مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

مدیریت مدارس

آموختن یک چیز، به معنای برقرار کردن ارتباط با جهانی است که هیچ تصوری از آن نداریم. برای یاد گرفتن، فروتنی لازم است.

بررسی کتاب تاریخ پنجم ابتدایی فرانسه

"دکتر واتانابه " در جلسه سازمان پژوهش و برنامه ریزی ، از بررسی کتاب تاریخ پنجم ابتدایی فرانسه سخن به میان آوردند (شوق تغییر 11). سخنان دکتر واتانابه از روش تدریس تاریخ در کتاب های تاریخ فرانسه سخن گفته بودند و پژوهشی که انجام داده بودند این را می رساند که : " در کتاب های درسی فرانسه، موضوع را با تصویر نشان می دهند و نمی گویند که کدام درست است و قضاوت را بر عهده ی بیننده می گذارند . جالب این است که این کتاب دقیقا بر اساس اصول متدولوژی آکادمیک تدوین شده است ...."

خیلی جالب بود این حرف شان که قضاوت بر عهده ی بیننده است ، موضوعی که در کتاب تاریخ پنجم ابتدایی ما مورد بحث است .چرا که بیشتر قضاوت نامه است تا بیان تاریخ گذشته !

من این مورد را امتحان کردم نتیجه آن قدر برایم جالب و هیجان انگیز بود که فکر نمی کنم اگر یک موضوع علمی را کشف می کردم این قدر خوش حال می شدم . درس اول تاریخ پنجم ، شکل نقشه عربستان قبل از ظهور اسلام را به نمایش گذاشته است .یادم هست وقتی خودم هم پنجم بودم همین نقشه در کتابمان بود . اول به بچه ها گفتم به نقشه نگاه کنند و در مورد آن با دوستانشان در گروه گفت و گو کنند . کدام قاره ؟ کدام کشورها ؟ چه دریاهایی ؟ کدام اقیانوس ؟ راه تجارتی از کجا می گذرد ؟ از کجا می آید ؟ به کجا می رود ؟ کاروان های آن زمان چگونه طی مسیر می کرده اند ؟ آب هایی که عربستان را احاطه کرده است ؟ شهرهای عربستان ؟ راه تجارتی که از آن می گذرد ؟ صحراهای سوزان و وضعیت زندگی در این جور مکان ها ؟ محل تولد حضرت محمد ؟  و بعد توضیحاتی دادم در مورد اعتقادات مردم عربستان قبل از ظهور اسلام و کودکی پیامبر و بعد بعثت ایشان .فقط اطلاعاتی در این مورد دادم . و ... و اصلا از روی متن کتاب نخواندم ! از بچه ها خواستم امشب که به خانه رفتند خودشان یک بار از روی درس بخوانند و با چیزهایی که در مورد نقشه گفته بودند مطابقت دهند . بازخورد خیلی جالب بود . بچه ها معنی شبه جزیره ، قبیله، کاروان های بازرگانی، اهمیت شهر مکه ، کودکی پیامبر و چرا مردم به او اعتماد کردند ، موقعیت عربستان و ... را درک کرده بودند و آن ها را بازگو می کردند . در جلسه ی توجیهی اولیا هم یکی از مادران امد و از روشی که برای درس تاریخ به کار برده بودم تشکر کرد و گفت : " احتیاجی نبود که من برای مرور درس چیزی را برای محمد امین شرح دهم .توضیحات شما آن قدر برایش قابل فهم بود که داستان وار تمام متن کتاب را برایم بیان کرد ... " ولی من آن قدر هم توضیح نداده بودم . حالا دارم برای درس های بعدی دنبال عکس های مناسبی بیش تر ا زعکس های کتاب می گردم.

منبع وباتشکر از:http://www.mina1379.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد