آنها را امتحان کنید اگر شما بدانید که کسی نیاز به چیزی دارد که من گفتم و بدانید که میتوانید به او کمک کنید متوجه خواهید شد که آن چیز دوبار به سوی شما باز خواهد گشت.


 

 

سخنان بزرگان

ارد بزرگ : افراد ضعیف در بهترین شرایط هم ، عذرهای فراوان برای انجام ندادن وظایف خویش دارند

برایان تریسی : همین امروز لیستی از تمامی هدفها ، فعالیتها ، پروژه ها و مسئولیتهای خود تهیه کنید . کدامیک از آنها جز 10 تا 20 درصد از کارهایی هستند که 80 یا 90 درصد از نتایج مورد نظر شما را به بار آورند؟ از همین امروز قاطعانه تصمیم بگیرید که وقت بیشتری را صرف فعالیتهای معدودی بکنید که می توانند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کنند و وقت کمتری را صرف فعالیت های کم اهمیت تر بکنید.
برایان تریسی : از همین امروز تهیه برنامه روزانه هفتگی و ماهانه خود را شروع کنید ، یک دفترچه یا یک برگ کاغذ بردارید و همه کارهایی را که باید در بیست و چهار ساعت آینده انجام دهید یادداشت کنید اگر ایده های جدیدی بعدا به ذهنتان می رسد. آنها را هم مجددا به لیست اضافه کنید. لیستی از تمام پروژه ها و کارهای بزرگی که در نظر دارید در آینده انجام بدهید تهیه کنید هر یک از هدفها و پروژه ه های و کارهای بزرگی که در نظر دارید در آینده انجام دهید بدهید  تهیه کنید . هر یک از هدف ها و پروژه های بزرگ خود را بر اساس اولویت ( آنچه مهمتر است) و توالی ( آنچه باید اول انجالم شود و آنچه باید بعد از آن انجام شود ) و ... ، مرتب کنید . برای این کار می توانید پایان کار را در نظر مجسم کنید و از آخر به اول بیایید .
روی کاغذ فکر کنید ! همیشه از روی لیست کار کنید . به این ترتیب حتی خودتان هم متعجب خواهید شد که چقدر کارایی تان بیشتر شده است . 
اریسون سووت ماردن : میزان بزرگی و موفقیت هر فرد بستگی به این دارد که تا چه حد می تواند همه نیروهای خود را در یک کانال بریزد.
ارد بزرگ : هیچ وقت از داشتن مخالف در دل هراس راه ندهید آنچه که باید شما را بترساند انجام ندادن درست وظایف و خواست های شماست.
برایان تریسی : به طور منظم لیست کارها ، فعالیتها و پروژه های خود را مرور کنید . مرتبا از خودتان بپرسید : کدام پروژه یا فعالیت است که اگر آن را به بهترین نحو و با یک روش زمان بندی شده به انجام برسانم بیشترین تاثیر مثبت را بر زندگی من خواهد گذاشت؟
آنچه را که می تواند بیشترین کمک را به شما بکند ، هر چه که باشد ، به عنوان هدف خود در نظر بگیرید ، برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنید و بلافاصله روی برنامه خود شروع به کار کنید .
این کلمات فوق العاده گوته را به خاطر بسپارید : اگر کار را شروع کنید ذهن شما گرم می شود و اگر ادامه دهید به انجام می رسد.

ویلیام ماتیوس : نخستین قانون موفقیت تمرکز است . یعنی همه نیروهای خود را روی یک نقطه متمرکز کنید ، مستقیما به سراغ همان بروید و به چپ و راست منحرف نشوید.
ارد بزرگ : هیچ وقت از مشورت با بزرگان خود را بی نیاز ندانید ، هیچ انسان تاثیر گذاری را نمی شناسم که در طول حیات خویش از مشورت و نظرخواهی، سود نبرده باشد .
یک قانون روان شناسی : تفکر دراز مدت تصمیم گیریهای کوتاه مدت را بهبود می بخشد.

برایان تریسی : پیش از شروع هر کاری از خودتان بپرسید : انجام دادن یا ندادن این کار چه تاثیر ات بلندمدتی بر زندگی من خواهد داشت ؟
ادوارد بانفیلد : داشتن دید بلند مدت موثرترین عامل پیشرفتهای اجتماعی و اقتصادی آمریکاست.
برایان تریسی : خود را به صورت فردی که می خواهید در آینده باشید مجسم کنید.
ارد بزرگ : آنگاه که شب فرا رسید و همه موجودات فرو خُفتند اقیانوس ها به پا می خیزند، آیا تو هم بر می خیزی ؟
برایان تریسی : برای ایجاد عادت توجه و تمرکز بر روی مهم ترین کارها به سه ویژگی اساسی نیاز دارید که هر سه را می توان یاد گرفت . این سه ویژگی ، تصمیم گیری ، انضباتط و اراده هستند.
برایان تریسی : یک روش عالی برای موفقیت در کار این است : افکارتان را روی کاغذ بیاورید.
ارد بزرگ : هر وقت به کوهستان می نگرم درونم سرشار از انرژی می گردد آنها می گویند تو ما را درخواهی نورد .

ناپلئون هیل : برای موفقیت یک ویژگی هست که فرد باید آن را داشته باشد و آن مشخص بودن هدف است . به بیان دیگر ، فرد باید بداند که چه می خواهد و شدیدا خواستار به دست آوردن آن باشد.
برایان تریسی : افراد موفق کسانی هستند که آماده اند تا لذت های کوتاه مدت را به تعویق بیاندازند و با کار و تلاش نتایج بسیار ارزشمندی را در آینده به دست آورند . به عکس ، افراد ناموفق بیشتر به خوشی ها و لذت های کوتاه مدت و آنی فکر می کنند و به آینده خود بسیار کم توجه اند.
ارد بزرگ : منتظر تشویق دیگران حتی پس از بزرگترین کارهای زندگی تان نباشید تنها به وظیفه تاریخی خویش بیاندیشید.
جیم کتکارت : شما تبدیل به همانی می شوید که تجسم می کنید.
برایان تریسی : اگر دو کار مهم را پیش رو دارید ، اول کاری را که بزرگ تر ، سخت تر و مهم تر است انجام بدهید . خود را موظف کنید که بلافاصله دست به کار شوید و آنقدر مداومت به خرج دهید تا کار را به اتمام برسانید ، پیش از آنکه دست به انجام کار دیگری بزنید