ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
طرح 17 سؤال از طرف سرپرست وزارت آموزش وپرورش برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش
دکتر علیاحمدی برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش از اندیشمندان فرهیخته، فرهنگیان صاحبنظر، دستاندرکاران رسانهها و مدیران ارشد حوزههای تعلیم و تربیت مطرح کرد.
به گزارش گروه اجتماعی مرکز خبری امید دکتر علیاحمدی برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، اندیشمندان فرهیخته ، فرهنگیان صاحب نظر، دستاندرکاران رسانهها و مدیران ارشد حوزههای تعلیم و تربیت را به یاری طلبید.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با طرح 17 سؤال محوری، از همه اندیشمندان فرهیخته، فرهنگیان صاحب نظر، دستاندرکاران رسانهها و مدیران ارشد حوزههای تعلیم و تربیت خواست تا وزارت آموزش و پرورش را در رسیدن به تحول بنیادین و پیشبرد اهداف والای تعلیم و تربیت یاری کنند.
گفتنی است علاقمندان میتوانند پاسخهای خود را از طریق نشانیهای ذکر شده در پایان سؤالات به وزارت آموزش و پرورش ارسال نمایند.
متن این سؤالات به شرح زیر است:
1- فلسفه تعلیم وتربیت در جمهوری اسلامیایران و اهداف بنیادین آن در مقایسه با مکاتب فکری مطرح دنیا کدامند؟ نگرش ایرانی اسلامیحاا کمیت آموزههای وحیانی و بکارگیری دستاوردهای دانش بشری در حوزههای مختلف آموزش و پرورش چه تحولاتی را الزامیمینماید؟
2ـ چشمانداز نظام تعلیم وتربیت کشور ( و آموزش و پرورش ) برحسب استانداردهای دانشآموختگان طراز جمهوری اسلامیایران و مدرسه زندگی محور در افق 1404 در ابعاد مختلف دارای چه ویژگیهایی است؟ روندهای جهانی مؤثر در تعلیم و تربیت و نقش آنها در ترسیم آینده این نظام چیست؟ ( جهانی شدن ،توسعه ICT ،تولید علم با سرعت سرسامآور ، رسانهها ، تهاجم فرهنگی ، گرایش به اسلام و انقلاب اسلامی، افول تمدن غرب...)
3ـ مشارکت در فرآیند سرمایه گذاری ، تجهیز ، بهره برداری ، ارزشیابی و نظارت بر واحدهای آموزشی ، پرورشی ، پژوهشی ، خلاقیت و نوآوری ، رشد و کارآفرینی ، بهداشتی ، درمانی ، رفاهی و … مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش تا چه حد به صلاح نظام اسلامیو اداره کشور است و تحت چه استانداردهای کیفیتی و ضوابط حقوقی و قانونی در راستای اهداف نظام تعلیم و تربیتی کشور خواهد بود؟ چگونه سهم و نقش تعاونیهای آموزشی ، مدارس نمونه مردمی، مدارس شاهد و ایثارگر ، مدارس غیرانتفاعی ، نهادهای مردمی، اوقاف ، بنگاههای خیریه ، سازمانهای مردم بنیان ، خیرین مدرسه ساز و … را میتوان در امور فوق گسترش داد و در عین حال اهداف نظام تعلیم وتربیت اسلامیرا تضمین نمود؟ اداره واحدهای آموزشی ، پرورشی ، پژوهشی ، نوآوری ، کارآفرینی ،بهداشتی و درمانی ، رفاهی و ... تحت چه ضوابطی و با چه مکانیزمهای ارزشیابی و نظارتی میتواند به فرهنگیان واگذار گردد؟
4ـ کدامیک از مأموریتهای کنونی وزارت آموزش و پرورش را برای تحقق چشم انداز مورد نظر اصیل و کدامیک را قابل واگذاری به سایر دستگاههای دولتی و غیر دولتی میدانید؟ مأموریتهای مغفول برای تکمیل مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش کدامند؟ چگونه میتوان همراستایی و هم افزایی بین دستگاه های تعلیم وتربیتی کشور را برای شکل گیری شاکله شخصیتی و هویت اجتماعی متربیان میسر نمود؟ وزارتخانه و سازمانهای ذیصلاح و وظیفه مند برای هر یک از امور تأسیس و بهرهبرداری دورههای پیشدبستانی ، مهدکودکها ، آموزشگاههای علمی، دوره پیش دانشگاهی ، آموزشکدههای فنی و حرفهای ، مراکز تربیت معلم و دبیر ، تعاونیهای مصرف ، مسکن ، احداث مدارس ، شبانهروزیها ، احداث و تجهیز مدارس کودکان استثنایی ، مدارس خارج از کشور ، توزیع شیر در مدارس ، پوشاک دانشآموزان ، لوازم التحریر و تغذیه دانشآموزان در مناطق محروم مدارس تطبیقی ،درمانگاهها ، خانههای معلم ، آموزش فنی و حرفهای وکاردانش و ... برای همکاری با آموزش و پرورش یا واگذاری به آنها کدامند؟
5ـ مفهوم ، ضرورتها ، ، الزامات گامها ، مؤلفهها ، اهداف و راهبردهای صفی و ستادی و برنامههای تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت کشور در حوزه های اصلی فعالیتهای صفی و ستادی آموزش و پرورش کدامند؟ ارزشهای بنیادین عمومیو مصادیق آنها که برای متربیان باید نهادینه شود کدامند؟ ارزشهای خاصی که برای متربیان دختران / پسران ، متربیان شهری و روستایی و عشایری و ... که در اولویت نهادینه شدن هستند ،کدامند؟ نهادها ، سیاستها و مکانیزمهای نهادینه سازی برنامه های تحول در آموزش و پرورش در افق 1404 کدامند؟ چگونه میتوان اراده نظام اسلامیو عزم ملی را برای ایجاد تحول در نظام تعلیم وتربیت کشور به صحنه آورد؟ همراستایی صدا و سیما ، مساجد ، بسیج ، سازمان تبلیغات ،تربیت بدنی ، اوقاف ، ارشاد اسلامی، شوراهای اسلامیشهر و روستا و حوزه های علمیه و ... برای تقویت و پشتیبانی از نهادهای رسمیتعلیم و تربیتی کشور چگونه میسر است؟ اگر برای پیوند خانه و مدرسه ، انجمن اولیاء و مربیان طراحی و پیاده سازی شده است برای ارتباط مؤثر و همکاری اثربخش هر یک از نهادهای فوق چه اقدامات ساختاری و حقوقی پیشنهاد مینمائید؟
- چقدر میتوان انتظار داشت مقام معظم رهبری یا ریاست محترم جمهوری شخصاً مسؤولیت آموزش و پرورش را تقبل نمایند؟
- همراستایی آموزش عالی و آموزش و پرورش چگونه میسر است؟
6 ـ برنامه درسی ملی چه تأثیری از اهداف و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامیو آموزشهای وحیانی و دانش بشری میپذیرد و چگونه میتواند پاسخگوی نیازهای غریزی ، روحی ، عقلی ،جسمی، مهارتی و … در چرخه عمر تحصیلی متربیان با توجه به ویژگیها و نیازهای متفاوت دختران و پسران / متربیان شهری ، روستایی و عشایری / دانش آموزان فارسی زبان و چند زبانه و … با توجه به چشمانداز تعلیم و تربیت کشور در افق 1404 باشد؟ چگونه میتوان برنامه درس ملی را به مقاطع ، رشته ها و پایه های تحصیلی برای دانشآموزان دختر / پسر تبدیل نمود؟ سهم آموزش و پرورش رسمی، فعالیتهای فوقبرنامه و هریک از گروههای مرجع و نهادهای تعلیم و تربیتی کشور و خانوادهها برای اجراء آن کدامند؟ مشارکتی بودن ماهیت تعلیم وتربیت و ایفای نقش مؤثر متربی در فرآیند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش چگونه میتواند تضمین شود؟ نیازهای شغلی در حال تغییر در جوامع را چگونه برنامه درس ملی در حوزه مأموریتهای آموزش و پرورش میتواند پاسخگویی نماید؟ برنامه درس ملی چگونه میخواهد متربیان را برای زندگی سعادتمند در جامعه آماده نماید؟ رابطه بین برنامه درس ملی و آموزش و پرورش تیزهوشان و استثنائیها چیست؟ توجه به تفاوتهای فردی را برنامه درس ملی چگونه در فرآیند تعلیم و تربیت مدنظر قرار میدهد؟
7ـ چه بخشهایی از امور تربیت مربیان ، معلمان ، دبیران ، هنرآموزان و مدرسان و ... مورد نیاز آموزش و پرورش کشور بهتر است توسط آموزش عالی و چه بخشهایی توسط آموزش و پرورش طراحی و اجرا گردد؟ چه تحولاتی در گزینش ، آموزش و پرورش ، بازآموزی ، حرفهآموزی و ... کادرهای مورد نیاز یا شاغل ضروری است؟
- بروز کردن دانش حرفهای معلمان چگونه میسر است؟ چگونه آموزش و پرورش و مدارس کشور را میتوان به سازماهای یادگیرنده تبدیل نمود؟ عدم تناسب سطح تحصیلات و مهارتهای حرفهای معلمان را برای یادگیری به نیازهای موجود و آتی آموزش و پرورش چگونه میتوان میسر ساخت؟ برنامههای تربیت معلم روستایی ، عشایری ، شهری / و چه تفاوتیهایی باید داشته باشد؟
8 ـ چگونه میتوان نگرش مصرفی انگاشتن آموزش و پرورش را در دستاندرکاران قوای سهگانه به نگرش سرمایه ای بودن تعلیم و تربیت تبدیل نمود؟ منابع بالقوه اولویت دار برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای قانون قلع و قمع ، احداث مدارس برای شهرکها و مجموعه های آپارتمانی جدید ، احداث آموزشکده ها ، مدارس روستایی کم جمعیت ، احداث شبانه روزی ها ، توسعه مدارس تیزهوشان ، احداث اردوگاهها و فضاهای پرورشی و تربیت بدنی ، …. کدامند؟ چه قوانین و مقراتی برای تأمین منابع مالی آموزش و پرورش بوده که باید بدنبال احیای آنها بود؟ از قوانین و مقررات موجود چگونه میتوان برای رفع تنگناهای مالی و پاسخگویی به نیازهای سرمایهای و جاری آموزش و پرورش بهرهگرفت؟ احیا و توسعه نقش شوراهای استانی ، منطقه ای و مدرسهای آموزش و پرورش چگونه میسر است؟
9ـ مهمترین مؤلفه های نظام تعلیم وتربیت و راههای برون رفت از آسیبهای موجود کدامند؟
10ـ با توجه به گسترش امکانات ارتباطی در جامعه و تأثیرپذیری نامطلوب از فرهنگهای مخرب وارداتی ، مکانیزمهای واکسینه کردن دانش آموزان در مواجهه با تهاجم فرهنگی دشمن و ماهواره و اینترنت کدامند؟ با توجه به اثرپذیری دانشآموزان از محیط اجتماعی و فرهنگ عمومی هدایت فرهنگ عمومیدر این راستا چگونه میسر است؟ آسیبهای اجتماعی محیط پیرامون واحدهای آموزشی کدامند و پیشگیری از ابتلای دانشآموزان و معلمان و کادر مدرسه به این قبیل ابتلائات چگونه میسر است؟
11ـ راههای اولویت دار تأمین کسری بودجه جاری در شرایط تورمیکشور و پرداخت مطالبات اولویت دار همکاران فرهنگی در سال جاری و طرحهای پیشگیری از کسری بودجه سال آتی ( با فرض غیر قابل افزایش بودن سقف بودجه تخصیصی توسط دولت ) کدامند؟
12ـ عدم توازن در توزیع معلمین بین مناطق برخوردار و کمتر برخوردار/ مناطق شهری و روستایی/ عدم توازن عرضه و تقاضای نیروهای تخصصی/ عدم توازن معلمین زن و مرد و… را در چارچوب مقررات موجود و یا با چه راهکارهای حقوقی جدید میتوان برطرف نمود؟ مازاد نیروی انسانی تا چه حدی است و چه راهکارهایی برای آن میتوان بکار گرفت؟ سیاستهای تشویقی برای جابجائی معلمان از مناطق برخوردار به مناطق کمتر برخوردار کدامند؟ آموزشهای ضمن خدمت تا چه حد میتواند برای بازآموزی معلمان فاقد صلاحیتهای حرفهای و آماده سازی آنان برای نیازهای جدید مؤثر باشد؟ از بین نیروهای موجود چگونه میتوان کادرهای مورد نیاز برای فعالیتهای عمرانی تعمیر و نگهداری تأسیسات و ابنیه، فعالیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ، راهاندازی پژوهشسراها ، کانونهای فرهنگی و تربیتی ، مراکز رشد و نوآوری ، فعالیتهای مشاوره و راهنمایی تحصیلی و ... مورد استفاده قرار داد.
13ـ چگونه میتوان منزلت و شأن اجتماعی فرهنگیان و علی الخصوص معلمان را اعتلا بخشید؟ ایفای نقش رسانههای ملی و مطبوعات و سایتها و مشارکت آنان برای اعتلای جایگاه فرهنگیان نزد افکار عمومیچگونه میسر است؟ بهبود وضعیت معیشتی و رفع نارسائیهای موجود رفاهی چه نقشی در مرجعیت معلمین در حوزه تعلیم و تربیت دارد؟ چه میتوان کرد؟
14ـ چگونه میتوان ساختار وزارت را در حوزه های ستادی ، استانی ، مناطق و واحدهای آموزشی متناسب با مأموریتها و اهداف اولویتدار مهندسی مجدد و متحول نمود؟ ستاد وزارتخانه را چگونه میتوان سبک پای و هوشمند نمود ؛ چه اختیاراتی را باید به سازمانهای استانی تفویض نمود؟ از فناوری اطلاعات و ارتباطات تا چه حد و چگونه میتوان برای اصلاح ساختار ها و کاهش حجم ستادها بهرهگرفت؟
15ـ احیای معاونت پرورشی ، توسعه فعالیتهای قرآنی و تربیت بدنی در شرایط کنونی در هر یک از واحدهای آموزشی چگونه میسراست؟ نحوة تعامل و مشارکت هر یک از نهادهای دانشآموزی و شخصیتهای تربیتی در محیط مدرسه چگونه مؤثر است؟ ( شورای دانشآموزی ، مدیر ، ناظم ، معلم پرورشی ، مشاورین ، معلم ورزش ، معلم دینی و قرآن ، معلمان سایر دروس ، بسیج دانش آموزی ، انجمن اسلامیدانشآموزان ، هلال احمر ، هیأت مذهبی ،انجمن اولیاء و مربیان و ... ) ارتباط مؤثر مساجد محل ، کانونهای فرهنگی و تربیتی و فرهنگسراها و بسیج محلات و ... چگونه میتواند با فعالین امور تربیتی و پرورشی مدارس بطور روشمند برقرار و نهادینه گردد؟
-نقش معلمان و دبیران مورد توجه دانشآموزان در امور تربیتی مدارس و تأمین نیاز موجود مربیان پرورشی را چگونه ارزیابی مینمائید؟ چگونه میتوان دانشآموزان نخبه و ارشد را در امور پرورشی سایر دانش آموزان نقش آفرین نمود؟ چقدر امکانپذیر است که پدران و مادران دانشآموزان مدرسه را برای اجرای فعالیتهای پرورشی مدارس بصورت فوق برنامه دعوت به همکاری نموده و انتظار موفقیت برای اجرای برنامههای پرورشی مدارس داشت؟
- چگونه میتوان امکانات ورزشی در اختیار سازمان تربیت بدنی در ساعات کار مدارس برای تقویت ورزش مدارس بسیج نمود و بالعکس چقدر میتوان از محیطهای مدارس و امکانات ورزشی آنها در خارج از ساعات کار عادی مدارس برای ورزش مردم در محلات استفاده نمود؟ نوع تعامل مدیران ، معلمین پرورشی و کادر مدرسه با دانشآموزانیکه به سن بلوغ رسیدهاند در مقایسه با دانشآموزان نابالغ چه تفاوتهایی باید داشته باشد؟
16ـسفرهای استانی هیأت محترم دولت چگونه میتواند برای رفع نیازهای عمرانی و فرهنگی سازمانهای آموزش و پرورش استانها خصوصاً در مناطق محروم و غیربرخوردار چاره ساز باشد؟ برای ارتقای سطح پوشش کودکان لازم التعلیم روستایی ( احداث مجتمعهای شبانهروزی ، مدارس روستا مرکزی و ایاب و ذهاب دانشآموزان ، ... ) و ایجاد فضای پرورشی ( اردوگاهها ، مراکز مشاوره ، سالنهای تربیت بدنی ، ... ) برای حل مشکل مسکن فرهنگیان ( طرح مسکن 99 ساله ، خانه های سازمانی ، کمک به وام مسکن و ... )، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی ( تأسیس آموزشکدههای فنی و حرفهای ، تجهیز سایت کامپیوتر ، آزمایشگاههای کارگاههای دبیرستانها و فنی و حرفهایها و .. ) و برقراری امکانات مخابراتی و اینترنتی ، ایجاد هنرستانها و دبیرستانهای کار و دانش در جوار شهرکها و مجتمعهای صنعتی ، صنایع بزرگ ، مجتمعهای کشت و صنعت و ... ) هیأت محترم دولت و استانداران در جریان سفرهای استانی چگونه میتوانند مشارکت و آموزش و پرورش را یاری نمایند؟
17ـ پیشنهادات اصلاحی در هر یک از حوزههای کاری آموزش و پرورش نظیر فنی و حرفهای ، کار و دانش ، آموزش نظری ، آموزش عمومی، آموزشکدهها ، مراکز تربیت معلم و تربیت دبیر ، مدارس شاهد و ایثارگر ، مدارس تیزهوشان ، مدارس کودکان استثنایی،تألیف و تدوین کتب درسی ، کانون پرورش فکری، بینالمللی ، سوادآموزی ، باشگاه دانشپژوهان جوان ، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، مدارس عشایری ، مدارس راهنمایی و ... کدامند؟
راههای ارسال پاسخها:
نشانی : تهران – خیابان شهید سپهبد قرنی – نرسیده به نقاطع خیابان سمیه – ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش
طبقه چهارم اداره کل روابط عمومی صندوق پستی :تهران 1516-11365
پست الکترونیکی Email : medu@ medu . ir
منبع :http://www.omidnews.ir/d.asp?id=28297
مرامت را بنازم ای صدف هرگاه دلت از آسمان آبی و دریای پر امواج می گیرد دهانت بسته می گردد دلت پر غصه می گردد و عشق تو به آن دریا چنان پاک و چنان خالص که همچون دُر سفید و ناب می گردد و دریا همچنان کف بر لبِ این آسمان آبی و ساحل به دنبال افق گردد