مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

3میلیون بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد

سه میلیون بازمانده از تحصیل لازم التعلیم و 120 هزار و 488 نفر بازمانده از تحصیل بزرگسال در کشور وجود دارد.

نورالدین میرزایی، در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه چهارم توسعه یعنی سال 1388، یک میلیون نفر از بازماندگان لازم التعلیم را تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دهیم.

وی با اشاره به این که بازماندگان از تحصیل بزرگسال، معمولا به دلایل شغلی و تاهل امکان حضور در مدارس روزانه را ندارند، این دو موضوع را علت اصلی بازماندگی از تحصیل بزرگسالان خواند و اظهار کرد: برای افزایش پوشش تحصیلی این افراد، شورای آموزش از راه دور استان‌ها شهریه بزرگسالان در مراکز آموزش از راه دور را بر عهده گرفته و در نتیجه تحصیل در این مراکز برای دانش‌آموزان بزرگسال بازمانده از تحصیل رایگان است.

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور با اعلام این که هم اکنون 201 هزار و 447 دانش‌آموز در حدود 15 هزار روستا و برخی از شهرهای محروم کشور تحت پوشش آموزش از راه دور قرار دارند، افزود: از این تعداد 80 هزار و 963 دانش‌آموز لازم التعلیم هستند و اگر امکان آموزش از راه دور برای این دانش‌آموزان فراهم نباشد، همه این دانش‌آموزان از تحصیل باز خواهند ماند.

وی با بیان این که هم اکنون 994 مرکز آموزش از راه دور در کشور فعال هستند که 220 مرکز آن دولتی و 774 مرکز آن غیردولتی و از این میان 454 مرکز دخترانه و 540 مرکز پسرانه هستند، اضافه کرد: در حال حاضر 70 هزار و 686 دانش آموز در مقطع راهنمایی، 101 هزار و 888 نفر در دوره متوسطه، 18 هزار و 442 نفر در دوره پیش‌دانشگاهی و 10 هزار و 429 دانش‌آموز در دوره کار و دانش در مراکز آموزش از راه دور تحصیل می‌کنند که از این تعداد 99 هزار و 132 نفر در مراکز شهری و 102 هزار و 315 نفر در مراکز روستایی در حال تحصیل هستند.

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور درباره علت نبود تعادل بین تعداد مراکز آموزش از راه دور دخترانه و پسرانه، گفت: معمولا این امر به دلیل تمایل نداشتن خانواده‌ها به تحصیل دخترانشان رخ می‌دهد که در این راستا آموزش و پرورش طرحی را با مشارکت دفتر امور زنان وزارتخانه تدوین کرده است، تا از دختران در مناطق روستایی محروم برای تحصیل در مراکز آموزش از راه دور شهریه دریافت نشودتا از  این طریق انگیزه برای ادامه تحصیل در این افراد افزایش یابد.

میرزایی با اعلام این که مراکز آموزش از راه دور در حال حاضر در زندان‌های بیش از 20 استان کشور برای زندانیانی که در سن تحصیل هستند راه‌اندازی شده است، یادآور شد: دانش‌آموزانی که از سن اول راهنمایی از تحصیل بازمانده‌اند، می‌توانند تا سن پیش‌دانشگاهی در زندان ادامه تحصیل دهند.

وی هدف عمده راه‌اندازی مراکز آموزش از راه دور را افزایش پوشش تحصیلی در نقاط محروم خواند و بیان کرد: آموزش از راه دور به سه شکل آموزش‌های مکاتبه‌ای و کتاب محور با ارسال بسته‌های آموزشی به مراکز، روش‌های دیداری و شنیداری و همچنین آموزش الکترونیکی صورت می‌گیرد.

ارائه کتاب‌های آموزشی به صورت نرم‌افزار

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور با اعلام این که در سال تحصیلی 86، حدود  72 عنوان کتاب خودآموز در اختیار دانش‌آموزان محصل در مراکز آموزش از راه دور قرار می‌گیرد، درباره روش دیداری و شنیداری آموزش از راه دور اعلام کرد: از سال تحصیلی پیش رو همه کتاب‌های آموزشی به صورت VCD و فیلم آموزشی به طور رایگان در اختیار روستاها، مراکز آموزش از راه دور و خانه‌های آموزش قرار می‌گیرد که تعداد آن به 105 عنوان نرم‌افزار می‌رسد.

راه‌اندازی 2مرکز آموزش مجازی در هر استان

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور با اعلام این که هم اکنون پنج مرکز آموزش الکترونیکی در 40 کشور مختلف دنیا فعالیت دارند، از ابلاغ دستورالعمل به سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها برای راه‌اندازی دو مرکز آموزش الکترونیکی یا مجازی در هر استان کشور خبر داد.

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور در ادامه به برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت مؤسسه آموزش از راه دور اشاره و اظهار کرد: افزایش کمی‌شاخص‌های پوشش تحصیلی در کشور، تعمیم قلمرو آموزش‌ها به تمامی‌مقاطع تحصیلی که در سال تحصیلی 86، تمرکز آن بر تعمیم رشته کار و دانش به تمامی‌مراکز آموزش از راه دور قرار دارد، تثبیت نظام آموزش  از  راه دور و تحقق آموزش مجازی برای نقاط محروم و دانش‌آموزان خارج از کشور برای تحقق عدالت آموزشی از برنامه‌های کوتاه مدت این سازمان است.

 
     
  

همشهری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد