مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

آموخته ام ...

 آموخته ام ... که بهترین کلاس درس دنیا، کلاسی است که زیر پای پیرترین فرد دنیاست
آموخته ام ... که وقتی عاشقید، عشق شما در ظاهر نیز نمایان می شود
آموخته ام ... که تنها کسی که مرا در زندگی شاد می کند کسی است که به من می گوید: تو مرا شاد کردی
آموخته ام ... که داشتن کودکی که در آغوش شما به خواب رفته، زیباترین حسی است که در دنیا وجود دارد
آموخته ام ... که مهربان بودن، بسیار مهم تر از درست بودن است
آموخته ام ... که هرگز نباید به هدیه ای از طرف کودکی، نه گفت
آموخته ام ... که همیشه برای کسی که به هیچ عنوان قادر به کمک کردنش نیستم دعا کنم
آموخته ام ... که مهم نیست که زندگی تا چه حد از شما جدی بودن را انتظار دارد، همه ما احتیاج به دوستی داریم که لحظه ای با وی به دور از جدی بودن باشیم
آموخته ام ... که گاهی تمام چیزهایی که یک نفر می خواهد، فقط دستی است برای گرفتن دست او، و قلبی است برای فهمیدن وی
آموخته ام ... که راه رفتن کنار پدرم در یک شب تابستانی در کودکی، شگفت انگیزترین چیز در بزرگسالی است
آموخته ام ... که زندگی مثل یک دستمال لوله ای است، هر چه به انتهایش نزدیکتر می شویم سریعتر حرکت می کند
آموخته ام ... که پول شخصیت نمی خرد
آموخته ام ... که تنها اتفاقات کوچک روزانه است که زندگی را تماشایی می کند
آموخته ام ... که خداوند همه چیز را در یک روز نیافرید. پس چه چیز باعث شد که من بیندیشم می توانم همه چیز را در یک روز به دست بیاورم
آموخته ام ... که چشم پوشی از حقایق، آنها را تغییر نمی دهد
آموخته ام ... که این عشق است که زخمها را شفا می دهد نه زمان
آموخته ام ... که وقتی با کسی روبرو می شویم انتظار لبخندی جدی از سوی ما را دارد
آموخته ام ... که هیچ کس در نظر ما کامل نیست تا زمانی که عاشق بشویم
آموخته ام ... که زندگی دشوار است، اما من از او سخت ترم
آموخته ام ... که فرصتها هیچ گاه از بین نمی روند، بلکه شخص دیگری فرصت از دست داده ما را تصاحب خواهد کرد
آموخته ام ... که آرزویم این است که قبل از مرگ مادرم یکبار به او بیشتر بگویم دوستش دارم
آموخته ام ... که لبخند ارزانترین راهی است که می شود با آن، نگاه را وسعت داد
آموخته ام ... که نمی توانم احساسم را انتخاب کنم، اما می توانم نحوه برخورد با آنرا انتخاب کنم
آموخته ام ... که همه می خواهند روی قله کوه زندگی کنند، اما تمام شادی ها و پیشرفتها وقتی رخ می دهد که در حال بالا رفتن از کوه هستید
آموخته ام ... که بهترین موقعیت برای نصیحت در دو زمان است: وقتی که از شما خواسته می شود، و زمانی که درس زندگی دادن فرا می رسد
آموخته ام ... که کوتاهترین زمانی که من مجبور به کار هستم، بیشترین کارها و وظایف را باید انجام دهم
شکست تنها یک چیز را ثابت می کند: اینکه اراده و قصدمان برای پیروزی کافی نبوده است
هیچکس مجبور نیست انسان بزرگی باشد . تنها انسان بودن کافی است

مدیریت زمان

توصیه هایی برای مدیریت زمان

P  زندگی خود را بازپس گیر؛ فقط یک ساعت از 24 ساعت روزت را وقف خودت کن تا 23 ساعت باقی مانده تحت فرمان تو قرار گیرد.

P  10 دقیقه اول را با تحلیل 24 ساعت گذشته شروع کن. تک تک کارهایی را که کرده ای مرور کن، آنچه را که می شد بهتر انجام داد یا تغییر داد یا بایستی به نحوه دیگری انجام می شد در دفترت یادداشت کن.

P  اهداف امروز را در 10 دقیقه بعدی مشخص کن. در واقع امروز تمام آن چیزی است که در اختیار داری.دیروز از دست رفته است و فردا شاید هرگز نیاید. امروز همیشه از آن توست. امروز است که فردا را بنا می نهد.امروز تو را جایی می برد که می خواهی بروی. با دگرگون کردن امروز می توانی جهان را دگرگون کنی. امروز هدیه ای است از سوی خداوند. به همین دلیل است که آن را «بودن در لحظه» می خوانند.

P  در 10 دقیقه آخر اهداف دراز مدت خود را مشخص کن.این اهداف را به سه بخش تقسیم کن:

P      اهداف 24 ساعت،هفت روز و 12 ماه آینده.

P  درست است کسی نمی تواند زمان را متوقف کند اما می تواند نحوه استفاده از آن را تحت کنترل در بیاورد.

P      ارتباط ضعیف یا نامفهوم با دیگران از عمده ترین عوامل اتلاف وقت است.

P      ارزش هرچیز را با مقدار وقتی که حاضرید صرف آن کنید اندازه گیری کنید.

P  هر روز مقداری از وقتتان را به این اختصاص دهید که در مورد هدف های اصلی و واقعی خود و راه های بهتری که از طریق آنها می توانید روز به روز به هدف های خود نزدیک تر شوید فکر و تامل کنید.

P  همیشه برای انجام کارهایتان جدول زمان بندی شده داشته باشید و تمام کارها و قرار ملاقات ها را در آن بنویسید.

P  رشد شخصیت عامل اصلی صرفه جویی در وقت است هر قدر انسان برتری شوید با صرف وقت کمتری می توانید به هدف های خود برسید.

P  هرکاری که انجام می دهید در واقع دارید وقت خود را می فروشید، آن را ارزان نفروشید.

منبع : http://www.modirestan.mihanblog.com/

عدالت آموزشی، چگونه؟

عمومی - حسین حسین‌نژاد قندی:
نگاهی به ناهماهنگی در تصحیح اوراق با سؤالات تشریحی.

با این که کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بر حذف کنکور تا سال 1390 تأکید دارد، ولی معاون وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را معیار دقیقی برای گزینش دانشجو نمی‌داند و یکی از دلایل آن را عدم تصحیح یکسان اوراق سؤالات تشریحی می‌داند.

 اکنون که معدل امتحانات نهایی می‌رود تا به عنوان سابقه تحصیلی در گزینش دانشجو نقش داشته باشد، اینجانب ضمن تأیید صحبت‌های رئیس سازمان سنجش، به عمده اشکالات و تخلفاتی که در تصحیح اوراق تشریحی طی سالیان متمادی شاهد بوده‌ام، اشاره می‌کنم و امیدوارم مسئولین امر در تصمیم‌گیری خود در این ارتباط تجدید نظر کنند.


در سال 1362 که کنکور سراسری توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت، به صورت تشریحی برگزار شد، از دبیران با سابقه آموزش و پرورش نیز طی ابلاغی برای تصحیح اوراق کنکور دعوت به عمل آمد که در ضمن تصحیح، مسئولین حوزه تصحیح، علناً شاهد تصحیح سلیقه‌ای اوراق بودند.

زیرا پاسخ‌های داوطلبان بسیار بسیار متنوع‌تر از آن بود که انتظار می‌رفت و همیشه بحث بر سر تعلق گرفتن نمره به پاسخ‌ها بین دبیران و مسئولین حوزه وجود داشت. دیگر این که بد‌خط بودن و ناخوانا بودن خطوط بعضی از داوطلبان معضلی شده بود در خواندن پاسخ‌های داده شده و مشکلات عدیده‌ای را در تصحیح ایجاد کرده بود.

علاوه بر این چون در ابتدا حق‌الزحمه تصحیح اوراق براساس تعداد ورقه پرداخت می‌شد، هر یک از مصححین سعی می‌کردند تا با سرعت، اوراق بیشتری را تصحیح و آمار خود را بالا ببرند و چون این گونه تصحیح کردن موجب کاهش دقت عمل می‌شد، مسئولین جهت افزایش دقت، حق‌الزحمه را ساعتی در نظر گرفتند که این بار نیز متوجه شدند مصححین مشغول صحبت کردن با یکدیگر شده و در حقیقت منتظر گذشت زمان هستند.

از  این رو از سال 63 سؤالات کنکور را مجدداً‌ به صورت تستی طراحی و تصحیح آن را به ماشین واگذار کردند.


در امتحانات نهایی نیز اشتباهات و تخلفات در تصحیح اوراق، هماهنگی در تصحیح را از بین برده و در نتیجه معدل‌ها نشان دهنده استعداد واقعی دانش‌آموزان نخواهد بود. نکته مهم تصحیح سلیقه‌ای اوراق تشریحی است که در امتحانات نهایی نیز کاملاً  مشهود است.

 این جانب به عنوان ناظر امتحانات نهایی، چندین بار در استان‌ها و حوزه‌های مختلف از یک برگه امتحانی فتوکپی گرفته و در اختیار 4 نفر از مصححین قرار داده‌ام که با کمال تأسف و تعجب در هر بار با 4 نمره متفاوت روبه‌رو شده‌ام و  جالب این که هر مصحح برای نمره خود دلایل خاص  خود را داشته و از آن دفاع می‌نمود و به هیچ وجه حاضر به تغییر آن نبود.


 معضل اصلی در تصحیح اوراق تشریحی، عدم توجه به دستورالعمل تصحیح اوراق است  که می‌بایستی توسط دو نفر صورت بگیرد که متأسفانه در هیچ حوزه‌ای این دستورالعمل رعایت نمی‌شود و فرد دوم فقط با امضای خود نمره مصحح اول را تأیید می‌کند و نفر اول نیز بالعکس اوراق تصحیح شده نفر دوم را بدون تصحیح مجدد، مورد تأکید قرار می‌دهد.

معضل دیگر تخلفاتی است که در شهرها و حوزه‌های کوچک اتفاق می‌افتد. در کل کشور بیش از 550 حوزه امتحانات نهایی وجود دارد که تعداد انگشت شمار آنها مراکز استان بوده و بقیه جزء حوزه‌های کوچک به حساب می‌آیند.

 در این گونه حوزه‌ها اولاً‌ مشخص است اوراق امتحانی کدام دبیرستانها به حوزه تصحیح رسیده است و از طرفی داوطلبان با گذاشتن علامت به راحتی موجب شناسایی اوراق می‌شوند.ثانیاً‌ اکثر افراد به نحوی با یکدیگر نسبت سببی یا نسبی و یا قومی دارند، ثالثاً‌ رؤسای حوزه‌ها از دوستان و آشنایان خود جهت تصحیح و همکاری دعوت به عمل می‌آورند. رابعاً‌ در حوزه‌های اجرا به سؤالات داوطلبان پاسخ داده می‌شود و گاهی با توضیح کامل آنها را راهنمایی می‌کنند.


و از طرفی مراقبین یا به علت بومی بودن و یا به علت حق‌الزحمه اندک مراقبت، وظیفه خود را به نحو احسن انجام نداده و در حقیقت خود را به خطر نمی‌اندازند. در این گونه حوزه‌ها و بخصوص حوزه متفرقه، مسئول تطبیق عکس به عمد یا به سهو عکس‌ها را دقیق تطبیق نمی‌کند و یا اختلاف عکس‌ها، امکان تطبیق دقیق را به آنها نمی‌دهد و در نتیجه داوطلبی به جای داوطلب‌ دیگر در سر جلسه امتحانی حاضر می‌گردد.

معضل دیگر در تصحیح اوراق تشریحی به اصطلاح «گرد کردن» نمره است. بعضی از دبیران نمرات 25/9 ، 75/9 و 5/9 را با تغییر ریز بارم به عدد 10 می‌رسانند و برخی مخالف چنین عملی هستند.

 البته اشکالات دیگری نیز به صورت‌های زیر وجود دارد:

* طراح در زیر ورقه کلید سؤالات، اجازه مانور در ریز بارم را به مصححین می‌دهد.

* دانش‌آموز خلاق و مبتکر در رشته ریاضی، مسئله‌ای را از راه دیگری غیر از نظر طراح حل می‌کند در نتیجه نمره‌ای برای او در نظر نمی‌گیرند.

* از دبیران غیرمتخصص دیگری جهت تصحیح اوراق دعوت به عمل می‌آورند که آشنایی چندانی با مطالب سؤالات آن درس ندارد.

* اشتباه در جمع نمرات به خصوص در دروسی مثل زبان، اشتباه در چسباندن سربرگ‌ها، اشتباه در انتقال نمره از ورقه به لیست‌ها، اشتباه در جمع نمرات کل دروس و معدل‌گیری نیز در نمرات اوراق تشریحی ایجاد خلل می‌کند.


لذا به نظر می‌رسد که تصحیح اوراق توسط ماشین که اگر بدون هیچ گونه دخل و تصرفی در پاسخنامه‌ها صورت بگیرد، عادلانه‌ترین راه جهت تشخیص نمره واقعی دانش‌آموزان است.

 
     
  
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=14839
 

سلام بر محرم

ســـلام مــن بــه مـحـرم، مـحـرم گــــل زهــرا

                                            بـه لطـمه‌هـای ملائـک بـه مــاتـم گــل زهـرا

سـلام مـن بـه مـحـرم بـه تشنـگی عـجـیـبـش

                                            بـه بـوی سیـب زمـینِ غـم و حـسین غریـبش

سلام من بـه محـرم بـه غصـه و غــم مـهـدی

                                            به چشم کاسه ی خون و به شال ماتم مـهـدی

سـلام من بــه مـحـرم بـه کـربـلا و جـلالــش

                                            به لحظه های پـرازحزن غرق درد و ملامش

سـلام مـن بـه مـحـرم بـه حـال خستـه زیـنـب

                                            بـه بــی نـهــایــت داغ دل شـکــستــه زیـنـب

سلام من به محرم به دست ومشک ابوالفضل

                                            بـه نـا امیـدی سقـا بـه سـوز اشـک ابوالفضل

سـلام مـن بـه مـحـرم بـه قــد و قـامـت اکـبـر

                                            بـه کـام خـشک اذان گـوی زیـر نـیزه و خنجر

سلام من به محرم به دسـت و بـازوی قـاسم

                                            به شوق شهد شهادت حنـای گـیـسـوی قـاسم

سـلام مـن بـه مـحـرم بـه گـاهـواره‌ی اصـغـر

                                           به اشک خجلت شاه و گـلـوی پـاره‌ی اصـغـر

سـلام مـن بـه مـحـرم به اضـطـراب سـکـیـنـه

                                           بـه آن مـلـیـکـه، کـه رویش ندیده چشم مدینه

سـلام مـن بـه مـحـرم بـه عـاشـقـی زهـیـرش

                                          بـه بـازگـشـتـن حُر و عروج خـتـم به خیرش

سلام من بـه محرم بـه مسـلـم و به حـبـیـبش

                                          به رو سپیدی جوُن و به بوی عطر عجیـبـش

سلام من بـه محرم بـه زنگ مـحـمـل زیـنـب

                                         بــه پـاره، پـاره تــن بــی سـر مـقـابـل زیـنـب

سلام من به محـرم به شـور و حـال عیـانـش

                                         سلام من به حسـیـن و به اشک سینه زنـانش