کتاب " ناتوانی های یادگیری: نظریه ها، تشخیص و راهبردهای تدریس" اثر ژانت لرنر و ترجمه دکتر عصمت دانش در شمارگان 1500 نسخه منتشر شده است. | |
خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه : در حال حاضر ناتوانی های یادگیری به منزله علت اصلی مشکلات شدید یادگیری تحصیلی شناخته شده است. ناتوانی های یادگیری، رشته ای تلفیقی و پویا است که نسبت به جامعه و پیشرفت های پژوهش های آموزش و پرورش و سیاست و تغییرات مهم در جامعه واکنش نشان می دهد. ویراست هفتم کتاب "ناتوانی های یادگیری" نظریه ها، تشخیص و راهبردهای تدریس این پیشرفت ها و تغییرها را در بر دارد. دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری نابینا نیستند، اما مانند همسالان خود نمی توانند بسیاری از چیزها را ببینند، ناشنوا نیستند اما در بسیاری از موارد نمی توانند مانند افراد عادی گوش کنند. آنها دچار عقب ماندگی ذهنی نیستند اما با روشی متفاوت یاد می گیرند و بسیاری از رفتارهایشان باعث به هم ریختن کلاس درس و ایجاد نارحتی در خانه می شود. کتاب ناتوانی های یادگیری به این موارد می پردازد. نظریه ها، تشخیص، راهبردهای تدریس کتاب درسی مقدماتی است که برای دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی که درس ناتوانی های یادگیری را برای نخستین و دومین بار گرفته اند. همچنین معلمان آموزش و پرورش، روانشناسان مدرسه، آسیب شناسان زبان، مشاوران و متخصصین مربوطه می توانند دیدگاه جامعی در زمینه ناتوانی های یادگیری برای زمان حال و آینده به دست آورند. این کتاب در چهار بخش اصلی بازنگری ناتوانایی های یادگیری و جنبه های مهم قانون آموزش و پرورش افراد مبتلا به ناتوانایی، فرایند ارزیابی - تدریس، موضوع های نظری و رهنمود های رو به رشد و ایجاد ارتباط بین نظریه ها و راهبردهای تدریس تألیف شده است. منبع " خبرگزاری مهر " |
همیشه به یاد داشته باشید که کمرنگ ترین مرکب ها از قویترین ذهن ها قویترند
اگر ما اصلا عیب نداشته باشیم از مشاهده اش در دیگران اینقدر خوشحال نمی شدیم
بزرگترین فن زندگی استفاده از فرصت های بی نظیری است که بر ما می گذرد - ساموئل جانسون
ا
گر تا کنون چندین بار در کارتان شکست خورده اید، نگویید شکست خورده ام، بگویید تنبلی کرده ام ، زیرا شخص اگر تنبل نباشد هیچوقت شکست نمی خورد
برای شناکردن به سمت مخالف جریان رودخانه قدرت و جرات لازم است و الا هر ماهی مرده ای می تواند از طرف جریان آن حرکت کند - ساموئل اسمایلز
آنکه امروز را از دست می دهد ، فردا را نخواهد یافت، خشبختی آینده در استفاده از زمان حال است - شانینگ
برای ثروتمند شدن تنها راه درآمد ثروت کافی نیست، باید راه خرج کردن را هم به خوبی دانست - بنیامین فرانکلین
هیچ وقت بیشتر از آن موقع خود را گول نمی زند که خیال می کند دیگران را فریب داده است - لاروشفوکه
ث
روتمندان اکثرا چنینند که بیشترین لذت را از نمایش دادن ثروتشان می برند - آدام اسمیت
انسان هیچ وقت بیشتر از آن موقع خود را گول نمی زند که خیال می کند دیگران را فریب داده است - لاروشفوکه
نقل ازhttp://www.modir.ir/
روز بیست و پنجم اردیبهشت ماهبرابرباپانزدهمماه مه ،روز جهانی خانواده است. این روزاز سال1372(1993میلادی) از طرف سازمان ملل متحد به منظور ایجاد فرصتی برای جلب توجهجهانیان به اهمیت خانواده ، این نهاد بنیادین جامعه ،در نظر گرفته شده است. در هر سال یک موضوع برای کار در آن سال از طرف سازمان ملل تعیین میشود
. موضوع امسال (سال 2006 ) “خانوادههای در حال تغییر : فرصتها و چالشها ” است.
تعداد جلسه |
مدت به روز |
تاریخ تشکیل |
نام شورای عالی وقت |
نام وزارتخانه وقت |
طول دوره وزارت |
وزیر یاوزرای وقت |
ردیف | ||
تا |
از |
تا |
از | ||||||
28 |
14/3/1302 |
7/7/1301 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
22/3/1302 |
31/3/1301 |
میرزاحسن خان محتشم السلطنه |
1 | |
10 |
29/7/1302 |
3/4/1302 |
شورای عالی معارف |
معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
30/7/1302 |
24/3/1302 |
دکتر محمد حسن خان حکیم الدوله |
2 | |
14 |
20/12/1302 |
6/8/1302 |
شورای عالی معارف |
معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
24/1/1303 |
3/8/1302 |
سلیمان میرزا |
3 | |
7 |
2/4/1302 |
23/2/1303 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
17/5/1303 |
25/1/1303 |
میرزا صادق خان مستشارالدوله | 4 | |
23 |
31/4/1304 |
16/6/1303 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
15/5/1304 |
8/6/1303 |
میرزا نظام الدین خان مشارالدوله حکمت،( کفیل) | 5 | |
6 |
8/9/1304 |
4/6/1304 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
28/9/1304 |
17/5/1304 |
سید مهدی مشیر فاطمی (عمادالسلطنه) | 6 | |
11 |
10/3/1305 |
30/9/1304 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
14/3/1305 |
29/9/1304 |
میرزا یوسف خان مشاراعظم (کفیل) | 7 | |
19 |
5/11/1305 |
1/4/1305 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
17/11/1306 |
15/3/1305 |
میرزا احمد خان نصیر الدوله بدر | 8 | |
33 |
13/10/1306 |
19/11/1305 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
16/10/1306 |
18/11/1305 |
سید محمد تدین | 9 | |
134 |
27/2/1312 |
4/11/1306 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
16/3/1312 |
17/10/1306 |
میرزا یحیی خان اعتماد الدوله قراگزلو | 10 | |
8 |
21/6/1312 |
3/4/1312 |
شورای عالی معارف | معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
21/6/1312 |
17/3/1312 |
دکتر احمد عمادالملک محسنی (کفیل) | 11 | |
126 |
11/5/1317 |
28/6/1312 |
شورای عالی معارف |
معارف واوقاف وصنایع مستظرفه |
21/5/1317 |
22/6/1312 |
میرزا علی اصغرخان حکمت(کفیل-وزیر) | 12 | |
55 |
18/6/1320 |
18/5/1317 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
29/6/1320 |
22/5/1317 |
میزرا اسماعیل مرآت (کفیل-وزیر) | 13 | |
7 |
20/8/1320 |
8/7/1320 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
10/9/1320 |
30/6/1320 |
دکتر عیسی صدیق | 14 | |
5 |
5/12/1320 |
18/9/1320 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
17/12/1320 |
11/9/1320 |
سید محمد تدین | 15 | |
7 |
25/4/1321 |
19/12/1320 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
15/5/1321 |
18/12/1320 |
مصطفی عدل | 16 | |
20 |
18/5/1322 |
16/5/1321 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
1/6/1322 |
18/5/1321 |
علی اکبر سیاسی | 17 | |
4 |
22/9/1322 |
15/6/1322 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
22/9/1322 |
2/6/1322 |
محمد وحید (معاون-کفیل) | 18 | |
9 |
23/12/1322 |
6/10/1322 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
23/12/1322 |
6/10/1322 |
دکتر عیسی صدیق |
19 | |
- |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
16/1/1323 |
8/1/1323 |
علی ریاضی | 20 | |||
2 |
5/2/1323 |
29/1/1323 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
9/2/1323 |
17/1/1323 |
دکتر قاسم غنی | 21 | |
11 |
7/6/1323 |
22/2/1323 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
14/6/1323 |
10/2/1323 |
محمد وحید (معاون کفیل) | 22 | |
8 |
4/9/1323 |
4/7/1323 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
4/9/1323 |
15/6/1323 |
باقر کاظمی | 23 | |
12 |
11/1/1324 |
18/9/1323 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
11/2/1324 |
5/9/1323 |
دکتر عیسی صدیق | 24 | |
22 |
29/10/1324 |
18/2/1324 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
30/10/1324 |
12/2/1324 |
غلامحسین رهنما | 25 | |
24 |
5/5/1325 |
27/11/1324 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
9/5/1325 |
25/11/1324 |
محمد تقی ملک الشعرای بهار | 26 | |
14 |
20/7/1325 |
12/5/1325 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
26/7/1325 |
10/5/1325 |
دکتر فریدون کشاورز | 27 | |
29 |
28/3/1326 |
27/7/1325 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
28/3/1326 |
27/7/1325 |
دکتر سید علی شایگان | 28 | |
6 |
10/5/1326 |
6/4/1326 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
10/5/1326 |
28/3/1326 |
دکتر منوچهر اقبال (کفیل) | 29 | |
11 |
7/9/1326 |
24/5/1326 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
18/9/1326 |
24/5/1326 |
دکتر عیسی صدیق | 30 | |
15 |
15/3/1327 |
3/11/1326 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
18/3/1327 |
6/10/1326 |
دکتر علی اکبر سیاسی | 31 | |
16 |
15/8/1327 |
22/3/1327 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
24/8/1327 |
27/3/1327 |
دکتر منوچهر اقبال | 32 | |
3 |
13/9/1327 |
29/8/1327 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
27/9/1327 |
25/8/1327 |
دکتر محمد سجادی | 33 | |
60 |
28/12/1328 |
4/10/1327 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
2/1/1329 |
28/9/1327 |
دکتر عبدالحمید اعظم زنگنه | 34 | |
8 |
4/4/1329 |
3/2/1328 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
5/4/1329 |
14/1/1329 |
مسعود کیهان | 35 | |
28 |
9/11/1329 |
11/4/1329 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
17/10/1329 |
6/4/1329 |
دکتر شمس الدین جزایری | 36 | |
3 |
13/12/1329 |
22/11/1329 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
16/12/1329 |
17/11/1329 |
دکتر عبدالحمید اعظم زنگنه | 37 | |
4 |
8/2/1330 |
20/1/1330 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
12/2/1330 |
29/12/1329 |
حبیب اله آموزگار | 38 | |
11 |
3/9/1330 |
22/2/1330 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
3/9/1330 |
13/2/1330 |
دکتر کریم سنجابی | 39 | |
16 |
22/4/1331 |
15/9/1330 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
28/4/1331 |
15/9/1330 |
دکتر محمود حسابی | 40 | |
32 |
27/5/1332 |
16/5/1331 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
28/5/1332 |
31/4/1331 |
محمد مهدی آذر | 41 | |
33 |
22/12/1333 |
31/6/1332 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
22/12/1333 |
29/5/1332 |
رضا جعفری(معاون-کفیل -وزیر ) | 42 | |
18 | 1/3/1339 | 17/1/1334 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
1334 |
1334 |
دکتر محمود مهران | 43 | |
10 | 9/11/1339 | 24/7/1339 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
11/1339 |
7/1339 |
دکتر عیسی صدیق | 44 | |
3 |
3/2/1340 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ | به مدت 3 روز |
1339 |
دکتر صالح | 45 | ||
31 | 27/3/1341 | 31/2/1340 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
1341 |
1340 |
محمد درخشش | 46 | |
24 | 1/12/1342 | 16/5/1341 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهن |
1342 |
1341 |
دکتر پرویز خانلری | 47 | |
16 | 8/9/1343 | 16/1/1343 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
1343 |
1342 |
دکتر عبدالعلی جهانشاهی | 48 | |
165 | 8/5/1346 | 22/9/1343 |
شورای عالی فرهنگ |
وزارت فرهنگ |
1346 |
1343 |
دکتر هادی هدایتی | 49 | |
120 | 25/1/1353 | 1/3/1347 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1353 |
1347 |
دکتر اسفند فرخ روپا سای | 50 | |
31 | 19/11/1354 | 8/2/1353 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1355 |
1353 |
دکتر احمد هوشنگ شریفی | 51 | |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1357 |
1355 |
دکتر منوچهر گنجی | 52 | ||||
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
10/1357 |
8/1357 |
دریا سالار کمال حبیب الهی | 53 | ||||
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1357 |
1357 |
دکتر محمد رضا عاملی تهرانی | 54 | ||||
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
22/11/1357 |
16/10/1357 |
امین اله ریاحی | 55 | ||||
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1358 |
1357 |
دکتر غلامحسین شکوهی | 56 | ||||
7 | 20/8/1358 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1359 |
1358 |
محمد علی رجایی (کفیل ) | 57 | ||
33 | 7/5/1359 | 27/8/1358 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1360 |
1359 |
محمد علی رجایی | 58 | |
- |
14/5/1359 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
- |
- |
ایرج شگرف نخیی(سرپرست) | 59 | ||
8 | 9/12/1360 | 4/1360 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1361 |
1360 |
دکتر محمد جواد با هنر | 60 | |
89 | 9/3/1363 | 16/12/1360 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1363 |
1361 |
اکبر پرورش | 61 | |
115 | 17/6/1367 | 26/1/1364 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1367 |
1363 |
سید کاظم اکرمی | 62 | |
151 | 22/3/1376 | 7/7/1367 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1376 |
1367 |
دکتر محمد علی نجفی | 63 | |
54 | 31/3/1380 | 6/6/1376 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1380 |
1376 |
حسین مظفر | 64 | |
22/6/1380 |
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش |
1384 |
1380 |
مرتضی حاجی | 65 | |||
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش | 1384 | 1380 | دکتر علی اصغرفانی(سرپرست) | 66 | ||||
شورای عالی آموزش وپرورش |
آموزش وپرورش | تا کنون | 1384 | مهندس محمود فرشیدی | 67 |
برای مشاهده کلیک کنید http://persianbook.net/structure/sales.php?query=26
مدیران عزیز و معلمان گرامی در هرجا که هستند دیگر جای درنگ نیست ادامه تحصیل بدهید با این همه دانشگاه مجازی وامکانات موجود که هست.
تعدادی آدرس دانشگاه مجازی در لینک ها آمده است .
تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.
انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد
دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.
در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند ...
مفهوم علم
ـ امروزه در زبان پارسی و عربی کلمه «علم» به دو معنای متفاوت بکار برده می شود.
1- معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. قرآن کریم به این معنا اشاره دارد که « هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» «آیا یکسانند آنان که می دانند و آنان که نمی دانند.» (زمر/ 9)از این منظر به همه دانستنیها صرف نظر از نوع آنها علم گفته می شود مطابق این معنا، اخلاق، ریاضیات، فقه، دستور زبان، مذهب، زیست شناسی و نجوم همه علم اند... کلمه Knowledge در انگلیسی و Connaissance در فرانسه معادل این معنا علم اند.
2-کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند... علم در این جا در برابر همه دانستنیهایی قرار می گیرد که آزمون پذیر نیستند. اخلاق (دانش خوبی ها و بدیها) متافیزیک (دانش احکام و عوارض مطلق هستی) عرفان (تجارب درونی و شخصی) منطق (ابزار هدایت فکر) فقه، اصول، بلاغت، و ... همه بیرون از علم به معنای دوم آن قرار می گیرند و همه به این معنا غیر علمی اند کلمه SCIENCE در انگلیسی و فرانسه معادل این معنا علم اند.
دیده می شود که علم در این معنا بخشی ازعلم به معنای اول را تشکیل می دهد و به سخن دیگر علم تجربی نوعی از انواع دانستنیهای بسیاری است که در اختیار بشر می تواند قرار گیرد. رشد علم به معنای دوم عمدتا از آغاز دوره رنسانس به بعد است در حالیکه علم به معنای مطلق آگاهی (معنای اول) تولدش با تولد بشریت هم آغاز است. آیه قرآنی «خلق الانسان علمه البیان» (خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی تعلیم داد/ رحمن/4و3) بهترین موید این معناست.
معنای عالم باتوجه به دو تعریف از علم
ـ در نگاه اول به علم که نگاه ترکیبی به معرفت است خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی است چرا که پس از تعلیم آدم توسط خداوند دستور «قال یا آدم اننبئهم باسمائهم» (ای آدم ملائکه را به این اسماء آگاه ساز/ بقره 33) آدم علیه السلام داده شده این بدان جهت است که اساساً هدف آفرینش انسان با علم و معرفت پیوند ناگستنی دارد در بیان رسا و جامع سید شهیدان امام حسین (ع) این معنا به خوبی روشن است که: «ما خلق العباد الا لیعرفوه، فاذا عرفوه عبدوه» (بندگان را نیافرید مگر برای آن که او را بشناسند پس چون او را شناختن عبادتش خواهند کرد. ـ در این معنا هدف از ارسال معلم ثانی ارائه معرفتی است که انسان بواسطه آن به عبادت می رسد «هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم تیلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» (اوست خدایی که پیامبر بزرگوار از میان شان برانگیخت تا بر آنان آیات وحی را تلاوت کند و آنان را پاک سازد و شریعت کتاب و حکمت الهی را بیاموزد که پیش از این همه در ورطة جهالت و گمراهی بودند (جمعه/2) در این آیه همه علوم از جمله بیان، اخلاق، تعلیم کتاب و حکمت، برای رهایی از گمراهی و یافتن راه هدایت (عبادت) توسط پیامبر (ص) معرفی شده است. ـ در نگاه دوم که نگاه تفکیکی به شاخه ای معرفت است. معلم اول ارسطو است چرا که «وی نخستین واضع علم منطق بود ... و راه دلیل و برهان منطقی را باز نمود و معلم ثانی نیز ابونصر فارابی است بخاطر آنکه او اول بار کتب حکمت یونانی را که ارسطو و غیره تحریر کرده اند از یونانی به عربی ترجمه کرد و تعلیم داد....
ارزش و مقام معلم
شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می کند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل می سازد. خداوند را می خوانیم که او رابا سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) محشور سازد.
هنر معلمی:
معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:
اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5)
بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.
در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.
مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:
چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد
از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.
شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید:
خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.
به همین جهت امام خمینی (ره) می فرمود:
معلم اول خدای تبارک و تعالی است ..... به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.
داستانی زیبا از رابطه شاگرد و معلم:
بهترین نوع این رابطه که سرشار از ادب و فروتنی است، در داستان حضرت موسی (ع) به عنوان شاگرد و حضرت خضر (ع) در مقام معلم ـ نمود دارد. موسی (ع) مأمور شد تا از بنده ای صالح به نام خضر (ع) کسب علم کند. قرآن آغاز گفت و گوی این معلم و شاگرد را این چنین بیان می کند:
قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشداً * قال انک لن تستطیع معی صبراً * و کیف تصبر علی ما لم تحط به خبراً * قال ستجدنی ان شاء الله صابراً و لا اعصی لک امراً * قال فان اتبعتنی فلا تسئلنی عن شی ءٍ حتی احدث لک منه ذکراً. (کهف: 66 ـ 70)
موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده که مایه رشد است به من بیاموزی؟ گفت : «تو هرگز هم پای من نمی توانی صبر کنی و چگونه در مورد چیزهایی که از آن شناخت نداری، شکیبایی می کنی؟» گفت: «اگر خدا بخواهد، مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم». گفت: اگر به دنبال من آمدی، چیزی از من مپرس تا خودم از آن با تو سخن بگویم.»
معلم در کلام امام خمینی (ره):
نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.
تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.
معلم در سخنان مقام معظم رهبری:
دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.
اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.» این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.
معلم در کلام استاد مطهری:
معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم مشتعل شود.
مقام معلم
می توان در سایه آموختن گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد، یاد آموختیم پس، سویدای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم
ای معلم چون کنم توصیف تو چون خدا مشکل توان تعریف تو
ای تو کشتی نجات روح ما ای به طوفان جهالت نوح ما
یک پدر بخشنده آب و گل است یک پدر روشنگر جان و دل است
لیک اگر پرسی کدامین برترین آنکه دین آموزد و علم یقین
استاد حسین شهریار