مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مردم در آخر پاییز و شب یلدا کدام جوجه‌ها را می‌شمارند؟

برای دیدن فلش شب یلدا روی لینک زیر کلیک کنید:با تشکر از ایران کلیپ

 http://www.iranclip.com/etc/yalda2.html

شب یلدا یا «شب چله» شب اول زمستان و درازترین شب سال است. و فردای آن با دمیدن خورشید، روزها بزرگ تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد. این بود که ایرانیان باستان، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد،همان که در زبان انگلیسی "day"خوانده میشود.

یلدا و جشنهای مربوطه که در این شب برگزار می شود،یک سنت باستانی است.یلدا یک جشن آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند.یلدا روز تولد میترا یا مهر است.این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است.

نور،روز و روشنایی خورشید،نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب ،تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می برند.روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود درحالی که روزهای کوتاه تر نشانه ای از غلبه تاریکی.
برای در امان بودن از خطر اهریمن،در این شب همه دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می کردند.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند.

بر گرفته از کتابهای
" دیدی نو از آیینی کهن " نوشته دکتر فرهنگ مهر
"گاهشماری و جشنهای ایران باستان" نوشته هاشم رازی

دنبال موفقیت نگردید از شکست نترسید

بسیاری از آدم ها به دلیل داشتن ترس از شکست هرگز موفق نمی شوند . موضوع این نیست که عده ای هرگز موفق نمی شوند ، بلکه ترس از شکست باعث می شود که آن ها برای رسیدن به موفقیت هیچ گونه تلاشی نکنند . ترس از شکست ممکن است مشکل مهمی باشد که باید آن را از بین ببرید .برگرفته از ترانه ها

دریافت اخبار با پیام کوتاه رایگان وقت اذان به افق شهرتان

روزنامه همشهری در یک کار بسیار جالب وفرهنگی اقدام به ارسال اخبار با sms نموده است با تشکر از این روزنامه وزین جهت استفاده به شرح زیر اقدام فر مایید:

به شماره ۳۰۰۰۲۵۱ کلمه khabar را بفرستید منتظر جواب باشید .اگر خواستید خبر را فارسی دریافت کنید کلمه (فارسی ) یا f را بفرستید حداکثر ۴۸ ساعت بعد جواب دریافت می کنید .

برای دریافت اوقات شر عی ه افق شهر تان به شماره ۲۰۰۰۰۰۰ این پیام را بفرستید (   کد شهر تان azan ) مثلا برای تبریز azaz 411

التماس دعا

به دیگران هم فرصت دهیم

مدتی پیش در المپیک معلولان در شهر سیاتل؛نـُه دونده در خط شروع برای مسابقه صـد متر ایستاده بودند؛تیر شروع مسابقه شلیک شد؛دونده ها سعی می کردند بدوند و برنده شوند.ناگهان پای یکی از آنها پیچ خورد و افتاد و شروع به گریه کرد.هشت دونده دیگر پس از شنیدن صدای گریه او دست از مسابقه کشیدند و باز گشتند.یک دختر عقب مانده ذهنی کنار او نشست او رادر آغوش گرفت وبه او دلداری داد .سپس همهً دونده ها در کنار هم راه رفتند تا به خط پایان رسیدند..تمامی جمعیت حاضر دراستادیوم ایستاده بودند و برای آنها دست می زدند...تشویقی که مدتی بسیار طولانی ادامه پیدا کرد.

کسانی که نظاره گر این صحنه بودند هنوز دربارهً آن حرف می زنند.مـی دانید چــرا؟

زیرا این حادثه عمیقاً در قلب ما تاثیر گذاشت و ما همه می دانیم چیزهای مهم تری از برنده شدن یک نفر در دنیا وجود دارد.

کمک کردن به دیگران برای این که آنها هم موفقیت را تجربه کنند

حتی اگر به این معنی باشد که قدم های خود راآهسته تر کنیم و در شیوهً زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم.

گروههای خونی

 

 گروه های خونی :

 
           گروه خونی A     کسا نی که گروه خونی A دا رند ,  د ر طول   حیا تشا ن
 
           تا حد زیا دی تغییرا خلا ق و روحیه می دهند . گاهی تیز هوش  ,   مبتکر  و
 
           پرکا رند و گاهی تحت تاثیر ا فکا ر ونقشه ها ی  دیگرا ن  قرا ر  می گیرند  .
 
           زما نی سرشا را ز شوق , شور وحرا رت به نظر می رسند وزمانی  د یگر ,
 
           سرد , ا فسرده و منزوی  هستند . چنا ن که  گویی ا صلا با  وقا یع  ا طرا ف
 
           خویش  هیچ گونه  ا رتبا طی  ندا رند  .  حتی  گاهی   نسبت به آ ن   چه  د ر
 
           خا نه شا ن می گذ رد نیز بی ا عتنا یی  نشا ن   می دهند . به همین   جهت  ,
 
           شنا ختن  شخصیت پیچیده و غریب  آ ن ها چندا ن  سا ده نیست .
 
           صاحبا ن ا ین گروه خونی  ,  معمولا ا فرا دی  کم  رو و تا ثیر پذ یرند .   د ر 
 
           مقابل ا فرا د نا شنا س هرگز جا نب ا حتیا ط  وملا حضه کا ری را ا ز  د ست
 
          نمی دهند . خیلی د یر با ا شخا ص  دوست می شوند و زیا د  به کسی ا عتما د
 
          نمی کنند .
 
          ا ز لحاظ  روحی  بسیا رآ سیب پذ یرهستند و نمی توا نند ا نتقا د ونا مهربا نی
 
          را به آ سا نی  تحمل کنند .
 
         بی عدا لتی  و نا سپا سی  لطما ت  شدیدی  به آ ن ها می زند. گاهی می توا نند
 
          د ر لا ک  خود  فرو بروند .  و د ر تنها یی  و خا موشی رنج  می برند و گاهی 
 
          می برند و گا هی حا لت  دفاعی به خود  می گیرند  و با صدا قت  عکس ا لعمل
 
          نشا ن می دهند. ....... گاهی هم به راهنما یا مشا وری ا حتیاج دا رند تا آ ن ها 
 
          را  د را نتخا ب وا کنش  و رفتا ر صحیح یا ری  دهد .
 
 
 
      ا ین گروه ((A)) ا ز د ورویی متنفرند .اهل تظاهر ,  چاپلوسی  و د روغ  نیستند .
 
      د ر محیط های هماهنگ  و خا لی ا ز ریا و تزویر ا حسا س آ سود گی و سعا د ت
 
     می کنند , همیشه د ست به عصا هستند و با ریسک کردن میا نه ی  خوبی ندا رند و
 
     چون غا لبا ا ز شکست می ترسند , هیچ وقت  بد ون مطا لعه و سرسری د ست  به
 
     کا ری نمی زنند .
 
     دیر تصمیم می گیرند و معمولا برای شروع هر کا ری وسوا س به خرج می دهند .
 
    ا ما  وقتی  عزمشا ن  را  جزم  شود  ,  د یگر  خود شا ن  را  به  عقب نمی کشند .
 
     وجدا ن  و ا حسا س   مسئولیت  آ ن ها   قا بل  تحسین  ا ست   و  برای   مشاغل 
 
       حسا س   شا یستگی د ا رند .  
 
    
        گروه خونی(( ((B:
 
         صا حبا ن گر وه خونی B  ا فرا د ی رک گو , با ا را ده  و  جسور هستند .
 
        خیلی  صریح  و  جدی  حرف  می زنند ,  ا ما  سا ده عمل  می کنند  و ا ز
 
        پر ده پوشی ,  زبا ن با زی و ا ین  د ست , آ ن د ست  کرد ن , خوششا ن    
 
        نمی آ ید وهمین صفا ت باعث می شود تا ا شخا ص زود رنج ,  کم ظرفیت
 
        و ا حسا سا تی نتوا نند با آ ن ها کنا ر بیا یند .
 
       ا ین گروه ا کثرا و اغلب ا ز حیث  د رونی  کا مل  هستند و به ند رت  تحت
 
        تا ثیر د یگرا ن قرا ر می گیرند و د شوا رمی توا ن نظرشا ن را د ر  مورد
 
        چیزی یا کسی تغییر  دا د  . آ ن ها  برا ی  پوشا ئد ن  حساسیت ها یشا ن   , 
 
       غا لبا نقا بی  ا ز خشونت به چهره می زنند و تظاهر به سنگد لی  می کنند ,
 
       لیکن  د ر ا صل  خوش خو ,  منصف  ,  سخاوتمند  و بلند نظر هستند  وا گر
 
       توا نا یی  کمک به کسی را دا شته با شند , مضایغه نمی کنند . با ا ین  حا ل ,
 
       گاهی خود خواه  و تک رو می شوند و ترجیح  می دهند  وقت  و  نیرو یشا ن
 
       را حتی ا لمقد ور صرف  ا مور شخصی  و منا فع  خویش  کنند  .  ا ین عده 
 
       عده موجودا تی فعا ل و پر شورند . معمولا  نقطه ی  ضعیفی ا ز  خود شا ن
 
       بروز  نمی دهند .  ولی  گاهی  گرفتا ر نگرا نی  , کم حوصلگی و عصبا نیت 
   
       می شوند , ا ما حتی د را ین حا لت نیزخیلی  زود خود شا ن را ا زنا راحتی و
 
       د لوا پسی رها  می کنند .
 
       صاحبا ن  ا ین گروه خونی  , چون سختگیر و دیر جوش هستند ,  د وستا ن
 
       زیا د ی را نمی توا نند به خود جلب کنند. ولی د رزمینه ی کا رومسئولیتهای
 
 
       ا جتماعی  روی  هم رفته  آ د م ها یی  جاه  طلب,  ا ما  مثبت  هستند .  کنا ر
 
       آ مد ن  با آ ن ها خیلی  سخت ا ست .
 
       چو ن   پیوسته   سعی    دا رند  ,   قدرت   خود  را    به   د یگرا ن    تحمیل 
     
        کنند و  بد شا ن   نمی آ ید  که  د ر هر حا لت آ قا و سرور د یگرا ن با شند
.
 
     
 
 
             گروه خونی O  :
 
              ا شخا صی که  دا را ی  گروه  خونی  O هستند  ,  ا ز لحا ظ  فطری
 
               و طبیعی , آ د م ها یی خوش بین , زنده د ل   پرتحرک و تا  حد ودی
 
              سر و زبا ن دا ربه حسا ب می آ یند وبه خوبی  می توا نند با فرا ز و
 
              فرودها ی  زند گی  کنا ر بیا یند و به ا صطلاح  گلیم  خود را ا زآ ب
 
              بیرون بکشند .
 
             آ ن ها هموا ره سعی دا رند با ا وضاع پیش بروند , وبرا یشان وا قعا
 
              د م غنیمت ا ست . د ر صورت لزوم ا نسا نها یی با ا را ده وصمیمی  
 
             هستند ,  تسلط  خوبی  برا عصا ب خو د دا رند و د ر برا برمشکلا ت   
 
             حتی ا گر خیا لی  بزرگ  با شد , ا ستقا مت و خونسردی کا مل نشا ن 
 
              می دهند .
 
              اغلب د لشا ن می  خواهد  خو ب  زند گی کنند وا ز همه ی جنبه ها و
 
              جها ت  زند گی   لذ ت  ببرند  ,  چندا ن  د ر بند  جمع آ وری  پول  و
 
              ثروت نیستند .
 
            ا زکینه جویی و ا نتقا م گرفتن تا جا یی که ممکن با شد,  پرهیز دا رند.
 
             به همین جهت , ا شخاص پا ک  طینت وخوش قلب محسوب می شوند .
 
             را ه  و  رسم  کا ر  و زند گی  ر ا   خوب   می شنا سند  و  می دا نند
 
             مسئولیت  یعنی  چه ,  تد بیر و  کا رآ یی  بسیا ر زیا دی  د ا رند .  و 
 
             چنین به نظر می رسد  که ا صولا  مد یر خلق شده ا ند .
 
         
 
           گروه خونی AB  :
 
          تجزیه و تحلیل شخصیت و روحیا ت کسا نی که د ر ا ین   گروه
 
          قرا ر دا رند ,  کا ر بسیا ر سختی ا ست . زیر ا  آ ن ها   معمولا
 
          موجودا تی حسا س , زود رنج  و ا سیر ا حسا سا ت , عواطف,
 
          رویا و غرا یز  خویش هستند .
 
          به همین جهت غا لبا نا متعا د ل و بی ثبا ت  به نظر می رسند ,
 
          حا ل آ ن که وا قعا ا ین طور نیستند . ا ین عده معمولا آ را مش –
 
          د رونی  ند ا رند وا غلب ا و قا ت , واکنش ها یی متضا د و د ور
 
          ا ز ا نتظا ر ا ز  خود  بروز  می دهند  و  د ر  میا ن آ نها  ا فرا د
 
           خود دا ر و دا را ی ا را ده ی قا طع ,  خیلی  کم  یا فت  می شود.
 
           بعضی ها یشا ن  به   طور  وا قعی  به  خود ا طمینا ن  ند ا رند و
 
           دائم دنبا ل کسی   می گرد ند تا به وی  تکیه کنند .
 
          پیوسته ا ز قابلیت ها  و ا ستعدا دها ی  خو د  ترد ید  دا رند  و ا ز
 
          نوعی نگرا نی یا  کشمکش  روحی رنج می برند و گاهی هم بر ا ثر 
 
          همین  بحرا ن ها ی  روحی  ,  د چا ر خسا رت ها یی  می شوند  و
 
          حاصل سا ل ها رنج و زحمت خو د ر ا ا ز د ست می دهند .
 
          به طور کلی , د روجود ا ین گروه ا زا فرا د , د و شخصیت متفا وت
 
          نهفته ا ست . گا هی بسیا ر پر شور و  حرا رت هستند و  زما نی  به 
 
 
          محض  برخو رد با ما نع  یا مشکلی  کوچکی  بر خود شا ن  ر ا کا ملا
 
          می با زند و به د نیا ی  تنها یی  و   ا نزوا   پنا ه می برند .
 
         ا ین ا فرا د ,  روحی ا نعطا ف پذ یر , هوشی  سرشا ر و ذ وقی  قا بل –
 
          ملا حظه دا رند .  لیکن به زحمت  می توا نند خود را با  محیط  تطبیق 
 
          دهند و به ا صطلا ح  همرنگ جماعت شوند .
 
          با ا ین ا وصا ف  د ر میدا ن د وستی  آ د م ها ی بسیا ر موفقی هستند و
 
          خوب می دا نند دوستا نشا ن را  چگونه  تحت تا ثیر  کما لا ت ظا هری و
 
          با طنی  خویش  قرا ر دهند .
 
          گشا ده د ستی  وعلو همت  ا ین  گروه حد  و حصری  ندا رد . معمولا ا ز
 
          بذ ل و بخشش لذ ت می برند و هیچ گاه هم پشیما ن نمی شوند .  به  طور
 
          ذا تی آ د م ها یی مهربا ن و ا نسان د وست هستند .
منبع : 
               saeed_taranehha@yahoo.com  

تدوین طرح بازنشستگی زود هنگام فرهنگیان

فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح بازنشستگی زود هنگام فرهنگیان هم‌اکنون در دست تهیه است.
محمود فرشیدی در گفت‌وگو با فارس افزود: آموزش و پرورش طرحی را در نظر دارد که بر اساس آن، فرهنگیان با 25 سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند.
وی اضافه کرد: هر کارمندی که بازنشسته می‌شود ، مبلغی را به عنوان پاداش پایان خدمت دریافت می‌‌کند که میزان آن بالا است و باید اعتبار برای میزان پاداش پایان خدمت فرهنگیان که زود بازنشسته می‌شوند نیز تأمین شود.
فرشیدی اظهار داشت: هر سال بین 30 تا 40 هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند که اگر طی 5 سال را در نظر بگیریم، حدود 200 هزار نفر شرایط بازنشسته شدن را بر اساس طرح جدید خواهند داشت.
وی ادامه داد: بازنشستگی زودهنگام بر اساس تمایل فرهنگیانی که دارای 25 سال سابقه هستند و عدم نیاز آموزش و پرورش به این معلمان صورت خواهد گرفت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بازنشستگی زود هنگام زمینه‌ای را برای جذب نیروهای جوان در مناطق محروم در آموزش و پرورش فراهم می‌کند ضمن اینکه کمک به عدالت آموزشی می‌شود. زیرا ما دچار مشکل مازاد معلم در بعضی نقاط و کمبود معلم در نقاط دیگری از مدارس کشور هستیم. وی افزود: طرح مذکور در مرحله کارشناسی است و بزودی به هیئت دولت ارائه می‌شود.

http://jamejamonline.ir/shownews2.asp?n=171529&t=soc

بهترین تعریف از یک معلم

خصوصیات، ویژگی‌ها و تکنیک‌های بسیاری وجود دارد که باعث موفق شدن یک معلم می‌شود. این صفات و خصوصیات می‌تواند به اندازه خود معلمان، متنوع و متفاوت باشد.

با این وجود، صفات خاص، مشخصه‌ها و عملکردهای آزمایش شده‌ای نیز وجود دارند که به میزان زیادی در موفقیت معلمان دست دارند.

فهرست زیر شامل عبارات و واژه‌هایی است که دانش‌آموزان برای توصیف بهترین معلمان خود، مورد استفاده قرار داده‌اند:

1 - شور و اشتیاق
- دانش‌آموزان می‌توانند این هیجانات را احساس کنند.
- دانش‌آموزان به آسانی عشق و علاقه معلم را به کار خود و موضوع مورد بحث و تدریس را تشخیص می‌دهند.

2 - آمادگی
جهت ادامه کلیک کنید http://hamshahri.net/News/?id=10096

سیستم دوگانه آموزشی

یاددارم وقتی دوره دبیرستان را می خواندم خیلی از دبیران اول وقت را تدریس میکردند وبرای  تفهیم بیشتر موضوع بحث از دانش آموزان می خواستند تا تمریناتی در این مورد حل کنند خیلی راه خوبی برای آموزش بود چند حسن داشت :

1-     تمام دانش اموزان سعی میکرد ندآمادگی کافی برای پاسخ گویی در کلاس درس را داشته باشند.

2-     قبلا درس امروز را که قرار بود تدریس شود مرور می کردند.

3-     معلم هم چون در کلاس دانش آموزان  همکاری می کردند خسته نمی شد.

4-     وقتی معلم در کلاس نتیجه میگرفت واقعا از کارش راضی بود.

مضافا عرض کنم آن زمان مدارس به این شکل نبود مدارس متنوع هر کدام با شرایطی خاص برای افرادی خاص نبود در کنار دانش آموز زرنگ ضعیف هم بود که کمکش میکرد بی بضاعت هم در کنار ثروتمند بود که همدیگر را درک میکردند. 

 به مقاله همشهری توجه فرمایید :

سیستم دوگانه آموزشی در اروپا
 
عمومی - پنج‌سال پیش لیسبن (پرتغال) به عنوان رئیس اتحادیه اروپا، طرحی را در زمینه آموزش و پرورش ارائه کرد که ادعا می‌شد با این طرح، قاره پیر اروپا در زمینه رقابت در فناوری، تا سال 2010 میلادی در سطح جهان، رتبه اول را به دست خواهد آورد.

فرانسه این طرح را اجرا کرد، ولی اکنون نتایج حاصله نشان می‌دهد نه تنها موفقیتی بدست نیاورده، بلکه از ارزش و اعتبار بین‌المللی کیفیت آموزش در کشور نسبت به گذشته به میزان زیادی کاسته شده است.

پس از درگیری‌های پیش آمده در حومه پاریس، بیش از پیش روشن شد، فرانسه با اینکه مدرن‌ترین دانشگاه‌ها و سیستم‌های آموزشی را داراست، اما در جهت متمایز کردن افراد و اعمال تبعیض در ایجاد فرصت‌های یکسان در آموزش کشور گام برمی‌دارد.

جدا کردن دانش‌آموزان به گروه‌های متفاوت از نظر قدرت درک و تفهیم دروس، باعث خواهد شد که علاوه بر برخوردهای تبعیض‌آمیز با محصلین، در واقع ارزش انسانی و توانایی فکری آنان دست‌کم گرفته شود. آمار جهانی نشان می‌دهد، تفاوت یادگیری و پیشرفت در مدارس کشورهایی که دانش‌آموزان را به گروه‌های متفاوت تقسیم‌بندی می‌کنند و بین آنان تبعیض قائل می‌شوند، نسبت به دیگر کشورها بیشتر است.

برای مثال مدارس آلمانی، دانش‌آموزان را قبل از رسیدن به سن ده سالگی، به ادامه تحصیل در رشته‌های آکادمیک هدایت می‌کنند و بدین ترتیب فرزندان افرادی که دارای تمکن مالی هستند، حتی اگر فرزندانشان هم به خوبی درس نخوانند، پست‌های آموزشی و دانشگاهی را در اختیار خواهند گرفت و در مقابل فرزندان کشاورزان و کارگران به دیگر رشته‌های آموزشی برای کسب مشاغل فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند، حتی اگر دارای برتری یادگیری نسبت به فرزندان افراد پولدار و تحصیلکرده هم باشند.

آمار نشان می‌دهد فرزندان افراد پولدار و تحصیلکرده، حتی اگر سواد کمتری هم داشته باشند چهار برابر فرزندان افراد فقیر، پست‌های آکادمیک را در اختیار دارند. سیاسیون آلمانی تلاش‌های فراوانی برای انجام اصلاحات در سیستم آموزشی کشور انجام داده‌اند، ولی ناتوان از رفع برخورد دوگانه با کودکان هستند و سیستم‌ آموزشی کشور همچنان در خدمت فرزندان تحصیلکرده‌ها و پولدارهای جامعه است.

از سوی دیگر فرانسه حتی تمایلی برای بررسی برخورد دوگانه در سیستم آموزشی و اثرات منفی آن در کشور از خود نشان نداده است. همین شرایط در 30کشور عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی نیز وجود دارد. در این کشورها اگر چه در سال‌های اخیر به طور چشمگیری بر تعداد دانشجویان افزوده شده است، ولی بعضی از دانشجویان به سرعت به درجات عالی می‌رسند و تعدادی نیز با تأخیر، تحصیلات خود را به اتمام می‌رسانند.

کره جنوبی از سال 1960 میلادی تاکنون توانسته است تعداد دانشجویان خود را سه برابر کند و از رده بیست و یکم به رده سوم کشورهای عضو اتحادیه توسعه همکاری‌های اقتصادی برسد. فرانسه، انگلیس و ایتالیا رده خود را حفظ کرده‌اند، ولی آلمان از رده چهاردهم به رده بیست و سوم تنزل کرده است.

خیلی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بودجه کافی برای مؤسسات عالی کشور در نظر نمی‌گیرند و به طور متوسط بودجه اختصاصی بر مبنای هر دانشجو در کشورهای اروپایی، نصف بودجه‌ای است که آمریکا برای این منظور اختصاص می‌دهد.

کشورهای اروپایی اجازه دریافت شهریه را به دانشگاه‌ها نمی‌دهند، زیرا معتقد هستند در صورت دریافت شهریه، دانشجویان کم درآمد و فقیر دچار فشار اقتصادی خواهند شد. در حال حاضر تعداد دانشجویان در کشورهای اروپایی رو به کاهش است، به‌طوری که فقط یک سوم دانش‌آموزان کشورهای آلمان و فرانسه برای ادامه تحصیلات وارد دانشگاه می‌شوند.

در بعضی دیگر از کشورهای اروپا، دو سوم فارغ‌التحصیلان دبیرستان برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و دولت بودجه مناسبی را برای مراکز آموزش عالی این کشورها در نظر می‌گیرد. آمریکا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان، از طرفی با تعیین شهریه ناچیز و از طرفی دیگر با ایجاد تسهیلات فراوان، زمینه را برای افزایش تعداد دانشجویان فراهم آورده و در این راستا موفقیت‌های زیادی نیز بدست آورده‌اند.

مؤسسات عالی کشورهای اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند به یک مرکز مدرن علمی تبدیل شوند، زیرا از طرفی بودجه کافی در اختیار آنان قرار نگرفته و از طرف دیگر، تحقیقات لازم برای کشف بهترین نحوه انتقال مفاهیم و یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان به طور جدی صورت نگرفته است.

بعضی‌ها ادعا می‌کنند که اگر مسئولیت اداره مرکز آموزشی را به خود مؤسسات واگذار نماییم، تفاوت‌ها و تبعیض‌ها افزایش خواهند یافت، در صورتی که در کشور فنلاند- که سال‌هاست این برنامه را اجرا می‌کند- هم دانش‌آموزان و دانشجویان در سطح جهانی در رتبه اول قرار دارند و هم تفاوت زیادی بین مدارس و مؤسسات عالی این کشور مشاهده نگردیده است.

این در حالی است که مؤسسات آموزشی کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و سوئیس که قدرت تصمیم‌گیری در آنها با مقامات سیاسی است، هم در سطح بین‌المللی در رده‌های پایین قرار دارند و هم تبعیض و تفاوت در مراکز آموزشی آنان به وفور دیده می‌شود.

اندراس اسچیلچر /  ویما- اوت 2006
(به نقل از تحفه، ماهنامه فرهنگی، اجتماعی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن)

 
     
  
 

برای بازنشستگان عزیز

بنام خدا

این شعر را یکی از همکاران فرهنگی (شجاع ) برای بازنشستگان فرهنگی سروده اند :

سیز عشقین عالمیسیز ،عالمیم فدادی سیزه           شما عالم عشق هستید، عالم من فدای شماست

اولا اگر نچه جانلار فدا، روادی سیزه               اگر برای شما چندین جان فداشود شایسته آن هستید

گولوشلریزه آچر، یازلارین گوزل چیچکی         با خنده شما غنچه های زیبای بهار شکوفا میشود

محبتین اوزوسوز، قلبیم آشنادی سیزه                شما خود محبت هستید قلبم شمارا می شناسد

نجبتین باغنین ، یاپ یاشیل، طراوتی سیز             سبزترین طراوت باغ نجابتید

صفالی گلستانین ،واردی اعتقادی سیزه             گلستان باصفا به شما اعتقاد دارد

سیزین باخشلاریزین، دورسینده گون دولانر        خورشید به دور نگاههای شمار می چرخد

قرانلیغین گدیشی ،اصل ماجرا دی سیزه            تاریکی را از بین بردن ماجرای اصلی شماست

 شراب عشقیزی ،چوخلار ایچیپدی کفلیدیلر        شراب عشق شمارا خیلی ها خورده ومستند

بوسری گیزلده هر کس، بویوک جفادی سیزه      هر کس این سررا کتمان کند به شما جفای بزرگی کرده است

گئجه قارانلق اولاردی ،سیز اولماسایدوز اگر      شب تاریک می شد اگر شما نبودید

سحر نشانه سی سیز، صبح دلربادی سیزه          شما نشانه سحر هستید صبح دلربای شماست

تلکلموزدن اولور، در عیان مخاطبیزه               از گفتار شما دروگوهر به مخاطبان عیان می شود

جواهیرین تایی سیز، آینالار نمادی سیزه            مانند جواهر هستید آینه ها نمای شماست

دورون گدک گینه مکتب باغیندا بیر دولاناق       بلند شوید برویم درباغ مکتب گشتی بزنیم

یقین ادین بونی سیز، باغدا با وفادی سیزه         این را یقین بدانید که باغ هم وفادار شماست  

هنوز مدرسه لر، گوزلری سیزی گوزلور         هنوزهم چشمهای مدرسه ها منتظر شماست

گمان ائیلمیین درس، بی وفادی سیزه               گمان نکنید که درس به شما بی وفاست

اوقدر زمزمه ائتدیز ،محبتین درسین                 آنقدر درس محبت را زمزمه کردید

آچیلدی مدرسه نین، جمعه انسدادی سیزه          مدرسه ها هم جمعه ها برای شما باز شد

بو افتخار سیزه دور هله بوبرهه ده ده            این افتخار برای شماست که هنوزهم

وطن اوشاقلارینین ،واردی اعتقادی سیزه         که فرزندان وطن به شما ایمان دارند

(شجاع ) یه افتخار اولدی یازا گوزللره شعر     به (شجاع )افتخار شد که به زیبایان شعر بنویسد

اونون ارادتی البته بر ملادی سیزه                ارادت او البته برای شما عیان است

سیزیله خاطره لر، جانلانیر  خیالیمده             با شما خاطره ها در خیالم جان میگیرد

سیز عشقین عالمیسیز ،عالمیم فدادی سیزه           شما عالم عشق هستید عالم من فدای شماست

 

میلاد باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت وامامت مبارک باد

 

آمدم تا برایت بگویم
رازهاى بزرگ دلم را
بر ضریحت دخیلى ببندم
تا کنى چاره اى مشکلم را
آمدم با دلى تنگ و خسته
تا به پاى ضریحت بمیرم
یا که اى ضامن آهو از تو
حاجتم را اجابت بگیرم
حاجتم سبز چون روح جنگل
حاجتم پاک و ساده چو دریاست
حاجتم آرزویى بزرگ است
حاجتم مثل یک خواب زیباست
من کویرى عطشناک و خشکم
من بلد نیستم راه دریا
تو بیا و نشانم ده از لطف
سرزمینى که سبز است و زیبا
یا شبى که پر از غصه هستم
یک ستاره شود میهمانم
من ز دردم برایش بگویم
او شود همدم و همزبانم
آمدم با دلى تنگ و خسته
بغض هم بر گلویم نشسته
خواستم حاجتم را بگویم
حرف من در زبانم شکسته

علىرضا حکمتى