ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
آیا زمان مفید آموزش می تواند یک شاخص آموزشی باشد ؟ شکل گیری فرایند یاد دهی – یاگیری در کلاس درس صورت می گیرد و در نظام آموزشی ایران برای زمان آموزش یک جلسه درسی علی الخصوص در دوره های راهنمایی و دبیرستان مستند قانونی محکمی نداریم . آنچه عملا انجام می شود 90 دقیقه برای هرجلسه درسی است که دوساعت درسی محاسبه می شود که در اوج جنگ تحمیلی و همچنین به علت کمبود فضای آموزشی ، بطور غیر رسمی در سراسر ایران اجرا گردید .به همین دلیل مدت تنفس بین دوجلسه را ده دقیق اجرا می کنیم که عملا حقوق دانش آموز و معلم ضایع می شود .
زمان قانونی یک جلسه درسی 55 دقیقه می باشد که یک ساعت درسی محاسبه می شود و مدت هر تنفس بین دوجلسه درسی حد اقل باید 15 دقیقه باشد .
گلوسید ذخیره شده در مغز فقط میتواند مدت 30 دقیقه فعالیت مداوم و متمرکز را تامین کند و در صورتیکه تدریس معلم بیشتر از این مدت طول بکشد ذهن دانش آموزان قادر به پذیرش موضوع درسی نخواهد بود . در طرح درسی معلم نیزارائه موضوع جدید نباید بیشتر از این مدت طول بکشد و بقیه جلسه به تمرین ، فعالیت های گروهی در حل تمرینات و پرسش های مستمرو حضور و غیاب و غیره اختصاص داده می شود .
پس زمان مفید ارائه درس در هرجلسه نمی تواند از 30 دقیقه بیشتر باشد و اگر هر روز درسی ما بجای 6 جلسه در روز ، فقط سه جلسه باشد در حقیقت زمان آموزش را نصف کرده ایم .
ممکن است عده ای بگویند که به علت کمبود فضای آموزش مدارس دو نوبته هستند و مجبوریم که از دو سری از دانش آموزان پذیرش کنیم . ولی در مورد همه مدارس مخصوصا راهنمای و متوسطه ، این بهانه وجود ندارد . امروزه بسیاری از مدارس نیز یک سری دانش آموز دارند . مدارس شاهد ، تیزهوشان (سمپاد ) ، شبانه روزی های نمونه دولتی ، شبانه روزی های عادی ، (مدارس هیئت امنایی که قاعدتا باید یک نوبته باشند) و تعداد زیادی از مدارس عادی ،که اینگونه مدارس میتوانند هرجلسه 55 دقیقه و تنفس 15 دقیقه را اجرا کنند .
پس علت عدم توجه به این مهم چیست ؟
از :http://www.edu1.blogfa.com/