مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

عوامل موثر در افت تحصیلی (زمان مفید آموزش – بخش اول )

 آیا زمان  مفید آموزش می تواند یک شاخص آموزشی باشد ؟  شکل گیری فرایند یاد دهی – یاگیری در کلاس درس صورت می گیرد و در نظام آموزشی ایران برای زمان آموزش یک جلسه درسی  علی الخصوص در دوره های  راهنمایی و دبیرستان  مستند قانونی محکمی نداریم . آنچه عملا انجام می شود 90 دقیقه برای هرجلسه درسی است که دوساعت درسی محاسبه می شود  که در اوج جنگ تحمیلی و همچنین به علت کمبود فضای آموزشی ،  بطور غیر رسمی در سراسر ایران اجرا گردید  .به همین دلیل مدت تنفس بین دوجلسه را ده دقیق اجرا می کنیم که عملا حقوق دانش آموز و معلم ضایع می شود .
زمان قانونی یک جلسه درسی 55 دقیقه می باشد که  یک ساعت درسی محاسبه می شود  و مدت هر تنفس بین دوجلسه  درسی  حد اقل باید 15 دقیقه باشد .
گلوسید ذخیره شده در مغز فقط میتواند مدت 30 دقیقه فعالیت مداوم و متمرکز را  تامین کند و در صورتیکه تدریس معلم بیشتر از این مدت طول بکشد ذهن دانش آموزان قادر به پذیرش موضوع درسی نخواهد بود . در طرح درسی معلم نیزارائه موضوع جدید  نباید بیشتر از این مدت  طول بکشد و بقیه جلسه  به تمرین ،  فعالیت های  گروهی در حل تمرینات و پرسش های مستمرو حضور و غیاب و غیره  اختصاص داده  می شود .
پس
زمان مفید ارائه درس در هرجلسه نمی تواند از 30 دقیقه بیشتر باشد و اگر هر روز درسی  ما بجای 6 جلسه در روز ، فقط سه جلسه باشد در حقیقت زمان آموزش را نصف کرده ایم .
ممکن است عده ای بگویند که به علت کمبود فضای آموزش مدارس دو نوبته هستند و مجبوریم که از دو سری از دانش آموزان پذیرش کنیم . ولی در مورد همه مدارس مخصوصا راهنمای و متوسطه ، این بهانه  وجود ندارد . امروزه بسیاری از مدارس نیز یک سری دانش آموز دارند . مدارس شاهد ،  تیزهوشان (سمپاد ) ، شبانه روزی های نمونه دولتی ، شبانه روزی های عادی ، (مدارس هیئت امنایی که قاعدتا باید یک نوبته باشند) و تعداد زیادی از مدارس  عادی  ،که اینگونه مدارس  میتوانند هرجلسه 55 دقیقه و تنفس 15 دقیقه را اجرا کنند .
پس علت عدم توجه به این مهم  چیست ؟

از :http://www.edu1.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد