مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

آموزش به شاگردانی که از طریق استدلال استقرایی یاد می گیرند

وقتی  شاگردانت  آنچه  تو  می گویی  را  نمی فهمند  ........

 واژه  معمول  این روزها ی  بسیاری  از  دبیران  اینست  که ...... انها  در  مباحث  پایه  ایراد  دارند

  .......یا  اصلا  درس  نمی خوانند ...........

 بقیه را در اینجا بخوانید

کتاب‌های کتابخانه دیجیتال از یک میلیون گذشت

دانش - همشهری آنلاین:
تقریباً یک دهه پیش دانشمندان کامپیوتر در دانشگاه کارنگی ملون طرحی را آغاز کردند که هدف بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کرد، دیجیتال کردن همه کتاب‌های منتشرشده نوع بشر و قرار دادن آنها به صورت رایگان بر روی اینترنت.

به گزارش آسوشیتدپرس معماران این طرح در پیتسبورگ در ایالت پنیسلوانیای آمریکا سه‌شنبه 27 نوامبر (7 آذر) اعلام کردند که به یکی از آخرین اهداف‌شان رسیده‌اند و بیش از 1.5 میلیون کتاب- را که بسیاری از آنها چینی هستند- اسکن کرده‌اند و به اسکن‌کردن روزانه هزاران کتاب دیگر ادامه می‌دهند.

راج ردی استاد علوم کامپیوتر و روباتیک در این دانشگاه که سرپرست این طرح است گفت: "اکنون هرکسی بر روی اینترنت می‌تواند به مجموع‌ای از کتاب‌ها به اندازه یک کتابخانه بزرگ دانشگاهی دسترسی داشته باشد.

آخرین مرحله در توسعه این به اصطلاح "کتابخانه جهانی" که "طرح کتاب میلیونی" نامیده می‌شود، از سال  2002 آغاز شد، هنگامی که گروه ردی به طور موفقیت‌آمیزی 1000 کتاب را اسکن کرده بودند.

بیشتر کار اخیر را کارگرانی در مراکز اسکن کتاب در هند و چین با کمک 3.5 میلیون دلاری که اهدایی "بنیاد ملی علوم" و مشارکت‌های سخاوتمندانخ9 سازندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام داده‌اند.

آمریکا، چین و هند هر کدام 10 میلیون دلار کمک نقدی به این طرح انجام داده بودند و همچین همکارانی در دانشگاه ژنجیانگ چین، موسسه علوم هند و کتابخانه اسکندریه مصر در آن مشارکت داشتند.

این طرح اولین در نوع خود نیست. شرکت‌های گوگل و مایکروسافت اقدامات مشابهی را آغاز کرده‌اند، اما نمایندگان دانشگاه کارنگی ملون می‌گویند که طرح آنها بزرگترین کتابخانه دیجیتال  دانشگاهی از کتاب‌های رایگان است و هدف تجاری را دنبال نمی‌کند.

به گفته ردی این کار قدمی به سوی ایجاد یک کتابخانه آنلاین اسن که کتاب‌های با نحوه انتشار سنتی را در دسترس همگان قرار می‌دهد. او گفت: "موانع اقتصادی توزیع دانش در حال فروریختن هستند."

مایکل شاموس، یک استاد علوم کامپیوتر کارنگی- ملون و وکیل حق ومولف که در این طرح کار می‌کند، گفت رسالت این کتابخانه از جمله قراردادن رایگان مقادیر زیادی از اطلاعات به صورت رایگان بر روی اینترنت و حفظ متون نادر و روبه زوال است.

به گفته او کتاب‌هایی که اسکن شده‌اند از موسسه‌ها و افراد گوناگون در سراسر جهان قرض گرفته شده بودند، گرچه موسسات اروپایی از همکاری در این مورد پرهیز کردند.

این کتابخانه تا به حال حاوی کتاب‌هایی از 20 زبان مختلف از جمله 970000 کتاب به زبان چینی، 360000 کتاب به زبان انگلیسی، 50000 کتاب به زبان هندی جنوبی تلوگو و 40000 کتاب به زبان عربی است.

کتابخانه دیجیتال جهانی را در این آدرس می‌توانید ببینید: http://www.ulib.org

همشهری

چگونه می توان مشکلات رفتاری بی انضباطی را ..........

 

چگونه می توان مشکلات رفتاری بی انضباطی را در مدرسه و کلاس کاهش داد؟

الف) راه کارهای مبتنی بر سیستم مدرسه

 

1 داشتن قوانین صریح و روشن:

یکی از عوامل مهم در پیشرفت مدارس و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان داشتن قوانین صریح، روشن و دقیق است. اکثر دانش آموزان طالب معیارها و موازین رفتاری هستند و از بی قانونی سردرگمند یک اساس نامه رفتاری با توصیف و تشریح خوب و متولیان خیرخواه از عوامل اساسی در ایجاد اعتماد به نفس و موفقیت دانش آموزان است.

 

 

2 استفاده بیشتر از مشارکت دانش آموزان:

هر چقدر دانش آموزان در مدرسه به حساب بیایند و هرچقدر بتوانیم آن ها را در مدرسه مشارکت دهیم و از توانمندی های آن ها استفاده کنیم ، کمک می کنیم که آن ها به ما اعتماد بیشتری پیدا کنند و ما را منصف تر بدانند، این کار سبب نزدیکی بیشتر عوامل مدرسه به دانش آموزان می گردد و علاوه بر آن توانمندی های آن ها را رشد داده و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت می کند .شوراهای دانش آموزی ، مشاوره همپایان، انجمن اسلامی، بسیج دانش آموزی، گروه های همدرس، انجمن های علمی و ... محمل بسیار مناسبی برای استفاده بیشتر از مشارکت دانش آموزان است.

 

3 تلاش برای ایجاد جو صمیمی بر مبنای روابط انسانی در مدرسه:

اگر در جو مدرسه رابطه ی رئیس و مرئوس ، رئیس و دانش آموز، دستورات یک طرفه، امر و نهی، نصیحت، پرگویی، ادبیات دلسرد کننده و منفی رواج داشته باشد جو آن مدرسه غیر صمیمی است. در چنین محیطی به مرور افراد از هم دور می شوند؛ حرف همدیگر را کمتر می فهمند؛ علیه هم متحد می شوند ؛ دلسوزی از کارشان محو می شوند؛ افراد فقط به دنبال انجام وظیفه هستند و به نتیجه و کیفیت کار توجه چندانی ندارند؛ کارکنان از هم دلخور و ناراحت هستند؛ فرسودگی شغلی در این محیط بالاست و از همه مهمتر موفقیت در این سیستم دست نیافتنی است و دانش آموزان کم انگیزه بیشتر از سایرین از این محیط در رنج هستند.

بنابراین برای حل این مشکل نیاز است :

1-3)سیستم مدیریتی مدرسه مدل رهبری آموزشی باشد

 هر قدر از رئیس بودن به سمت رهبر بودن حرکت کنیم، صمیمیت در مدرسه بیشتر خواهد شد .

منبع http://pic85.blogfa.com/

معرفی کتاب

 

گریفیث، دانیل   1373
انتشارات مارلیک
مترجم: بخشی، خداداد
9ر 4گ LB - 2805 -
School administration and organization

روابط انسانی در مدیریت آموزشی

فصل اول - روابط انسانی , مفاهیم و محتوا
فصل دوم - روابط انسانی و انگیزه های انسانی
فصل سوم - روابط انسانی و ادراک
فصل چهارم - روابط انسانی و ارتباطات
فصل پنجم - روابط انسانی و اختیار
فصل ششم - روابط انسانی و قدرت
فصل هفتم - روحیـــه
فصل هشتم - ساخت گروهـــی
فصل نهم - تصمیم گیری
فصل دهم - روابط  انسانی و رهبر

بسیجیان دلاور روزتان مبارک

شهدا را به خاک نسپاریم، به یاد بسپاریم.

وقت آن است که ما که وارثان این خونها و بازماندگان شهیدان به خون‌خفته هستیم، از پای ننشینیم تا فداکاری آنها را به ثمر برسانیم.

                                                                                                                       امام‌خمینی(ره)

نگذارید پیش‌کسوتان شهادت و خون در پیچ‌ و خم زندگی روزمره‌تان به فراموشی سپرده‌شوند.

                                                                                                                  امام‌خمینی(ره)

این نظام به برکت خون شهدا و مبارزات رزمندگان در جهان شناخته‌شده‌ است.

                                                                                                     حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

توفان فکری

مقدمه 
توفان فکری "
BRAIN STORMING" یکی از شناخته شده ترین شیوه های برگزاری جلسات هم فکری و مشاوره بوده و کاربرد جهانی دارد. این روش دارای مزایا وویژگیهایی منحصربه فرد است . درواقع بسیاری از تکنیک های دیگر منشعب از این روش است . در اینجا ضمن معرفی کوتاهی از تاریخچه و تعریف توفان فکری به بررسی قواعداین روش می پردازیم . آنگاه ترکیب اعضا و گروه مشخص می شود و پس از آن روندبرگزاری یک جلسه توفان فکری ارائه می گردد. درنهایت مزایا و معایب این روش معرفی می شود تا دبیران و روسای جلسات بتوانند دامنه کاربرد آن را ارزیابی کرده و درجای خوداز آن استفاده کنند.
این روش توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی گردید. در آن زمان بنیادفرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی ، بازرگانی ، علمی وفنی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت به کار گرفت . موفقیت این روش در کمک به حل مسائل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد.
فرهنگ لغت و بستر تعریف توفان فکری را چنین بیان می دارد: "تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد". در این روش همه نظرات در جمع بندی مورداستفاده قرار می گیرند. روش توفان فکری امروزه یکی ازمتداول ترین روشهای تصمیم گیری گروهی است و موجب گسترش و تحول بسیاری ازروشهای مرتبط و مشابه گردیده است . دانشمندان زیادی ازجمله : اسبورن ، کال وهمکاران ، بوچارد، گچکا و همکاران ، دلبگ و همکاران ، لوئس ، ونگاندی و سیج درکتابهای خود به این روش پرداخته اند و جهت ارتقا آن کوشیده اند

 
 
 
 
قواعد توفان فکری 
اسبورن عنوان می دارد: "پیشنهاد ایجاد شده در ذهن یک فرد عادی در گروه ، 2 برابرپیشنهاد ایجاد شده درحالت انفرادی است ". درصورتی که قواعد و مقررات مشخصی برای جلسات توفان فکری در نظر گرفته و رعایت گردد، این روش بسیار کارآمدترخواهدشد. توفان فکری بر دو اصل و چهار قاعده اساسی استوار است .
اصل اول مبتنی بر تنوع نظرات است . تنوع نظرات آن بخش از مغز را که به خلاقیت مربوط است فعال تر می کند تا بر تفکر قضاوتی "
JUDJMENTAL THINKING
" خودفائق آید. تفکر قضاوتی درواقع به معنی ارزیابیها و نظرات تکمیلی نسبت به مطلبی مطرح شده است . به این منظور بعد از آنکه تمامی پیشنهادات را جمع آوری گردید:بررسی و ارزیابی پیشنهادات صورت می گیرد.
اصل دوم کمیت ، فزاینده کیفیت است . یعنی هرچه تعداد پیشنهادات بیشتر شود،احتمال رسیدن به یک راه حل بهتر افزایش می یابد.

چهار قاعده اساسی توفان فکری 
1 - انتقال ممنوع : این مهمترین قاعده است و لازم است تمام اعضا به آن توجه کرده وبررسی و ارزیابی پیشنهاد را به آخر جلسه موکول کنند. ضمن اینکه ملاحظه تبعیض آمیزپیشنهادات نیز ممنوع است .
2 - اظهارنظر آزاد و بیواسطه : این قاعده برای جرات بخشیدن به شرکت کنندگان برای ارائه پیشنهاداتی است که به ذهن آنها خطور می کند. به عبارت دیگر در یک جلسه توفان فکری تمام اعضا باید جسارت و شهامت اظهارنظر را پیدا کرده باشند و بدون آنکه ترسی از ارزیابی و بعضا انتقاد مستقیم داشته باشند; بتوانند پیشنهاد و نظر خود را بیان کنند.هرچه پیشنهادات جسورانه تر باشد نشان دهنده اجرای موفق تر جلسه است .
3 - تاکید بر کمیت : هرچه تعداد نظرات بیشتر باشد، احتمال وجود پیشنهادات مفید وکارسازتر در بین آنها بیشتر می شود. موفقیت اجرای روش توفان فکری با تعدادپیشنهادات مطرح شده در جلسه رابطه مستقیم دارد. در این روش این گونه عنوان می شودکه هرچه تعداد پیشنهاد بیشتر باشد احتمال وجود طرح پیشنهاد کیفی بیشتر است .
4 - تلفیق و بهبود پیشنهادات : اعضا می توانند علاوه بر ارائه پیشنهاد، نسبت به بهبودپیشنهاد خود اقدام کنند. روش توفان فکری این امکان را به اعضا می دهد که پس ازشنیدن پیشنهادات دیگران پیشنهاد اولیه بهبود داده شود. آنها همچنین می توانند پیشنهادخود را با چند پیشنهاد دیگر تلفیق کرده و پیشنهاد بهتر و کاملتری را به دست آورند.

 
 
ترکیب اعضای گروه توفان فکری 
درهر جلسه توفان فکری لازم است افراد ذیل حضور داشته باشند: رئیس ، دبیرجلسه و اعضای گروه . رئیس جلسه ، قواعدکاری و مسئله موردبحث "مشکل " را مطرح می کندو ناظر بر حسن اجرای آنهاست . دبیر، کار ثبت صورتجلسه را انجام می دهد. بهتر است دبیر نزدیک رئیس جلسه بنشیند، به طوری که بتواند نقش رابط غیرمستقیم بین رئیس جلسه و اعضا را ایفا کند. بهتر است پیشنهادات بطور گزارشی - نه کلمه به کلمه -یادداشت شوند. اسبورن پیشنهاد می کند که از افرادی که دارای موقعیتهای شغلی یکسان هستند برای هم فکری ، دعوت به عمل آید. ضمنا باید درنظرداشت چنانچه رئیس ومرئوس با هم در یک گروه باشند، اصل اظهارنظر آزاد و بیواسطه خدشه خواهدیافت مگرآنکه برای آن قبلا تدابیری اندیشیده شده باشد.

روئ
یه برگزاری جلسات توفان فکری 
یک گروه 6 تا 12 نفری از اعضا انتخاب می شوند "حتی الامکان از لحاظ رتبه اداری همسان باشند";
مشکل به روشنی تعریف شده ، و برای شرکت کنندگان توضیح کافی داده می شود;
حداقل یک هفته از طرح صورت مسئله گذشته باشد "یعنی دستور کار هر جلسه قبلااعلام شده باشد";
بلافاصله پیش از جلسه اصلی توفان فکری ، برای اعضا، جلسه ای توجیهی برگزارمی شود;
با نوشتن صورت مسئله بر روی تخته سیاه به طوری که برای همه قابل خواندن باشد،جلسه توفان فکری شروع می شود;
رئیس جلسه 4قاعده جلسه توفان فکری را متذکر می شود;
هریک از اعضا که مایل به ارائه پیشنهاد باشد دست خود را بالا می برد و در هر نوبت یک پیشنهاد را ارائه می دهد;
رئیس جلسه طی یادداشتی 2کلمه ای و کوتاه ، هریک از پیشنهادات را روی تخته سیاه می نویسد و در همین حال دبیر جلسه پیشنهاد را با جزئیات بیشتری ثبت می کند;
درصورت لزوم رئیس جلسه می تواند برای برانگیختن اذهان در ارائه پیشنهادات جدیدصورت مسئله یا پیشنهادات ارائه شده ، را مجددا طرح کند;
مدت زمان جلسه نباید از حد مجاز، که معمولا 60 دقیقه است تجاوز کند.

 
 

مزایا و معایب 
با وجودی که روش توفان فکری بسیار متداول و رایج است ، لیکن تاکنون به طورخاص ، درجهت روشن نمودن بهترین شرایط اجرای این روش ، تحقیقات کافی صورت نگرفته است . مزایای این روش عبارتند از:
1 - باتوجه به اصل هم افزایی یا سینرژی باعث می شود که خلاقیت گروهی موثرتر ازخلاقیت فردی عمل کند;
2 - با این روش ، در مدت زمان نسبتا کوتاهی ، شمار زیادی پیشنهاد حاصل می شود;
معایب و نقایص این روش عبارتند از:
1 - ممکن است ، ایجاد شرایط جهت اظهارنظر آزاد و بیواسطه دشوار باشد;
2 - گروه معمولا تحت فشار اکثریت قرار گرفته و موجب می شود فرد با نظر اکثریت موافقت کند، حتی اگر قویا احساس کند که نظر اکثریت اشتباه است ;
3 - اکثر اوقات تمایل گروه بر حصول یک توافق است ، تا دستیابی به پیشنهادات متنوعی که به خوبی موردبررسی قرار گرفته باشند; درواقع این حرکت در حال حاضر بخاطرساختار جلسات ، به صورت عادت در آمده است .
4 - هنگام توفان فکری ، اغلب افراد مواردی بدیهی یا ایده آل را پیشنهاد می کنند و این ازتلاش آنها برای بحث بیشتر و درنتیجه ارائه پیشنهادات خلاق می کاهد;
5 - ماهیت تنوع گرای توفان فکری ; خود به خود مسبب افزایش پیشنهادات می شود ولی اصلاح و پالایش ساختاری پیشنهادات را دربرندارد;
6 - اگر گروه از یک رئیس جلسه خوب برخوردار نباشد ممکن است برخی از افرادجلسه را، به طور کامل تحت الشعاع خود قرار دهند;
7 - اجرای موفقیت آمیز این روش مستلزم شناخت قبلی افراد از مسئله است ;
8 - در این روش ، بهبود مرحله به مرحله "تدریجی " پیشنهادات کمتر مشاهده می شود;
9 - گاهی اوقات این روش ، به مسائل نسبتا ساده و پیش پاافتاده محدود گشته و باعث می شود که روش ارائه شده ، برای حل مسائل کلی پیچیده و کارآیی کافی را نداشته باشد;
10 - برای بعضی افراد، پیروی از قواعد این روش ، یا ارائه پیشنهادات متنوع مشکل است .

 
 
روشها و تکنیک های مشابه 
از توفان فکری روشهای گوناگونی مشتق شده است . مثلا، یک روش می گوید بهتراست شرکت کنندگان پیش از ورود به جلسه پیشنهادات خود را کتبا، دراختیار رئیس جلسه قرار دهند، رئیس جلسه ، پیشنهادات را بدون اعلام منبع ، برای همه شرکت کنندگان قرائت می کند. این روش که برای ازبین بردن معایب بندهای 2و3 مورداستفاده قرارمی گیرد، توفان فکری گمنام "
ANONYMOUS BRAINSTORING" نام دارد.
شیوه های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته می شود، تانظرات خود را در مدتی کوتاه به رشته تحریر درآورند. این روش افکارنویسی "
BRAINWRITING" خوانده می شود.
تلفیقی از افکارنویسی و توفان فکری نیز وجود دارد که به روش
TRIGGER مشهوراست . این روش را جورج مولر کارشناس شرکت فورد موتورز ابداع کرد. در این روش شرکت کنندگان هرکدام شخصا فهرستی از کلمات مرتبط به مسئله را تهیه می کنند. مزیت این روش بر روش توفان فکری در این است که قابلیت بسط و گسترش پیشنهادات رادارد.
ویلیام گوردن به منظور غلبه بر برخی مشکلات توفان فکری شیوه جدیدی را ابداع کرد. رویه آن بدین گونه است که : رئیس جلسه ، از گروه می خواهد تا به مفهوم یا اصول مسئله پرداخته و مسئله را ریشه ای موردبررسی قرار دهند. رفته رفته ، با مطرح شدن نظرات متفاوت ، افراد اطلاعات بیشتری پیدا کرده و پیشنهادات جدیدی مطرح می کنند.مزیت عمده این روش ، امکان بررسی سایر پیشنهادات و عدم تمرکز بر یک پیشنهاداست . درنتیجه این روش مانع تصمیم گیری ناپخته در فرایند حل مسئله می گردد.
گونه دیگر توفان فکری شیوه
SUCCESIVE INTEGERATION OF PROBLEM ELEMENTS=SIL است . این روش به وسیله هلموت اشلیکسوپ از موسسه باتل ابداع گردید. معایب بندهای شماره 2،3،5 با این روش برطرف خواهدشد. در این روش عناصرجلسات آزاد و روابط اجباری بطور فزاینده ترکیب می شوند تا اینکه گروه به راه حل نهایی موردتوافق دست یابد. توفان فکری عبارت است از بیان تفکرهای متنوع ، درحالی که روش SILکتبی بوده و تفکر "چه متنوع ، چه مشابه " اصل است .
گروه اسمی و دلفی نیز مواردی از توفان فکری است که در آینده موردبررسی قرارخواهدگرفت . این دو روش عیب بند 8 را مرتفع می کند.

نوشتن کلمات با ماشین حساب!

در زبان انگلیسی برای هر عددی در ماشین یک حرف انگلیسی را در نظر گرفته اند. این حروف که حروف اصلی هم هستند به وسیله آنها میتوان هر عبارت یا کلمه ای را توسط ماشین حساب نوشت. اما با اندکی ذکاوت!
لیست این حروف و اعداد به شکل زیر است:

0=O
1=I
2=S
3=E
4=H

5=Z
6=G
7=L
8=B
برای نوشتن حروف به وسیله ماشین حساب باید اعداد را به شکل معکوس نوشت ، سپس ماشین حساب را وارون کرد! بدین معنا که اعداد را از جهت دیگر نوشت ، سپس ماشین حساب را دوران داد تا حروف به شکلی کاملأ خوانا دیده شود.
به عنوان مثال برای نوشتن کلمه GOOGLE ، باید اعداد را از حرف E شروع کرد و به G رساند ، یعنی عدد 376006 را وارد ماشین حساب کرد ، سپس ماشین حساب را بر عکس کرد تا به طور واضح واژه google نمایان شود! میتوان از اعداد استفاده کرد. به ویژه به حالت دیجیتالی ماشین حساب این موضوع قابل درک تر میشود.
مثال های دیگر:
0.7734 = HELLO
GLIB = 8176
LOGS = 5607
همان طور که دیدید در کلمه HELLO و کلیه کلماتی که به O ختم میشوند باید پس از زدن 0 یک . نیز وارد کرد.
یکی از دلایلی که در امتحانات درسی اجازه تبادل ماشین حساب داده نمیشود همین ترفند است.
برگرفته شده از : http://www.softestan.ir

 

جبران خلیل

شما همراه زاده شدید و تا ابد همراه خواهید بود.
آری شما در خاطر ِ خاموشِ خداوند نیز همراه خواهید بود.
اما در همراهیِ خود حد فاصل را نگهدارید، و بگذارید بادهای آسمان در میان شما به رقص درآیند.
 
به یکدیگر مهر بورزید، اما از مهر بند مسازید: بگذارید که مهر دریای مواجی باشد در میان دو ساحل روح های شما.
 
جام یکدیگر را پر کنید، اما از یک جام منوشید. از نان خود به یکدیگ بدهید، اما از یک گرده نان مخورید.
 
با هم بخوانید و برقصید و شادی کنید، ولی یکدیگر را تنها بگذارید، همانگونه که سازهای تار تنها هستند، با آنکه از یک نغمه به ارتعاش در می آیند.
 
دل خود را به یکدیگر بدهید، اما نه برای نگهداشتن. زیرا که تنها دست زندگی می تواند دلهایتان را نگهدارد.
 
در کنار یکدیگر بایستید اما نه تنگاتنگ؛ زیرا که ستونهای معبد دور از هم ایستاده اند، و درخت بلوط و سرو در سایه یکدیگر نمی بالند.